Nalle Puh ja sisältömarkkinoinnin taito

Kaikki alamme parhaat yritykset käyttävät lähes tismalleen samaa kieltä markkinoidessaan itseään. Niin teimme mekin. Copy-pastesimme hienolta tuntuvia lauseita peräkkäin ja saimme aikaan oman yritysesittelyn. Tällainen tuli.

“Olemme kuopiolainen start-up-yritys nimeltä Call to Action. Tarjoamme yritysjohdon, myynnin, markkinoinnin, ja asiakaspalvelun konsultointipalveluja digitalisoituvassa maailmassa. Tahoillamme meillä on yli kymmenen vuoden kokemus myynnistä ja markkinoinnista. Ydinosaamistamme ovat sisältömarkkinointi, sosiaalinen media sekä konseptisuunnittelu. Olemme osallistuneet kaikkiin mahdollisiin yrityskilpailuihin, tulemme kasvamaan kuin pullataikina, uskomme ketteriin liikkeisiin ja meillä on hyvä henki päällä. Meillä on hyvät tyypit ja alan paras teknologia käytössä. Ai niin, me olemme asiakaskeskeisiä. Lisää tähän joku epämääräinen metafora, jossa sisältyy joku näppärä sanaleikki ja lähetä se meille haluantuloksia@cta.fi. Siihen asti käytämme vaikka tätä:  diggaa digitaalisesti.”

Ketä oikeasti kiinnostaa?

Monet organisaatiot kuvittelevat, että heillä on omat erityiset ongelmansa ja haasteensa markkinoinnissa ja heillä on tälläinen ainutlaatuinen tuote.  Monet varsinkin markkinointipuolella uskovat, että heillä on jotakin ainutlaatuista tai mullistavaa tarjottavaa. Ei heillä ole, ainakaan sellaista, mitä asiakas ei löytäisi muualtakin, jos käyttää 5 minuuttia Googlea. Uusin CRM tai markkinointiautomaatiojärjestelmä ei todella ole sellainen. Haluatko kuulla salaisuuden? Se on tässä.

Asiakkaasi eivät välitä sinusta, sinun tuotteistasi tai palveluistasi. He välittävät itsestään.

Tulipahan sanottua.  Miten ihmeessä sitten saisimme asiakkaamme huomion, jos äskeinen on totta? Mitä, jos me emme olekaan ainutlaatuisia? Mitä, jos ei enää riitäkään, että meillä on paras tuote? Miten asiakas saadaan luottamaan meihin, ostamaan meiltä ja tulemaan takaisin uudelleen? Klikkaa ja Twiittaa

Vastauksesi on sisältömarkkinointi.

Sisältömarkkinoinnin määritelmä menee jotakuinkin näin: “ Sisältömarkkinointi on markkinointi- ja liiketoimintaprosessi, jolla tuotetaan arvokasta ja asiakkaisiin vetoavaa sisältöä. Tällä sisällöllä houkutellaan, hankitaan ja sitoututetaan selkeästi määriteltyä kohdeyleisöä. Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on siis tuottaa lisää kannattavia asiakkaita.”

Sisältömarkkinointistrategian tulisi täyttää kaikki tarinankerronnan kanavat kuten printti, digitaalinen, puskaradio, mobiili, some jne. Sen lisäksi sen pitäisi olla esillä kaikissa ostoprosessin vaiheissa, huomionherättämisvaiheesta aina kanta-asiakasohjelmiin. Lisäksi sitä pitäisi suunnata erilaisille ostajaryhmille. Sisältömarkkinoinnin voisi tiivistää siten, että tuottaa oman mediansa mieluummin kuin vuokraa sitä. Me pidämme asioiden tiivistämisestä, joten mietimme vielä yhden määritelmän:

Sisältömarkkinointi on hunajapurkki, jolla saadaan nallepuhit paikalle. Klikkaa ja Twiittaa

Asiakkaasi eivät siis välitä sinusta, sinun tuotteistasi tai palveluistasi. He välittävät siitä, miten itse hyötyvät sinun palveluistasi. Sinun on luotava sisältöä, johon asiakkaasi suhtautuvat intohimolla ja joka saa heidät tulemaan hunajapurkillesi uudelleen ja uudelleen. Tiedän, että yksi Suomen parhaista myyntivalmentajista hyppii tasajalkaa Olympiastadionilla kun lukee tämän, mutta sisältömarkkinointi ei ole ABC:ta (always be closing), se on enemmänkin aakkosten loppupäätä. Toki klousaamistakin tehdään, mutta harvemmin ja harkitummin.

Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on houkutella asiakas hunajapurkille uudelleen ja uudelleen ja tarjota tuotetta kultalautaselta. Silloin tällöin asiakasta on myös pyydettävä toimimaan: tehtävä call-to-action, oikea suora. Boom! Lopulta asiakas hankkii tuotteen itselleen, mutta palaa taas piakkoin hunajapurkille katsomaan, mitä muuta olisi tarjolla. Digitalisaation myötä markkinointi voidaan automatisoida lähes täysin. Samalla kun parhaat myyjäsi myyvät tuotetta, digitalisoitu sisältömarkkinointi tuottaa sinulle kullanarvoisia liidejä ja kauppaa myös silloin, kun myyjäsi nukkuvat. Mitattavien tuloksien ansiosta sinä opit ymmärtämään myös asiakkaitasi paremmin. Sisältömarkkinoinnissa tarjotaan vähemmän suoraa kauppaa ja enemmän sitoutumista.

Palataanpa takaisin meidän copy-paste Call to Action -yritysesittelyyn. Olisi epäeettistä käyttää toisten keksimiä hienoja määritelmiä itsestämme. Päätimme lyhentää omamme alle 140 merkin mittaiseksi. Se menee näin:
Digitaalisen sisällön hunajapurkki, jolle nallepuhit saapuvat uudelleen ja uudelleen. @cta_oy #toimi#nyt! Klikkaa ja Twiittaa

 

 


Petteri Kallio
Petteri Kallio
Luovat strategiat ja pallonheitto | Call To Action Oy
Yli 10 vuoden kokemus myynnistä ja markkinoinnista.
Parhaimmillaan ideoiden konkretisoimisessa ja asioiden maaliin vetämisessä.

Jätä kommentti