Markkinointi Herran vuonna 2018 – Ajoitus on ratkaiseva

Kun ympäröivän maailman kellotaajuus kasvaa, huokaavat markkinoijat konttoreissaan. Tuntuu, että meistä kaikista on tullut kuin muurahaisia, jotka jatkuvassa kiireessä suorittavat toinen toistaan tärkeämpiä tehtäviään. Mobiililaitteiden ja sosiaalisen median seurausta on moderni keskittymiskyky, jota epäillään huonommaksi kuin kultakalojen, muurahaisista puhumattakaan. Miten tällaisen nykyajan olion voi saada pysähtymään, koukuttumaan ja ostamaan alle seitsemässä sekunnissa?

Trendi pakottaa löytämään parempia keinoja saavuttaa asiakkaat juuri oikealla hetkellä kun tarve iskee. Kyse on siis ajoituksesta, joka samalla määrää viestin muodon ja sisällön. Esimerkkejä toimivista ratkaisuista eri tilanteisiin keksii helposti. Ostajan opas helpottaa isoja päätöksiä ja varmistaa osaltaan, että asiakas on ottanut kaiken oleellisen huomioon. Joskus taas Facebook-ryhmän suositus riittää luotettavaa autokorjaamoa etsittäessä. Tavallinen puhdas mainos taas palvelee parhaiten muistuttaessaan lempibändin keikasta tulevana viikonloppuna.

markkinointi herran vuonna 2018

Edellä mainitut ovat tietenkin ideaalitilanteita. Mitään patenttiratkaisua ei ole. Avain on, kuten aina, omien asiakkaidensa tuntemisessa. Asiakkaiden käyttäytyminen täytyy tietää niin tarkasti kuin mahdollista, jotta ajoitus voitaisiin saada oikeaksi eivätkä markkinointibudjetit valuisi tyhjiin. Ostajan aito tarve on osattava tunnistaa.

Ostokäyttäytyminen erottelee asiakkaita

Mainonnan kohdistaminen demografisesti tunnistettuihin ostajapersooniin ei enää riitä. Asiakkaiden demografia pitää toki sekin tietää, mutta tärkeämpää on ottaa huomioon, miten ihmiset erottautuvat ostokäyttäytymisellään ja miten se määrittelee ostajapersoonia. Tästä näkökulmasta ostajapersoonia voi lähteä rakentamaan selvittämällä ensin viisi ominaisuutta:

  1. Mistä hänen ostoprosessinsa alkaa? Googlesta, Facebook-ryhmästä, firman lounaspöydästä, Instagramista vai mistä hyvänsä?
  2. Mistä ja keneltä hän etsii tukea päätöksilleen? Kollegoilta, johtoryhmän jäseniltä, webinaareista, arvosteluista?
  3. Missä formaatissa hän haluaa palvelua tukevat sisällöt eri vaiheissa ostoprosessia? Tekstinä, kuvina, infograafeina, oppaina, videoina vai podcasteina?
  4. Milloin hän hakee tietoa eri vaiheissa ostamista? Työpäivän aikana, iltaisin vai kenties viikonloppuisin?
  5. Miten hän haluaa tulla palvelluksi? Täyttääkö hän tilauslomakkeen vai ostaako mieluummin suoraan verkkokaupasta? Haluaako hän keskustella ensin puhelimessa tai tavata?

Ostajapersoonat ja se, miten heitä palvellaan verkossa ja missä kanavissa määritellään sisältöstrategiassa. Toteuttamiskelpoisen strategian edellytyksenä on sekä kyetä muotoilemaan asiakkaille suunnatut viestit kyllin voimakkaiksi että myös tuoda ne heille oikeaan aikaan. Tämä vaatii puolestaan sitä, että markkinoinnin alusta ja mittaristo on optimoitu toimimaan halutulla tavalla.

markkinointi herran vuonna 2018 call to action

Sisältöstrategiassa hahmonsa saavat selkeästi määritellyt tavoitteet sekä toimenpiteet ja resurssit niiden saavuttamiseksi. Siinä ei siis sinänsä ole mitään ihmeellistä tai mullistavaa, mutta se vaatii tarkastelemaan omaa liiketoimintaa kokonaisuutena ja laajemmasta perspektiivistä. Digitaalinen markkinointi onnistuu parhaiten, kun sitä tehdään pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti. Kun tuotteet ja palvelut ovat laadukkaita, niitä saadaan kyllä kaupaksi verkossakin.

Sisältö on edelleen kuningas nyt ja tulevaisuudessa

Nykyään päätöksiä on tehtävänä yhä enemmän ja samalla päätöksenteon aikajänne on yhä lyhyempi. Samat olosuhteet ohjaavat sekä verkossa tuotteitaan kaupittelevia että heidän asiakkaitaan. Markkinoinnin pitää osata toimia oikeassa kanavassa ja juuri oikeaan aikaan. Mutta oikea ajoituskaan ei takaa tuloksia, jos itse sisältö ei toimi. Kun hetki on otollinen, tarvitaan puhuttelevaa ja hyödyttävää sisältöä, sellaista, joka auttaa tekemään tekemään päätöksiä ja löytämään ratkaisun ongelmaan.

Hyvän sisällön tuominen asiakkaan ulottuville silloin kun hän sitä eniten tarvitsee ei käy käden käänteessä eikä missään nimessä sokkona. Toimiva ja tuloksellinen digitaalinen markkinointi on toisinaan hankalaa puuhaa, mutta me teemme tätä työksemme. Kun tarvitset apua, ota yhteyttä ja laitamme verkkomarkkinointisi kuntoon sisältöineen, kanavineen ja ajoituksineen.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?