Google Adsin uudet tuulet – laajennetut tekstimainokset poistuvat 30.6.2022

Google-hakukoneella tehdään päivittäin valtava määrä hakuja. Hyödyntämällä hakumainoksia voimme tavoittaa asiakkaan oikealla hetkellä ja juuri silloin, kun hän ilmaisee halunsa löytää tietoa tai vaikkapa tehdä jonkin hankinnan.

Hakumainokset ja hakusanamainonta ovat olleet jo pitkään markkinoijien perustyökaluja asiakkaiden tavoittamiseksi oikealla hetkellä. Aiemmin käytössä oli suppeampi tekstimainosmuoto, joka myöhemmin laajentui, ja käyttöön tuli enemmän mainostilaa.

Näihin laajennettuihin tekstimainoksiin on piakkoin tulossa muutos, ja avaan asiaa tarkemmin tässä blogissa. Jos et ole vielä sinut Googlen hakusanamainonnan kanssa, alkuun muutama sanat hakusanamainonnan perusteista.

Mitä on hakusanamainonta?

Hakusanamainonta on mainontaa Googlen hakutuloksissa. Mainoksia näytetään käyttäjän hakuun liittyen huutokauppaperiaatteella eri mainostajien kesken. Käytetyin mainosmuoto on tekstimainokset, joita näytetään hakutulossivun alussa ennen luonnollisia hakutuloksia sekä niiden jälkeen. Tekstimainoksia markkinoijan on mahdollista luoda kahdenlaisia: laajennettuja tekstimainoksia tai responsiivisia hakumainoksia.

Lisäksi käytössä on myös Google Shopping -mainokset, jotka ovat bannerimainoksia hakutuloksissa. Näitäkin mainoksia näytetään käyttäjän hakuun pohjautuen.

Esimerkki hakusanamainoksesta:

Haku: “kotisivut yritykselle”

Hakusanamainos:

Esimerkki Shopping -mainoksesta:

Mitä ovat laajennetut tekstihakusanamainokset?

Laajennettu tekstimainos on perinteinen tekstimainosmuoto, jota on laajennettu, jotta siihen saadaan enemmän sisältöä, eli lopullinen näkyvä URL, 3. otsikko ja 2. kuvausteksti.

Tässä esimerkki laajennetusta tekstimainoksesta:

Laajennetut tekstimainokset ovat käytettävissä sekä Google-hakuverkostossa että Google Display ‑verkostossa.

Hakuverkosto
Hakuverkostolla tarkoitetaan eri hakuun liittyviä verkkosivustoja, joilla mainoksia voidaan näyttää. Mainoksia voidaan näyttää hakutulosten lisäksi muilla Google-sivustoilla, kuten Mapsissa, Shoppingissa ja Google Kuvahaussa sekä Googlen hakukumppaneiden verkkosivustoilla.

Display-verkosto
Display-verkosto muodostuu valtavasta määrästä verkkosivuja, videoita ja sovelluksia, joiden yhteydessä mainokset voivat näkyä.

Mitä ovat responsiiviset hakusanamainokset?

Responsiiviset hakumainokset ovat mainoksia, jotka mukautuvat automaattisesti muodostaen parhaiten osuvan viestin asiakkaille. Google Ads kokeilee ja testaa kaiken aikaa myös automaattisesti eri otsikoiden ja kuvaustekstien yhdistelmiä ja tutkii, mitkä näistä yhdistelmistä toimivat parhaiten.
Responsiivisissa hakumainoksissa sisältö mukautuu vastaamaan tarkemmin käytettyjä hakutermejä. Automaatio ja koneoppiminen mahdollistavat kampanjoiden paremmat tulokset.

Perinteisen tekstimainoksen ja responsiivisen hakumainoksen erot käytännössä:

  • Kolmen otsikon sijaan annetaan useampia otsikoita
  • Kahden kuvaustekstin sijaan annetaan neljä kuvaustekstiä
  • Kiinteästi määritettyjen mainostekstien sijaan saadaan useita eri variaatioita annetuista mainosteksteistä

Mitä laajennetuille tekstimainoksille tapahtuu?

Laajennettuja tekstimainoksia ei voi enää luoda tai muokata 30.6.2022 lähtien. Mutta pelko pois – tämä ei suinkaan tarkoita, että entiset mainokset lakkaisivat toimimasta! Laajennetut tekstimainokset näkyvät jatkossakin, ja näet edelleen niiden tuloksia koskevia raportteja. Voit myös edelleen keskeyttää tai jatkaa laajennettuja tekstimainoksia tai tarvittaessa poistaa ne.

Responsiiviset hakumainokset ovat 30.6.2022 lukien ainoa hakumainostyyppi, jonka voi luoda ja jota voi muokata hakukampanjoissa. Googlen suositus on, että jokaiseen hakukampanjaan luodaan kesäkuun loppuun mennessä vähintään yksi responsiivinen hakumainos.

Miksi tällainen muutos tapahtuu?

Googlen mukaan joka päivä 15 % kaikista tehdyistä hauista on sellaisia, joita ei ole käytetty koskaan aikaisemmin. Haussa on valtava määrä dataa, ja sen haltuun ottamiseen tarvitaan markkinoijille tehokkaita työkaluja. Automaatio ja koneoppiminen ovat tärkeässä asemassa kun tavoitellaan asiakasta oikeassa hetkessä ja oikealla viestillä.

Responsiiviset mainokset vastaavat haasteeseen tarjoamalla Googlen koneoppimisen yhdessä markkinoijan luovuuden kanssa. Google mukaan mainostajat, jotka käyttävät responsiivisia hakumainoksia laajennettujen tekstimainosten sijaan, saavat samaa mainossisältöä käyttämällä keskimäärin 7 % enemmän konversioita samalla konversiokohtaisella hinnalla (Lähde: Googlen sisäinen maailmanlaajuinen data, 3.6.–12.6.2021)

Ja ketäpä meistä ei paremmat tulokset kiinnostaisi? Kannattaa siis siirtyä käyttämään uusia, Googlen itsensä ehdottamia työkaluja, mikäli nämä eivät vielä ole käytössä. Jos sinulla on haasteita Google-mainonnan kanssa, laita viestiä ja etsitään yhdessä ratkaisu ongelmaasi!

Tilaa uutiskirje