Apteekkien liiketoiminta muuttuu, mutta entäs markkinointi?

Apteekkien liiketoiminta elää murrosvaihetta. Itsehoitolääkkeiden siirtämistä ruokakauppojen hyllyille lobataan jatkuvasti erityisesti mediassa. Luontaistuotteita tarjoavat ketjut ja verkkokauppa syövät apteekkien markkinaosuutta. Ihmiset etsivät yhä useammin luonnonmukaisia ja lääkkettömiä hoitoja vaivoihinsa. Lisäksi “oikeiden” lääkkeiden markkinoinnin valvonta on edelleen hyvin tiukkaa.

Kun haasteita tulee vähän joka suunnalta, apteekkien on pidettävä parempaa huolta omasta vetovoimastaan ja panostettava asiantuntijuutensa markkinointiin.

Tässä kirjoituksessa esittelen kolmen esimerkin kautta, miten apteekit voivat markkinoinnissaan vastata ajan haasteisiin.

Markettiapteekit

Yhä useammat kaupunkien ydinkeskustojen kivijalka-apteekeista ovat siirtyneet tai siirtymässä kauppakeskuksiin. Syynä ovat yksinkertaisesti asiakkaat. Apteekit pyrkivät hyödyntämään isojen markettien ja kauppakeskusten jatkuvia asiakasvirtoja.

Markkinoinnissa pitää katse tällöin suunnata suurten asiakasmassojen hyödyntämiseen ja miettiä tarkkaan:

  • Millä tavoin asiakkaita pitää puhutella?
  • Miten saamme heidät käymään meillä? 
  • Miten saamme heidät tulemaan uudestaan?

Näitä kysymyksiä pohdittaessa on elintärkeää ymmärtää, että suurin osa ihmisistä tulee markettiin asioimaan ensisijaisesti muussa tarkoituksessa kuin vieraillakseen apteekissa. Siksi huomio pitää herättää juuri sillä hetkellä, kun asiakas astuu liukuovista sisään tehdäkseen viikon ruokaostokset. Luonnollisimmat markkinointikanavat sijaitsevat markettien välittömässä läheisyydessä ständeilla, ulkonäytöillä tai vaikkapa ostoskärryissä. 

Kenties tärkein viesti on se, että apteekin palvelut löytyvät samasta osoitteesta kuin muutkin päivittäistavarat.

“Auki sinua varten aina kun kauppakeskuskin”

“Käy apteekissa ennen kuin ostoskassit painavat käsiäsi”

Lähiöapteekit

Ongelma monen apteekin markkinoinnissa on liiallinen samankaltaisuus muiden kanssa. Sen seurauksena asiakkaat käyvät siinä apteekissa joka on heille helpoin muttei kuitenkaan välttämättä sopivin. Ani harva apteekki on halunnut tai uskaltanut lähteä brändäämään itseään korostetusti tietylle asiakasryhmälle. Syynä on luultavasti pelko siitä, että muut asiakkaat kääntyvät pois. 

Miksi ei ole lapsiperheisiin tai ikäihmisiin erikoistuneita apteekkeja? Erikoistumisen myötä niin tilaratkaisut, palvelut, markkinointiviestintä kuin rekrytointikin helpottuisivat. Vahva oma brändi, asiakasystävälliset verkkosivut, aktiivinen sisällöntuotanto sekä digitaalinen markkinointi ovat avainasemassa viestin saamisessa perille.

Apteekkien on panostettava asiantuntijuutensa markkinointiin.
Apteekkien on panostettava asiantuntijuutensa markkinointiin.

Pienten paikkakuntien apteekit

Pienten paikkakuntien apteekkien on palveltava kaikkia alueen asukkaita vauvasta vaariin. Lukumäärältään asiakaskunta on suhteellisen rajallinen satunnaisia turisteja tai muita vierailijoita lukuun ottamatta. Siksi näiden apteekkien markkinointiviestintä on ehkä kaikista haasteellisinta. 

Markkinointi on tässä tapauksessa fiksuinta keskittää asiakaspalvelun tukemiseen. Asiakkaan pitää saada parasta mahdollista palvelua juuri siinä hetkessä kun hän apteekissa vierailee. Asiakaskohtaamisen pitää olla kiireetön ja asiakkaalle pitää jäädä tunne, että hänen yksilölliset tarpeensa huomioidaan asiantuntevasti. 

Pienten paikkakuntien apteekeilla on valtavasti potentiaalia profiloitua alansa todellisiksi asiantuntijoiksi. Terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä ajankohtaisista aiheista viestiminen omien vahvuuksien kautta kasvattaa asiakkaiden luottamusta. Tässä erittäin tehokas työkalu on sosiaalinen media.

Lopuksi

Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös apteekkien on tunnettava asiakaskohderyhmänsä ja muotoiltava viestinsä sille sopivaksi. Nähdäkseni apteekkien olisi viisasta alkaa profiloitua selvemmin tiettyjen asiakasryhmien palvelijaksi. Samaten viestinnän muotoja ja tyylejä olisi syytä nykyaikaistaa. Tässä muutama näkökulma, joita kannattaa pohtia ajatuksella:

  1. Apteekit ovat edelleen yksi luotetuimmista toimijoista koko valtakunnassa. Miksi tätä ei hyödynnetä markkinoinnissa?
  2. Apteekin henkilökunnan osaaminen näkyy monesti puutteellisesti eri asiakasryhmille. Miksi osaamista ei tuoda paremmin esille?
  3. Apteekkien viestintä sosiaalisessa mediassa on usein fakta- ja tuotepohjaista referointia. Miksi viestinnän on oltava tyyliltään niin puisevaa?

Lue, miten Call To Action auttoi Puijon Apteekkia erottautumaan kilpailijoista verkossa.

Tutustu myös näihin aiheeseen liittyviin blogeihimme: Miksi sosiaalisessa mediassa kannattaa markkinoida ja Miksi markkinointistrategia epäonnistuu.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?