Afekta & Call To Action: Kansainvälistä aineenvaihduntaa

Afekta on Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden perustama spin-off-/startup-yritys. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia massaspektrometriaan perustuvia metabolomiikan palveluita erityisesti elintarvike- ja farmasia-alojen yrityksille.

Afekta on Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden perustama spin-off-/startup-yritys. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia massaspektrometriaan perustuvia metabolomiikan palveluita erityisesti elintarvike- ja farmasia-alojen yrityksille. Palvelut pystytään räätälöimään millaisten tutkimus- ja tuotekehitysvaiheen ongelmien ratkaisemiseen tahansa. Afektalla on vankka akateeminen tausta ja henkilöstöllä yli vuosikymmenen kokemus metabolomiikan tutkimuksesta. Mukana yrityksessä ovat Kati Hanhineva, Olli Kärkkäinen, Jussi Paananen ja Ville Koistinen.

Aineenvaihduntatuotteiden analyysilla tulee olemaan yhä merkittävämpi rooli tuotekehityksessä. Pitkä kokemus antaa Afektalle etulyöntiaseman ensiaskeliaan ottavassa metabolomiikkabisneksessä. Siksi Afektan tähtäimessä ovat Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinat. Digitaaliseen markkinointiin Afekta tarvitsi sopivan yhteistyökumppanin juuri kansainvälisiä tavoitteita silmällä pitäen.

Yhteistyön ensiaskeleet

Lähdimme kartoittamaan vastaperustetun yrityksen markkinoinnin polkua yhteisillä työpajoilla, joissa kävimme läpi seuraavia markkinoinnillisia näkökulmia:

  • Sisältöstrategia: millaisella sisällöllä tuomme esiin yrityksen vahvaa asiantuntijuutta ja pitkää kokemusta?
  • Löydettävyys verkossa ja näkyvyys Googlen hakutuloksissa: millaisilla asiakkaiden hauilla Afektan on tärkeää löytyä Googlesta ja keitä vastaan kilpailemme hakutuloksissa?
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa: millaisissa verkostoissa Afektan on hyödyllistä olla esillä?
  • Kotisivut ja niiden rooli markkinoinnissa: millainen visuaalinen ilme ja viestinnän tyyli on Afektan näköinen?

Mitä teimme

Kun askelkuviot olivat selkiytyneet ja meillä oli yhteinen käsitys siitä, mihin suuntaan olimme menossa, suunnittelimme ja toteutimme Afektalle kotisivut (afekta.com).

Heti alkajaisiksi afektalaiset tekivät selväksi, etteivät he halunneet sivustolle perinteistä ja yleensä vähän tylsää tutkimusryhmäilmettä. Päädyimmekin valitsemaan rohkean värimaailman: tummanpuhuvan yleisilmeen, jota korostetaan vahvoin värikontrastein. Afektan on jatkossa tarkoitus käyttää samaa väritystä myös raporteissaan asiakkaille. Näin tyyli on yhtenäinen kaikessa yrityksen viestinnässä.

Sivuston julkaisun yhteydessä perustimme markkinointia varten myös sosiaalisen median kanavat, jotka brändäsimme yrityksen ilmeen mukaisesti. Googlen palveluista otimme käyttöön analytiikan ja Verkkovastaavan työkalut sekä Adwordsin mainontaa varten.

afekta kotisivut

Julkaisun jälkeen kävimme vielä läpi Google-mainonnan ja hakukoneoptimoinnin perusteita yhteisessä käytännönläheisessä työpajassa, jottei markkinoinnin käynnistäminen jäisi osaamisesta kiinni.

Mitä jatkossa?

Työskentely Afektan kanssa on ollut todella miellyttävää. Yritys koostuu oman alansa huippuammattilaisista, jotka osaavat paitsi kertoa mitä haluavat mutta myös kuunnella muiden ideoita parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

Tulevaisuudessa tulemme toivottavasti tekemään Afektan kanssa tiivistä yhteistyötä markkinoinnin saralla. Fokuksen ollessa kansainvälisissä markkinoissa kiinnostavia taktiikoita ovat Google Ads-mainonta sekä hakukoneoptimointi. Myös sosiaalisen median markkinoinnin laajentamisella voimme tavoittaa asiakaskunnan, jota emme vielä toistaiseksi ole saaneet tunnistettua niin tarkasti.

kati hanhineva afekta call to action

”Call To Actionin tiimi on ollut pitämässä Afektaa kädestä sen ensiaskeleista alkaen johdattaen lempeästi mutta päättäväisesti ”oikeiden” yritysten maailmaan. Tunnusomaista Call To Actionin toiminnalle on raudanluja ammattitaito höystettynä vahvalla ja pimeähköllä huumorilla. Kodikkaan toimiston kahvipöytä on hieman sotkuinen, mutta notkuu herkkuja – erityismaininta kauramaidosta!”.

Kati Hanhineva, Afekta Technologies Ltd. / www.afekta.com

Tiimi