Kuinka markkinoin vuonna 2016?

Kuinka sitten markkinoin? Markkinoi kuin olisi vuosi 2016. Älä markkinoi kuin vuonna 2006. Sisältö, hakukone, sosiaalisen median kanavat, verkkosivut, asiakaspalvelu, liidien jalostaminen ja kaiken tämän mittaaminen sulautuu yhdeksi saumattomaksi digitaaliseksi kokemukseksi vuonna 2016.

“Verkossa menestyminen vaatii selkeän strategian. Se vaatii aikaa, nopeaa reagointia ja vahvaa ammattitaitoa. Digitaaliset työkalut tulee valita kohderyhmän mukaan. Syöttinä toimii hyvä sisältö ja koukkuna brändin oma ääni. Lisäksi tarvitaan loputon halu kehittää, mitata ja oppia.”

Näin kerroimme verkkosivuillamme vuonna 2015. Halusin tarkastella tässä blogissa kuinka hyvin tämä 8 kuukautta vanha tekstimme pitää paikkansa.

Haku, Google ja SEO

“Jos asiakas etsii, sinun olisi syytä tulla löydetyksi”

Olemme kirjoittaneet kuinka tärkeää hakukone ja hakukoneoptimointi on. Se, että ylipäätänsä löydyt Google:sta, Bing:stä, Yahoo:sta ja muista hakukoneista ei ole vieläkään itsestäänselvää. Content Marketing Instituten laajan B2B-tutkimuksen perusteella 85% ammattiostajista aloittavat tiedonhaun palveluista verkosta. Luvut ovat luonnollisesti Pohjois-Amerikasta, mutta mitä isot edellä sitä pienet perässä.

Olemme kertoneet asiakkaillemme, että teknisen toteutuksen lisäksi heidän tulee kertoa omista tuotteistaan ja niiden hyödyistä omille asiakkailleen mahdollisimman laajasti. On hämmentävää, että joku haluaa “brändätä” itseään joksikin jota ei ole. Jos myyt kukkia, hakukoneen ja hakijan mielestä olet kukkakauppa, et esimerkiksi Amaryllis Design Studio. Älä siis jätä hakukonetta ja asiakasta arvaamaan mikä tuotteesi ja palvelusi on.

Toinen selkeä puute verkkosivuilla on se, että jostain syystä ei haluta kertoa oman tuotteen hyödyistä. Miksi näin? Onneksi Suomen menestyneimpiä verkkokauppoja Varusteleka tekee asioita paremmin. Lukekaa tästä heidän hupparinsa hyödyt. Tätä voidaan pitää esimerkkinä myös loistavasta asiakaspalvelusta. Hyvistä tuotesivuista on hyötyä myös myyjälle.

Sisältömarkkinointi, sisältöstrategia, ja sisältö

Sisältömarkkinoinnista olemme kirjoittaneet aiemminkin. Uskomme, että tämä tulee jatkumaan entistä vahvempana vuonna 2016 maailmassa. Näin uskoo myös Sanoma. Lisäksi perinteinen mainonta tulee menettämään tehoaan. On myös ennustettu, että vuonna 2016 verkossa tullaan käyttämään adblockereita enemmän ja enemmän.

Sisältöstrategiatyöpajat. Vuoden hyödyllisimpiä juttuja asiakkaillemme ovat varmasti olleet koko työpäivän kestävät työpajamme. Tämän jälkeen asiakkaalla on hyvä käsitys siitä mitä hyvä sisältöstrategia pitää sisällään ja mitä se vaatii. Vuonna 2016 tulemme varmasti näkemään entistä enemmän yritysten henkilöbrändivetoista viestintää. Uskomme, että näiden kuuden periaatteen kanssa pääsee jo hyvin alkuun.

Asiatekstit ja metakuvaukset ovat tärkeitä hakukoneen ja löydettävyyden näkökulmasta. Tarinat ovat tärkeitä brändin rakentamisen näkökulmasta, näyttävät kuvat tulevat lisääntymään, samoin videoiden käyttö. Uudet suorastreamauspalvelut kuten Periscope etsivät vielä uomiaan. B2B kaupan sisällöt tulevat seurailemaan entistä enemmän kuluttajakaupan suuntaviivoja. Sisältötyyppejä on useita ja niitä voi selailla esimerkiksi loistavasta Convince and Convert:in blogista.

Mitkä some-kanavat meidän tulisi valita?

