Anniina Viinanen

Pastakoneen omaava digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Koulutus luo perustan, käytäntö ammattitaidon

Moikka! Minä oon Anniina Viinanen ja muutin nelisen vuotta sitten Savonlinnasta Kuopioon opiskelupaikan perässä. Tradenomiopinnot ovat loppusuoralla ja keväällä 2019 saan opinnäytetyöni vihdoin valmiiksi. Työskentely opintojen ohella on kuitenkin jo tuttua puuhaa. Aikaisemmin työskentelin osa-aikaisena myyjänä kenkäkaupassa ja nykyään olen täällä Call To Actionilla.

Kuten aiemmassa harjoittelublogissani kerroin, löysin CTA:n sivut puolivahingossa pari vuotta sitten. Päätin hakea tänne työharjoitteluun ja toissa kesänä sainkin oppia digitaalista markkinointia mahtavassa porukassa. Parempaa päätöstä en olisi voinut tehdä, sillä nyt saan tehdä sellaisia työtehtäviä, joista oikeasti pidän. Eikä työporukassa ole edelleenkään mitään valittamista.

Sisältömarkkinointi on perinteistä mainostamista hyödyllisempää

Harjoittelun jälkeen työskentelin pitkälti sosiaalisen median parissa ja olin osa sisältömarkkinoinnin tiimiä. Toimin asiakkaidemme some-julkaisijana eli julkaisin ison sisällön kotisivuilla ja jaoin sitä pienemmissä osissa sosiaalisen median eri kanavissa. Kotisivuilla julkaistaan esimerkiksi yrityksen palveluista, historiasta tai henkilöstöstä kertovia sisältöjä. Niiden avulla tuodaan luontevasti yrityksen toimintaa esille ilman, että asiakkaita painostetaan ostamaan jotain tiettyä tuotetta.

Jotta sisältö toimii myös sosiaalisessa mediassa, tulee sen olla aidosti hyödyllistä. Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena onkin tarjota asiakkaalle konkreettisia hyötyjä ja neuvoja perinteisen mainostamisen sijaan. Liian lyhyttä sisältöä ei kannata kotisivuilla julkaista, mutta tekstin tavoitteen pitää käydä selkeästi ilmi. Yhdessä sisällössä tulisi siis olla aina vain yksi pääaihe.

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiseksi

Nykyään keskityn enemmän sosiaalisen median ja etenkin Googlen mainoskampanjoihin. Google Ads on yleensä ensimmäisenä esillä, kun aloitan työpäivän. Ja myös viimeisenä ennen kuin laitan läppärin kannen kiinni iltapäivällä. Lyhykäisyydessään teen siis hakusanamainontaa, jonka avulla pyritään tavoittamaan ostoaikeissa olevat ihmiset. Jotta tavoitetaan vähän suurempi yleisö, on apuna myös Display- ja YouTube-mainonta eli mainostetaan kuvia ja videoita. Näitä mainosmuotoja hyödynnetään etenkin uudelleenmarkkinoinnissa, jotta sivustolla aiemmin käyneet vierailijat saadaan takaisin ja muistutetaan heitä ostosta.

Koska mainoksiin tarvitaan mainoskuvia, sisältyy työpäiviini välillä myös kuvankäsittelyä. Kuvankäsittely onkin yksi niistä asioista, jotka olen aina halunnut oppia. Nyt kun olen vihdoin saanut mahdollisuuden käyttää Photoshopia, opin koko ajan lisää sen mahdollisuuksista. Mutta koska mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, on opettelu välillä melko turhauttavaa. Onneksi talon sisältä löytyy kuvankäsittelyn ammattilaisia, joilta voi aina kysyä neuvoa. Eli yritän tehdä kuvia, pyydän kommentteja ja teen joko itse muutokset tai luovutan työn suosiolla Riikalle.

Haluan edelleen oppia lisää digitaalisesta markkinoinnista ja saada paremman käsityksen markkinoinnin kokonaiskuvasta. Seuraavan puolentoista vuoden aikana olen toivottavasti myös matkustanut moneen uuteen maahan, opetellut puhumaan espanjaa paremmin sekä oppinut tekemään tuorepastaa – durumvehnäjauhot ovat odottaneet kaapissani jo lähes vuoden verran. Ja tämä tekstihän on kirjoitettu yli vuosi sitten, enkä vieläkään ole valmistanut pastaa. Hommasin vain jauhojen kaveriksi pastakoneen kirpparilta.

Lue Anniinan blogeja