Tarinat ja yrityksen markkinointi

Yle Radio Kuopio jutteli Aki Karkulahden kanssa nuorista yrityksistä ja siitä voiko näillä olla jo tarina, jota käyttää yrityksen markkinoinnissa. Tarinoilla on suuri merkitys yrityksissä ja yritystoiminnassa. Mitä kaikkea yrityksen tarina pitää sisällään ja miten sitä rakennetaan? Juuri käynnissä oleva teknologian kasvuyritystapahtuma Slush 2017 kerää tuhansittain startup-yrityksiä, yrittäjiä, puhujia ja vaikuttajia.Voiko juuri aloittaneella yrityksellä olla jo tarina?

Aki: Tottakai voi olla. Aina meillä on tarina. Startup-maailmassa yritykset haluavat kuitenkin kertoa ehkä enemmän tarinoita tulevaisuudesta ja heidän ratkaisuistaan. Eli startup-yritysten tarinankerronta on enemmän fiktiivistä tulevaisuuden kuvan luomista.

Mistä aineksista yrityksen tarinaa lähdetään rakentamaan?

Aki: Digitaalisen markkinoinnin alalla puhutaan sisällöstä ja sisältöstrategiasta. Eli yrityksen tulee tehdä suunnitelma asiakkaan kiinnostuksen kohteiden perusteella. Yleensä esille nousevat yrityksen henkilöt. On tärkeää kertoa miksi yritys on perustettu ja mihin ongelmaan yritys pystyy tuomaan ratkaisun, eli tuoda esille yrityksen visio. Tärkeintä on löytää aitoja asioita yrityksen tarinan taustalle.

Suomalaisia yrityksiä usein kritisoidaan markkinointiosaamisesta. Miten arvioisit suomalaisten yritysten tämän hetkisen tarinankerronnan taidon?

Aki: Se taito on kieltämättä hieman heikossa hapessa. Itseäni ärsyttää eniten yrittäjien ja muiden tahojen kanssa keskustellessa se, että siinä hetkessä tarinaa syntyy paljon, mutta sitä tarinaa ei kuitenkaan kerrota verkossa, jossa näiden yritysten ja muiden tahojen asiakkaat ovat. Sellainen jättää aika tyhjän olon.

Mitä yritysten tulisi kertoa toiminnastaan verkossa?

Aki: Yrityksen tulisi kertoa oma missio ja visio sekä kertoa miksi he ovat olemassa ja millaisen ongelman he ratkaisevat ja millä tavalla he sen ratkaisevat. Ei pidä unohtaa perinteisiä asiakasreferenssejä ja asiakascaseja. On tärkeää, että yrityksen asiakkaat kertovat avoimesti millaista hyötyä yrityksen tuottamista palveluista on heille ollut.

Miten aitoa ja persoonallista tarinaa kerrotaan käytännössä? Tarkoittaako se kenties sitä, että kerrotaan hauskoja vitsejä Facebookissa?

Aki: Se voi olla sitäkin jos se liittyy sinun omaan yritykseen ja identiteettiin. Sinun täytyy saada ihminen samaistumaan yrityksen tarinaan niin, että se ihminen tuntee tulevansa osaksi sitä tarinaa. Kun tämä saavutetaan, lähtee yleensä puskaradio toimimaan ja suosittelukierre eteenpäin. Yksittäistä yleismaailmallista vinkkiä on kuitenkin hankala sanoa.

Voiko yrityksen tarinan luomisessa nostaa vahvuudeksi paikallisuuden lisäksi myös murteita esimerkiksi savoa?

Aki: Tottakai voi riippuen siitä, millä alueella yritys toimii ja keitä yritys haluaa tavoittaa. Täytyy miettiä, saako yrityksen kohdeyleisö murteiden hyödyntämisestä lisäarvoa.

Kyse taitaa olla juuri siitä, että tunnetaan oma kohdeyleisö mahdollisimman hyvin ja osataan rakentaa viestintää sen perusteella. Ei siis mikään aivan helppo kenttä.

Aki: Ei se ole helppo kenttä ja viestinnässä kannattaa aina ajatella sitä, että viestitään henkilökohtaisesti juuri sille asiakkaalle. Siitä syntyy yhteys yrityksen ja asiakkaan välille.

Voiko tarinankerronnassa leikitellä esimerkiksi fiktion avulla kunhan ei tee katteettomia lupauksia?

Aki: Tottakai voi, sillä eihän tarinankerronnassa ole rajoja. Katteettomat lupaukset eivät nykyaikana toimi, vaikka mainostajat käyttävät välillä hieman värikynää. Sosiaalisen median ja vuorovaikutteisuuden aikana tuotteen ja palvelun pitää olla kunnossa. Sana leviää todella nopeasti ja omat lupaukset täytyy voida lunastaa.

Pitkään toimineilla yrityksillä kuten Ponssella tarina on jo olemassa luonnostaan oman toiminnan kautta, mutta minkälaisen vinkin antaisit tarinankerronnassa nuorelle startup-yrittäjälle tai yritykselle?

Aki: Nuoren startup-yrittäjän kannattaa lähteä dokumentoimaan omaa toimintaa, sillä se on helppo tapa tuottaa sisältöä yrityksen visiosta. Omasta visiosta keskustellaan luultavasti yrityksen sisällä päivittäin. Dokumentoikaa tätä keskustelua, kertokaa mitä teette ja viekää se verkkoon ja näin aiheuttakaa verkossa puheenaiheita.

30.11.2017 Yle Radio Kuopio

Lue Akin kirjoitus yrityksen markkinoinnista vuonna 2018

Lue tästä muita Akin kirjoituksia

Tilaa uutiskirje