“Pelkällä SOME-läsnäololla et tee mitään”

Olemme väitelleet sosiaalisen median kanavien tarpeellisuudesta, työläydestä ja niiden loputtomasta määrästä. Montako päivitystä Facebookiin on riittävästi tai liikaa, missä ryhmissä pitää keskustella LinkedIn:ssa, mitä #hashtagia seurata Twitterissä, mikä on Instagramin tai vaikkapa Periscopen potentiaali ja missä niitä voisi käyttää? Miksi ja miten Youtube-kanavasi pitäisi optimoida, jotta asiakkaan videot löytyvät mahdollisimman hyvin?

Kaikki riippuu sinun asiakkaistasi ja yleisöstäsi. Asiakkaiden segmentointi on siis tärkeää ja lisäksi tulisi nähdä suurempi kokonaisuus SoMe:n takana. Me käytämme usein sosiaalisen median kanavia verkkosivujen sisällön jakamiseen, emme niinkään tuota irrallista sisältöä pelkästään sosiaaliseen mediaan. Vuonna 2016 sosiaalinen media on varmasti muuttumassa käsissämme kohtuullisen edulliseksi tavaksi mainostaa. Yritämme panostaa enemmän myös Social Sellingiin.

Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIN ovat muuttumassa hyvin tehokkaiksi mainosalustoiksi, joten niiden työkaluja tulisi käyttää enemmän tänä vuonna.

Sosiaalisen median kanavissa on tärkeää hallita ja hillitä. Hyvä yhteisömanageri onkin mielestämme paljon tehokkaampi kuin vastaanottotiskillä istuva virkailija selaamassa (omaa) Facebook-tiliään.

Verkkosivut ja mittaaminen kuntoon

Olemme kertoneet kuinka tärkeät hyvät verkkosivut ovat. Ne pitäisi mielestämme olla jokaisen B2B-liiketoiminnan ytimessä. Asiakaspolut tulisi olla mietittynä hyvin tarkasti. Mielestämme näyttävät verkkosivut ilman hyvää käytettävyyttä ovat nykypäivänä melko turhat. Verkkosivut pitää olla viritettynä täyteen älykästä analytiikkaa ja call to actioneita. Tekniseltä puolelta on vieläkin hyvä muistuttaa sivujen mobiiliskaalautuvuudesta ja siitä missä tilanteessa asiakas mobiilisivuille tulee.

Vuonna 2016 suunniteltavien kotisivujen tulisi lähtökohtaisesti olla mobile FIRST, ei mobile FRIENDLY.

Mittaamiseen tulee panostaa enemmän ja enemmän vuonna 2016. Sisällöntuottajatiimien tulisi mitata ja analysoida tekemisiään jatkuvasti. Uskon, että tällaisia uuden ajan sisältölaboratorioita on syntymässä Suomeenkin enemmän. Dataahan on ollut aina maailmassa enemmän kuin sen tulkitsijoita ja ymmärtäjiä. Tähän tulisi kiinnittää huomiota enemmän.

Asiakaspalvelu verkossa

Olemme verranneet verkkosivuja kivijalkakauppaan. Mielestämme verkkosivuilla eli digitaalisessa kivijalassa pitää pystyä keskustelemaan, saamaan apua, hyvää asiakaspalvelua ja ennen kaikkea sieltä tulisi pystyä ostamaan tuotteita. Hyviä työkaluja tähän ovat Facebook, Twitter, uutiskirje tai vaikkapa helposti asennettava livechat-ohjelma.

”Kuinka siis markkinoin vuonna 2016?”
Tässä digitaalisen markkinoinnin suuntaviivat vuodelle 2016.

  • Vahva, jatkuva ja palveleva sisältöstrategia (tekstit, tarinat, kuvat ja videot)
  • Hakukoneoptimoitu digitaalinen kivijalka ja sisältöstrategian mukaisesti suunnitellut asiakaspolut verkossa ja kotisivuilla
  • Järkevät sosiaalisen median kanavat, joita käytetään osallistamiseen, kuunteluun, keskusteluun ja mainontaan.
  • Jatkuva datan analysointi ja sen hyödyntäminen.
  • Asiakaskokemus on saatava verkkoon!

Tuloksellisia aikoja verkossa!

P.S.
Jos tämän kokonaisuuden hallitseminen tuntuu sinulle vieraalta tai liian raskaalta, ota meihin yhteyttä ja kerromme kuinka voit valjastaa tämän päivän digitaaliset työkalut yrityksesi myynnin ja markkinoinnin tueksi.

Tilaa uutiskirje