Panza ja ravintolan verkkonäkyvyys

Verkkonäkyvyys

Oli kevät vuonna 2014 ja ravintola ¡Panza! avasi ovensa Kuopiossa. Uuden ravintolan keittiömestarina hääri Top Chef -kisastakin tuttu Markus Kauppinen. ¡Panza!-ravintolan keittiötiimin täydensi Kauppisen kanssa Michelin-tähdellä palkitussa Ravintola Olossa työskennellyt Daniel Troconis Venezuelasta.Verkkonäkyvyys oli tärkeää jo ennen ravintolan ovien avautumista. Panzan mies verkossa oli ensimmäisestä päivästä lähtien Sampsa Daavitsainen. Sampsa on rakentanut ravintolan alkuperäisen digitaalisen kivijalan , jota tiimimme on tukenut myöhemmin:

“Panzan henki syntyy rennosta ja verkostoituneesta henkilökunnasta, mikä mahdollistaa avoimen ja persoonallisen tyylin viestiä myös verkossa. Näin verkkoviestinnän ja kivijalan “rakastavan” ilmapiirin välillä ei ole eroa. Verkossa Panza kuulostaa ja ennen kaikkea näyttää juuri siltä kuin itse ravintolassakin.”

Verkkonäkyvyys auttaa ravintolaa myös arjessa

“Saamme verkon kautta paljon pöytävarauksia ja tarjouspyyntöjä esimerkiksi pikkujoulujen järjestämiseen. Verkko on meille tärkeimpiä myyntikanavia vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaamme voivat varata pöydän kesken kiireisen ravintolaillan tai vaikka keskellä yötä.”

Olemme rakentaneet vuosien aikana Panzalle monipuolisen sosiaalisen median strategian. Kuopion Ravintolaa voi seurata mm. Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Samat kanavat ovat käytössä myös avattavalla Jyväskylän ravintolassa.

Strategiaa suunnitellessamme olemme ottaneet paikallisuuden huomioon ja rakentaneet Panzalle myös Google My Business-sivut (GMB). Päivittäisistä yhteydenotoista suuri osa tuleekin juuri GMB:n kautta ja erityisesti mobiilikäyttäjien taholta. Panza löytyy luonnollisesti myös Tripadvisorista ja Yelpista. Facebookissa strategiaan kuuluu lisäksi erilaisten tapahtumien jakelu ja näkyvyys. Panza voitti myös ehkä hieman yllättäen Glorian Ruoka & Viinin lukijaäänestyksen.

Panzan lounaslistat lähetämme uutiskirjeen muodossa. Olemme huomanneet niistä tulleen hyvin suosittuja Kuopion keskustan alueen lounasasiakkaiden keskuudessa. Uskomme uutiskirjeen usein ratkaisevan pelin Panzan eduksi, sillä lounaslista lähetetään aina silloin kun nälkä on kovimmillaan ja lounaspaikkaa ollaan valitsemassa. Lounasta “tarjoillaan” myös verkossa, mutta emme spämmää lounaslistaa kaikille Panzan seuraajille, vaan se on kohdennettu ainoastaan Kuopiossa asuville.

Panza sosiaalinen media

 

 

 

 

 

 

“Emme halua ottaa sitä riskiä, että asiakkaan etsiessä ravintolaa Kuopiossa meitä ei löydy Googlesta, Facebookista tai Instagramista. Meidän pitää olla “läski” myös verkossa, sillä emme voi ikinä tietää etukäteen mitä kautta asiakas ottaa meihin yhteyttä. Näkyvyydellä ja tavoitettavuudella on meille suuri merkitys. Haluamme olla Kuopion paras ravintola verkossa nyt ja tulevaisuudessa.”

Bloggaajayhteistyö on auttanut verkkonäkyvyydessä

Tärkeä osa verkkosivujen löydettävyyttä Googlessa ovat backlinkit, eli linkit jotka osoittavat sivustollemme. Tavoitteitamme hakukoneoptimoinnissa ovat suuresti auttaneet lukuisat Panzasta kirjoitetut blogit.Nämä blogit voi ymmärtää pysyvinä suosituksina, jotka levittävät osaltaan ravintolan ilosanomaa pitkällä aikajänteellä. Blogeista saadut tulokset ovat olleet erittäin hyviä.

Hyvä ruoka, paremmat blogit.

Pyrimme viikoittain panostamaan eri sosiaalisissa medioissa käytettävien grafiikoiden suunnitteluun koska olemme sitä mieltä, että samalla logolla ja ilmeellä ei voi päästä kovin pitkälle. Tarkoituksena on kuitenkin herättää huomiota ja viihdyttää asiakkaita. Panzan viestinnässä hyödynnämme Onni-koiraa, Lucha Libre -painijoita maskeineen sekä taco- ja burritokuvia. Kun ruokalista muuttuu, pitää visuaalisen ilmeenkin uudistua. Näin homma pysyy tuoreena myös verkossa.

Verkkosivut palvelevat kellon ympäri

Viimeisimpänä uudistuksena lanseerasimme Panzan tyyliin sopivat “retrosivut”. 8-bittiestetiikka ja kiero savolainen huumori edelleen alleviivaavat ravintolan jo valmiiksi hyvin mielenkiintoista verkkopresenssiä.

Verkkosivujen pinnan alla jyllää tietenkin tehokas hakukoneoptimointi ja tarkka hakutermiseuranta (sana “lounas” on erityisen tarkkailun alla). Lisäksi keräämme sivuilta liidejä, ja sivut ovat kanavineen varustetut remarketing-pikseleillä, jotteivät kalliilla rahalla hankkimamme mainokset menisi harakoille. Myös tämä infrastruktuuri kuuluu digitaaliseen kivijalkaan.

Me Call to Actionilla olemme sitä mieltä, että Panza on Helsinkiä pohjoisemman Suomen paras meksikolainen ravintola ehkä jopa koko Suomen. Sekä lounas että á la carte -annokset ovat ehdottomasti kokemisen arvoisia, puhumattakaan seudun ykkösbaarimestarien valmistamista juomasekoituksista. Panzan ruokalistalla on alusta lähtien ollut tarjolla myös kasvisvaihtoehtoja, jotka sopivat vegaaniruokavaliota noudattaville asiakkaille.

Panzan verkkosivut

Mitä meistä ajatellaan Panzassa?

“Näiden jätkien kans on vaikea olla hymyilemättä onnistuessaan, intohimo ja uuden vankka hallitseminen on vahvuus jolla pystytään luistelemaan . Sirklaamalla maalin eteen ja tekemään yläpöysä-  Erno Vainanen

Hasta La Vista. Viva Panza. Viva Kuopio ja Viva Jyväskylä!


Call To Action
Call To Action

Jätä kommentti