Kuinka paljon yrittäjän pitää osata?

kuinka paljon yrittäjän pitää osata digitaalisesta markkinoinnista

Olemme Call To Actionilla vuoden 2016 aikana kouluttaneet Kuopiossa, Iisalmessa ja Varkaudessa kymmeniä yrittäjiä, myynnistä tai markkinoinnista vastaavia työntekijöitä tai muuten vain digitaalisesta markkinoinnista ja sisältömarkkinoinnista kiinnostuneita ihmisiä.

Matkan varrella on ollut paljon oivalluksia, onnistumisia ja ahaa-elämyksiä, mutta välillä on myös kuulijoiden pään päällä voinut lähes nähdä leijuvan ison kysymysmerkin. Digitaalisen markkinoinnin ympärillä pyörii kuitenkin niin paljon eri asioita, joita tulee osata ja ottaa huomioon, voi oman normaalin liiketoiminnan päälle olla haastavaa hahmottaa uutta markkinoinnin mallia.

Koulutuksen suosion vuoksi, voisi kuvitella että aihe kiinnostaa. Vai onko kyse digimarkkinointitoimistojen luomasta hypestä; “yritysten on pakko olla läsnä somessa”, “digitaalinen markkinointi on se The Thing”, “jos et ole verkossa, et ole olemassa”… ?

Ajatus siitä, onko koulutukset hieman liikaa yrittäjille, oli pyörinyt jo aikaisemmin mielessä. Eräässä koulutuksessa nousikin esille hyvä kysymys; “Kuinka paljon yrittäjän pitää osata?

Moderni markkinointi on nimittäin muuttunut valtavasti ja monet yritykset ovat edelleen verkon puolella alkutaipaleella. Kun koulutuskokonaisuudessa viskataan hartioille sisältömarkkinoinnin perusteet, murretaan ajatuksia pelkästä tuotteiden luukuttamisesta ja esitellään inbound-mallia, luodaan sisältöstrategiaa ja workshopataan ostajapersoonia, stormataan sisältöideoita peilaten asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen, mietitään käytettävissä olevia resursseja, opetellaan käyttämään some-kanavia ja viestiä aktiivisesti, mietitään hakukoneita, optimointia ja analytiikkaa, haetaan nopeaa tulosta hakusanamainonnalla ja yritetään jotenkin mahduttaa tämä kaikki yrittäjän jo muutenkin kiireiseen aikatauluun, ollaan äärimmäisen kysymyksen äärellä: “Kuinka paljon yrittäjän pitää osata?”.

Tunne markkinoinnin pelikenttä ja säännöt

Hyvä on osata pelikenttä ja raamit, joiden sisällä pelin sääntöjä sovelletaan, mutta tarvitseeko oikeasti itse osata ja varsinkaan tehdä kaikkea? Oppiminen vie aikaa. Aika on pois muusta bisneksenteosta tai vapaa-ajasta. Vaikka yrittäjyys on monelle elämäntapa, voi käytetyt tunnin silti muuntaa euroiksi. Nopeasti saattaakin tulla edullisemmaksi – tai ainakin järkevämmäksi oman ajankäytön kannalta – ottaa avuksi digitoimisto.

On hyvä tietää termit ja pääpiirteissään mitä ne tarkoittavat Sinun liiketoiminnalle. Kun tiedät mitä liiketoimintasi tarvitsee, kannattaa tarkastella mitä toimintoja oikeasti voit pitää omissa hyppysissä ja mihin kannattaa pyytää apua. Suomesta löytyy paljon digitaalisen markkinoinnin osaajia, joten yritykselle kuin yritykselle löytyy varmasti sopiva kumppani.

Kuinka paljon yrittäjän siis pitää osata? Alla joitain termejä, joista sinulla yrittäjänä on hyvä olla jonkinlainen käsitys.

  1. Sisältömarkkinointi
  2. Inbound
  3. Digitaalinen markkinointi
  4. Sosiaalinen media
  5. Hakusanamainonta
  6. Hakukoneoptimointi
  7. Analytiikka
  8. Asiakaspolut
  9. Konversio

Lisää tähän listaksi kaikki ne asiat, joita sinun tulee osata omasta liiketoiminnastasi ja ne asiat toimialaltasi, joista sinun tulee olla koko ajan kärryillä pysyäksesi edellä kilpaijoistasi.

  1. ???
  2. ???
  3. ???
  4. ???
  5. ???

Kysy sitten, “kuinka paljon minun tulee oikeasti osata?


Timo Jakola
Timo Jakola
Verkkokehitys, hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto | Call to Action Oy

Jätä kommentti