Call To Action rakastaa hakukonetta

CALL-TO-ACTION-RAKASTAA-HAKUKONETTA

Oletko koskaan ajatellut mitä yksi haku hakukoneesta merkitsee? Verkkokauppojen osalta yksi haku voi tarkoittaa useaa eri asiaa asiakaskäyttäytymistä ajatellessa. Tuote on nyt trendikäs koska se on esiintynyt jossain televisio-ohjelmassa tai (ei sinun omistuksessa olevan) brändin markkinointi on juuri polkaissut käyntiin uuden kampanjan. Tuote ei löydy tarpeeksi helposti verkkokaupastasi ja asiakas joutuu lähtemään jahtaamaan sitä hakutermein verkkokaupasta? Jättäessäsi ostokset kesken verkkokaupassa, onko sille yleensä muita syitä kuin yllättävät postikulut tai prosessin hankaluus tilauksen loppuun saattamiseksi?

Itse olen jättänyt varmasti satoja kertoja ostostapahtuman kesken elämäni aikana koska olen vertaillut toimituskuluja. Useasti en ole jaksanut loppuun asti, koska sähköpostiosoitteen syöttämisellä joutuisin taas kuuntelemaan noin kolme kertaa sähköpostin piippausta. Pidän periaatteessa uutiskirjeistä, mutta vain kun olen tällaiselle listalle tieten tahtoen ilmoittautunut. En halua niitä enää ostotapahtuman jälkeen.

Jokaisen yrittäjän tulisi rakastaa hakukonetta

Hakutoiminto on erittäin moniulotteinen konsepti. Mitä haetaan, milloin, miksi hakuun tullaan, minne se johtaa ja johtaako haku konversioon? Pääseekö asiakas kaverinsa jakamasta verkkokaupan tuotesivusta eteenpäin järkevästi ja vieläpä kauppiaalle tuottavasti.

Googlen haussa aletaan sitten puhua  asioista jo hieman isommalla skaalalla. Yksi haku kuullostaa siinä meressä hyvin pieneltä mutta kun niitä tapahtumia tulee tahtiin 40,000kpl/sekunti alkaa dataa kertymään aika massiivisia määriä. Googlen kautta kulkeva data vaikkapa sanoilla “renkaiden vaihto kuopio” on sellaista tietoa, johon jokaisen yrittäjän luulisi kiinnostavan pääsevänsä käsiksi. Yrittäjän, kaupunkitutkijan, kansalaisen, vaikka kenen. Näin datasta hullaantuneena ja yritystoiminnasta kiinnostuneena on vaikea välttyä ajatukselta missä Google voi kohta ostaa koko maailman kunhan sijoitukset alkavat kumuloitumaan. Sijoittamisen suunnittelun luulisi ulottuvan hyvällä louhijahenkilökunnalla aika laajalle aina kuluttajatuotteista kovimpaan B2B-sektoriin.

Kuinka voimakasta on Googlen louhima data sitten on?

Mitä se mahdollisesti datallaan jo nyt tekee?

Mietitäänpä että huhtikuun aikana hakutermiä “renkaiden vaihto Kuopio” käytetään 1000 kertaa. Jos googlen botti on saanut haluamansa ja yritykset alkavat listata tietojaan helposti luettavaan muotoon hintoineen niin kovin hankalaa laskutoimitusta markkinan koolle per hakutermi tai sen variaatioilla ei vaadita.

Keskihinta x konversio % = liidin arvo. Klikkaa ja Twiittaa

Uudelleenmarkkinointi on sinnikäs myynnin päättäjä

Loput on kotisivujen call to actionin ja liidien keräämisen arvon ymmärryksen varassa. Hyvällä digityöläisen työkalupatteristolla yritys saa kerättyä liidit omiin kategorioihinsa ja kohdentaa myyntityönsä asiasta jo tietoa etsineelle. Jos asiakas on pyytänyt vaikka tarjouspyyntöä jättämällä nimensä sivuston johonkin lomakkeeseen on tämän tietyn liidin kulkemista sivustolla helpohkoa seurata. Jos kauppaa ei saatu vietyä ensimmäisellä vierailulla loppuun on aika siirtää liidi uudelleenmarkkinoinnin piiriin. Vastataan toki  ensin tarjouspyyntöön, jossa houkutellaan asiakas takaisin yrityksen kotisivuille. Sitten siihen paikkaan missä ostopäätöksiä tehdään.

Monesti tarjouspyynnötkään eivät tartu, mutta työtä jatketaan eri kanavien uudellenmarkkinointipikseleiden avulla. Pikselit ovat lyhyitä koodipätkiä, jotka sijoitetaan omalle sivustolle josta mainosverkot nappaavat (lähes) jokaisesta vierailijasta oman ID:nsä. Tällaista pikseliä tarjoavat jo Facebook, Googlen AdWords, Twitter ja useat muutkin mainosverkostot.

Varmasti kaikki ovat nähneet ja ihmetelleet kuinka nopeasti esimerkiksi Amazon.de tai kotimainen grillikauppa.com “siirtää” mainoksensa vierailusi jälkeen Facebookin aikajanallesi. Kokeile! Kyseessä on juurikin se ilmoitus jota nähdään jo usealla sivustolla EU-alueella: “Käyttämällä tätä sivustoa hyväksyt evästeiden käytön analysoinnissa, sisällön mukauttamisessa ja mainostarkoituksiin.” tms. Tämän voi estää toki jokseenkin helposti, mutta harva näin tekee. Henkilökohtaisesti annan asian olla, varsinkin oppimishaluisena, mutta myös siksi että katselen mieluummin minua jo aikaisemmin kiinnostanutta sisältöä, tässä tapauksessa nyt sitä mainosta jota on hankala karkuunkaan päästä. Algoritmin johtama sisältö on mukana nykyään käytät sitten mitä tahansa palvelua. Facebookilla ja Twitterillä on jo nyt hankaluuksia näyttää mahdollisimman paljon juuri minua, käyttäjää, kiinnostavaa sisältöä kaiken tämän valtavan sisältötulvan keskellä. Minä nimittäin “tykkään” aika todella monesta palvelusta, yrityksestä, yhdistyksestä, ideasta jne. ja minulla on esimerkiksi Facebookissa kohta 600 “ystävää”.

Joskus mainokset jopa miellyttävät silmää?


Sampsa Daavitsainen
Sampsa Daavitsainen
Data & Suunnittelu | Call To Action Osakeyhtiö
Digitaalisen datan ja -markkinoinnin asiantuntija.
Kokemusta syy-seuraussuhteiden huomioimisesta jo yli 30 vuotta.

Jätä kommentti