5+1 tapaa kohdentaa mainonta Facebookissa

Jokainen markkinoinnin opas kertoo, että somessa mainonta pitää osata kohdentaa oikeille ihmisille eli omille ostajapersoonille. Mutta mitä kohdentaminen käytännössä tarkoittaa ja miten se tehdään? Blogissa kerromme viisi erilaista tapaa kohdentaa mainontaa Facebookissa. Näitä targetointikeinoja voit hyödyntää totta kai myös Instagramissa.

1. Maantieteellinen sijainti ja hyperlokaali mainonta

Facebookissa voit mainostaa maantieteellisen sijainnin, esimerkiksi maan, alueen tai kaupungin mukaan. Kun kohdennat mainontasi tiettyyn kaupunkiin tai kaupunkeihin, voit valita näytetäänkö mainosta vain siinä kyseisessä kaupungissa vai 17‒80 kilometrin säteellä kaupungin ympärillä.

Lokaatiokohdennuksessa voit myös mainostaa tietyn postiosoitteen läheisyydessä, jolloin mainonta on ns. hyperlokaalia.

Maantieteellisessä sijainnissa voit mainostaa ihmisille, jotka asuvat, vierailevat tai olivat äskettäin valitulla alueella. Vierailut perustuvat käyttäjän viimeiseen sijaintitietoon.

Maantieteellinen sijainti on tärkeä kohdennuskeino yrityksille, jotka toimivat tiukasti kivijalkamyymälän kautta. Hyperlokaalia mainontaa voidaan hyödyntää myös messumainonnassa. Kerro messualueen ympärillä oleville ihmisille olevasi messuilla mukana ja miksi heidän kannattaa tulla käymään juuri sinun pisteelläsi.

Facebookissa voit rajata mainontasi näytettäväksi tietylle alueelle.

2. Demografiset tiedot

Facebookissa on mahdollista valita sijainnin lisäksi myös millaisille ihmisille mainontaa näytetään. Voit määritellä esimerkiksi yleisösi ikähaarukan, sukupuolen ja kielen. Pidä kuitenkin mielessä, että joissakin mainoksissa iän tai sukupuolen rajaaminen voidaan Facebookin puolelta tulkita syrjiväksi mainonnaksi. Etenkin rekrymarkkinoinnissa on syytä olla varovainen demografisilla tiedoilla kohdentamisessa.

Kielen valinta kannattaa tehdä vain siinä tapauksessa jos mainostat sellaisella alueella, jossa mainoksesi kieli ei ole tyypillinen. Kuvitellaan vaikka tilanne, jossa suomalainen koulu etsii Espanjassa suomenkielistä opettajaa. Tässä tapauksessa kielen määritys on tarpeen.

Yllämainittujen demografisten tietojen lisäksi Facebookin Tarkka kohdentaminen -valikosta löytyy useita eri kohdentamiskeinoja demografian avulla. Voit esimerkiksi mainostaa taaperoikäisten vanhemmille tai henkilöille, jotka viettävät vuosipäiväänsä 30 päivän sisällä. Demografiset tiedot -valikon alta löydät myös kohdennusmahdollisuudet toimialojen mukaan.

Facebook demografia tiedoilla kohdentaminen.

3. Kiinnostuksen kohteet ja käyttäytyminen

Onko ihanteellinen asiakkaasi kiinnostunut veneilystä ja matkustelee paljon? Facebook-mainonnalla voit kohdentaa mainoksesi juuri näille ihmisille, kun tarkennat kohdennustasi kiinnostuksen kohteilla ja käyttäytymisellä.

Facebookin mainostyökalulla löydät jopa satoja eri kiinnostuksen kohteita liittyen ruuasta liikuntaan ja yritystoimintaan. Kun olet määritellyt ostajapersoonasi huolella, on sinun helppo löytää sopivia kohdennuskeinoja kiinnostuksen kohteista.

