Tuhlaatko mainosrahasi digitaaliseen markkinointiin?

Facebook-Kebab-call-to-action-blogi

Tapaamisia Facebookissa

Sampsa Daavitsainen

Hej XXXX Kebab,

Jag såg din reklam här i Facebook och jag måste fråga att varför jag ser det? Vem handlar dina annonser i Facebook? Jag lever i Kuopio, jag har varit på XXXX 0 gånger och jag har ingen planer att visitera där i nära framtiden. Att du har remlamer i Facebook är bra tycker jag men du kan ha bättre sikte för dina annonser. Du kan sikta XXXX bara? Dina kunder/pengar kommer från Marianhamn eller hur…

Har det bra,
Sampsa

XXXX Kebab

Hej
Tack först och främst för ditt besök till XXXX’s kebab facebooks sida.!!
Alltså vad menar du??
Kan du vara snäll och detaljerar din fråga mera för att jag kan se vad jag måste göra.Tack på för hand
Mvh XXXX

Sampsa Daavitsainen

http://www.jeffbullas.com/2014/05/27/6-powerful-ways-to-target-your-customers-with-facebook-ads/

Syyskuussa 2014 suuni loksahti auki Facebookia selaillessani. Eräs Kebab-kioski eteläisen Suomen saaristokaupungista mainosti etusivullani. Nauroin, ja hieman säälinkin, vaikka huti ei ole suuren suuri.

Kun klikkasin viestin otsikkoa, kilahti yrittäjän taskusta muutamia kymmeniä senttejä kankkulan kaivoon. Olen nimittäin ollut jo kymmenisen vuotta syömättä lihaa, enkä ole eläessäni viettänyt Kuopiota etelämpänä kuin muutaman viikon.

Ymmärrän toki edustavani mainostajien näkökulmasta hankalaa hippigenreä, kun iältäni, sukupuoleltani ja kiinnostuksen kohteiltani sovin Facebookin käyttäjänä “foodien” lokeroon. Seuraan ravintoloita sosiaalisessa mediassa ja vierailen heidän kotisivuillaan, joskin useimmiten työni puolesta.

Katselen mainontaa analyyttisten silmälasien läpi suurimman osan ajasta, jonka sille altistun. Tilannetta voi verrata siihen, kun jääkiekkovalmentaja katsoo toisen joukkueen peliä vapaa-ajallaan. Syy-seuraussuhteet ovat aina läsnä, kun itselleen kiinnostavaa asiaa on tarjolla.

Kuinka paljon markkinointirahaa kierrätetään vessapaperiksi tai ammutaan bittiavaruuteen?

Kaikessa mainonnassa on vaarana epäonnistua. Miten sitten tiedämme, olemmeko epäonnistuneet? Miten selvittää, missä kohtaa liiketoimintaamme näin kävi? Mainonnasta puhuttaessa kuullaan edelleen liian usein liian pirstaleista viestiä, joka kertoo, ettei kokonaisuus ole hallinnassa. Lähetin Kebab-kioskin yrittäjälle viestin, jossa kysyin, kuka hänen mainontaansa hoitaa ja miten mainokset on kohdistettu. Vastauksen sijaan sain pyynnön selventää kysymystäni, jotta hän tietäisi, mitä tehdä. Kuten esimerkkini kioskille, mainonta on monille yrityksille selvästi pakollinen tehtävä vailla ajatusta jatkumosta. Tyypillisesti kampanjoidaan tai mainostetaan ja toivotaan, odotellaan aggressiivisesti. Väitän, että jos olet löytänyt tiesi tälle sivustolle lukemaan tätä kirjoitusta, voit samoilla taidoilla jo viikon kuluttua polkaista käyntiin esimerkiksi Facebook-markkinointikampanjan, josta saat erittäin paljon irti pienellä rahalla. Montako Facebook-käyttäjää saat liikahtamaan kotisivuillesi ensimmäisellä 10 euron ja kahden päivän kampanjallasi? Oletko tyytyväinen, jos määrä on 30 henkeä?

Data luo tunnistettavan yleisön jota on opitun kautta helpompaa myös palvella, hallita ja hillitä Klikkaa ja Twiittaa

Hyppysissäsi on pienellä opiskelulla ja strategisella ajattelulla aika verrattomat työkalut sekä lähes välitön palaute klikkeinä ja konversioina laskettavissa. Voit saada palautetta, kauppaa tai suosituksia, kun joku sivustollasi käynyt jakaa verkkokauppasi hyvän diilin kaverilleen. Nykyisillä työkaluilla joita mainosverkostot tarjoavat on markkinoinnin kohdentaminen mahdollista toteuttaa erittäin tarkasti. Maa – Kaupunki – Ikäryhmä – Sukupuoli – Kiinnostusten kohteet – Tunnistetut verkkosivustollasi kävijät – Sähköpostilistat jne. Tarkkaa inboundia.

Askel eteenpäin myyntisi ja markkinointisi mittauksessa

Yhdestä Facebook-kampanjasta puhuttaessa ollaan vielä syvällä pirstaloituneen markkinoinnin ja myynnin ohjauksen maailmassa. Kun olet suorittanut ensimmäisen 10 euron kampanjasi ja saanut siitä Facebookin tarjoamat tilastot klikkeineen, levikkineen, klikkausprosentteineen ja satoine muine tilastoineen, olet ehkä hyvinkin tyytyväinen tuloksiin.

Tilastot kertovat raakaa faktaa kiinnostavuudestasi valitsemallesi kohdeyleisölle. Kiinnostavuuteen vaikuttavat osaltaan toki myös kuvitus ja käyttämäsi tekstit.

Tilastojen tiedot ovat arvokkaita riippumatta siitä, onnistuitko tavoitteissasi vai et. Ehkä opiskelet hieman lisää kuvitusta, hiot tekstejäsi ja öljyät call to action -liipaisintasi. Alat vertailla, kuinka asiakas käyttäytyy sivustollasi sen jälkeen, kun olet saanut hänet siirtymään mainoksesi kautta kotisivullesi. Voit käyttää eri tavoin merkittyjä URL-osoitteita, jotta saat Googlen analytiikan kuvastamaan eri kampanjoittesi kautta sivustosi eri ”ländäreille” laskeutuvaa liikennettä. Ehkä otat käyttöösi työkalun, joka mittaa asiakkaidesi hiirtenliikkeitä ja napinpainalluksia sivullasi. Onhan se kullanarvoista tietoa; tavarataloissa on panostettu vuosikymmenien ajan käyttäjien liikenteen ohjaamiseen.

Tänä päivänä yritysten yhteystietoja etsitään useimmiten verkosta, ja jos sivustosi miellyttää kaikkivoipaa Googlea, asiakas kyllä astuu virtuaaliseen toimistoosi. Hyvä puoli tässä toimistossa on, että 99,9 % ajasta se on auki 365/24/7 eli aina. Toivottavasti palvelutasosi miellyttää.


Sampsa Daavitsainen
Sampsa Daavitsainen
Data & Suunnittelu | Call To Action Osakeyhtiö
Digitaalisen datan ja -markkinoinnin asiantuntija.
Kokemusta syy-seuraussuhteiden huomioimisesta jo yli 30 vuotta.

Jätä kommentti