Timo Jakola

Moi! Olisiko sinulla hetki aikaa keskustella kaikkivaltiaasta Googlesta?

 “Paras paikka piilottaa synkimmät salaisuutesi on Googlen kakkossivu”

Moi! Olen Timo Jakola, syntynyt Kuopiossa eli paljasjalkainen savolainen. Lapsesta asti olen puuhaillut tietokoneiden parissa. Palo tietotekniikkaan ja sen tarjoamiin, lähes rajattomilta tuntuviin mahdollisuuksiin heräsi jo varhain. Internet alustana kiinnosti kovasti jo silloin kun yhteydet olivat kehnot, teknologiat hakivat suuntiaan ja verkkosivustoja oli rutkasti vähemmän kuin tänään. Sama palo ohjasi myöhemmin opiskelemaan tietojenkäsittelytieteitä. Yritysten herätessä internetin tuomiin mahdollisuuksiin myynnin ja markkinoinnin kanavana tuli markkinoinnin näkökulma mukaan myös omaan tekemiseeni.

Tänä päivänä olen jättänyt verkkosivujen kehittämisen pääasiassa muille tekijöille. Läpi kulkemani “kädet savessa” -polku on kuitenkin auttanut ymmärtämään kuinka verkko toimii, ja mitä ja miten siellä kannattaa tehdä toimivan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tätä ei täysin opi muuten kuin tekemällä.

Nyt olen Call To Action Oy:n perustajaosakas ja työskentelen pääasiassa hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen markkinoinnin strategioiden parissa. Suunnittelen asiakkaillemme tehokkaita toimintamalleja ja työkaluja, joilla saadaan lisää myyntiä verkosta. Ammatilliset intohimoni ovat hakukoneoptimointi ja Googlen hakukoneen laajamittainen ymmärtäminen.

Googlen hakualgoritmi ja sen myötä hakukoneoptimointi ovat jatkuvasti muuttuva, elävä entiteetti. Se pitää minut jatkuvasti varpaillani ja pakottaa opettelemaan uutta ja kertaamaan vanhaa. Tänä päivänä Google-optimointi ei ole enää sitäkään vähää kotisivujen päälle liimattava kertaluontoinen lisäosa vaan yksi tärkeimmistä markkinoinnin välineistä yritykselle kuin yritykselle. Jos yritys haluaa kotisivuilleen lisää kävijöitä, tulee sen käytännössä löytyä Googlen hakutulosten ensimmäiseltä sivulta. Tätä kehnommilla sijoituksilla eivät asiakkaat sivuille juurikaan löydä. Palvelumme pureutuvat syvälle asiakasyrityksen liiketoimintaan ja tuotteisiin kun pyrimme ymmärtämään loppuasiakkaan ostoprosessia verkossa ja Googlea prosessin tärkeänä osana. Siksi työni on usein haastavaa mutta samalla myös palkitsevaa.

Kuinka tästä eteenpäin?

Koska toimin Call To Action:ssa sekä osakkaan että työntekijän roolissa, ei vapaa-ajan ongelmia liiemmin ole. Toivon pystyväni ottamaan tulevaisuudessa enemmän aikaa itselleni. Työn ulkopuolella (jos sellaista tilaa onkaan) harrastan ja opetan kamppailulajeja sekä yritän oppia ja kokea uutta niin ammatillisesti kuin yksityiselämässänikin. Jälkimmäisessä intohimojani ovat matkailu, luonto, hyvä ruoka ja maukkaat oluet (sekä Fallout ja Skyrim :D).

Tulevaisuudessa haluan nähdä itseni matkustelemassa enemmän ja tehden töitä verkon yli mistä päin maailmaa tahansa. Työnkuvani tullee pysymään hakukoneoptimoinnin ja Googlen ymmärtämisen parissa, koska ihmisten tarve hakea tietoa ongelmiinsa verkosta ei tule poistumaan. Hakutuloksissa kärkisijoja on rajattu määrä. Siksi optimointia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa.

Lue Timon blogeja