Facebook on koonnut myös erilaisia käyttäytymistietoja ihmisten Facebookin käytön perusteella. Mainontaa voidaan kohdentaa esimerkiksi sitoutuneille ostajille eli niille käyttäjille, jotka ovat viimeisen viikon aikana klikanneet Facebookissa “Osta nyt”-nappia ja ilmaisseet olevansa kiinnostuneita ostamaan mainostetun tuotteen tai palvelun.

4. Uudelleenmarkkinointi

Ensikosketus yritykseen johtaa harvoin yhteistyöhön. Asiakkaan luottamus pitää ansaita. Potentiaalisen asiakkaan täytyy ensin tutustua yritykseesi ja arvoihisi. Konkretian tasolla tämä tarkoittaa, että asiakkaan ensimmäinen vierailu yrityksesi kotisivuilla harvoin päätyy haluttuun yhteydenottoon tai ostoon. Miten sitten saat asiakkaan palaamaan sivuillesi? Käytä apuna uudelleenmarkkinointia.

Facebookissa voit rakentaa uudelleenmarkkinointiyleisöjä monesta eri lähteestä. Näitä ovat esimerkiksi:

  • Kotisivujen kävijät
  • Facebook-videoitasi katsoneet
  • Facebook-sivusi sisältöihin sitoutuneet
  • Facebook-tapahtumaasi vastauksen antaneet

Kotisivujen käyttäjät tavoitetaan asentamalla sivustolle Facebook-pikseli, joka seuraa sivuston liikennettä.

Lue Facebook-pikselistä ja sen asentamisesta lisää täältä.

Kun olet luonut yleisön kotisivuillasi käyneistä tai Facebook-sisältöjä kuluttaneista, voit kohdentaa heille mainontaa, joka syventää tuntemusta ja johdattelee suoremmin konversioon.

5. Samankaltaisuuteen perustuvat yleisöt

Käykö kotisivuillasi kuukausittain muutamia satoja ihmisiä? Löytyykö sinulta asiakaslista ostavista asiakkaista? Voit luoda näistä yleisöistä Facebookiin samankaltaisuuteen perustuvan yleisön. Tällöin Facebook havaitsee ns. lähdeyleisön ominaisuuksien yhtäläisyydet ja kerää samankaltaisen yleisön vastaavanlaisista ihmisistä. Tavoitat siis parhaita asiakkaitasi vastaavat ihmiset.

Samankaltaisia eli lookalike-yleisöjä voidaan luoda myös esimerkiksi Facebook-sivusi tykkääjistä.

Samankaltaisen yleisön luonnissa valitaan lähdeyleisö, sijainti, jonka ihmisistä kohderyhmä luodaan sekä kohderyhmän koko. Mitä pienemmän prosentin valitset, sitä pienempi yleisö on. Mutta pienempi yleisö vastaa ominaisuuksiltaan yleensä tarkemmin alkuperäisen lähdeyleisön ominaisuuksia. 

Lue lisää samankaltaisten yleisöjen luomisesta täältä.

+1 Jätä valta Facebookille

Ihminen ei voi muuta kuin myöntää koneälyn olevan itseään viisaampi. Näin on myös Facebookin algoritmi. Vaikka tuntisimme oman ostajakuntamme perin pohjin, voi joissain tilanteessa olla fiksumpaa antaa Facebookin näyttää mainontaa kenelle haluaa. Facebookin algoritmi tuntee käyttäjänsä ja tietää meitä paremmin, kuka kiinnostuu mainoksistasi. 

Etenkin silloin, jos mainontasi maantieteellinen sijainti on yksittäinen kaupunki, jää kohderyhmäsi todella pieneksi jos lähdet rajaamaan mainontaa hyvin yksityiskohtaisesti. Liialla kohdentamisella voit vahingossa jättää kohdeyleisösi ulkopuolelle ostavia asiakkaita.

Harkitse siis, onko parempi jättää kohdentaminen vähemmälle. Testaa ja opi.

Opi täältä lisää ostajapersoonan määrittelystä.

Tarvitsetko apua mainontasi kohdentamiseen? Ota yhteyttä.

Katso alta myös muita sinua mahdollisesti kiinnostavia kirjoituksiamme somemarkkinoinnista.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?