Asiantuntijayritys lopettaa toimintansa ilman asiantuntijoita

Suomessa yrityksillä on pula todellisista osaajista – paitsi eri alojen huipuista mutta monesti myös niin sanotuista ihan tavallisistakin asiantuntijoista. Näistä kavereista kilpaillaan. Voittaja jatkaa toimintaansa asiantuntijansa menettäneen yrityksen jäädessä unholaan. Jos osaajia ei ole, ei ole yritystäkään.

Omien asiantuntijoiden sitouttaminen on elintärkeää, sillä heidän tyytyväisyytensä luo houkuttelevan kuvan yrityksestä myös rekrytoinnissa. Yritys, joka pystyy sanallistamaan vetovoimansa asiantuntijoidensa kautta on etulyöntiasemassa rekrytointikilpailussa.

Asiantuntijan oma kokemus on todistusvoimaisinta markkinointia

Todelliset asiantuntijat eivät käy työnvälityssivuilla, reagoi perinteisiin “edellytämme sitä, tätä ja tuota” -työpaikkailmoituksiin tai ilahdu headhunterin soitosta. Miten tällaisen hahmon voi sitten saada vaihtamaan työnantajaa?

Yrityksen kasvu on elimellisessä yhteydessä sen asiantuntijoiden osaamisen kehittymiseen. Parhaat työnantajat antavat mahdollisuudet kehittää omia ideoita, tuotteita tai palveluita työajalla. Työnantaja mahdollistaa luovuuden ja huolehtii, että parhaat ideat saatetaan myyntiin asti. Oikea asiantuntijayritys ymmärtää myös panostaa työntekijöidensä hyvinvointiin. Tällainen työ on merkityksellistä ja siitä myös kertoo mielellään muille. 

tuomas kylanpaa rekrymarkkinoinnin asiantuntija
Tuomas Kylänpää on rekrymarkkinoinnin asiantuntija.

Asiantuntija arvostaa omaa osaamistaan. Kun hänet saa kertomaan siitä julkisesti, työnantaja voi luottaa siihen, ettei elintärkeä osaaminen valu muualle. Työnantajan pitää tukea oman tarinan kertomista kaikin tavoin, luoda sille oikeat kanavat ja toimia sanansaattajana myös henkilökohtaisesti. 

Kun asiantuntija kiittelee työnantajaansa, herää myös muiden asiantuntijoiden mielenkiinto. Ihminen tykkää vertailla itseään muihin. Meidän mielestämme kiinnostavan henkilön kertoma oma kokemus pysäyttää ja pistää miettimään. Jokaisella, sillä arvostetuimmallakin alansa huipulla on nimittäin tunteet. Rehelliseen tarinaan on helppo samaistua. Voisiko minulla olla asiat vielä paremmin jossain muualla?

Miten houkuttelet asiantuntijoita? 10 kohdan lista

  1. Kerro yrityksestäsi asiantuntijoidesi tarinoiden kautta.
  2. Älä vaadi työpaikkailmoituksessa vaan kerro mitä tarjoat. Kuvaa työntekijöiden suulla, mitä työtehtävien suorittaminen edellyttää ja millaista asennetta haetaan.
  3. Ole aito ja kerro rehellisesti myös haasteista.
  4. Muista, että tarinoiden tarkoitus on herättää kiinnostus ja luottamus sekä madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä.
  5. Rakenna yrityksellesi kunnollinen rekrytointisivusto ja sisällytä asiantuntijoiden tarinat sinne.
  6. Kytke tarinat ja työpaikkailmoitukset yhteen.
  7. Määrittele huolellisesti kenelle työpaikkoja mainostat eli ostajapersoona.
  8. Mainosta yrityksesi työpaikkoja ja tarinoita niissä kanavissa joita potentiaaliset työntekijäsi käyttävät.
  9. Seuraa markkinointia. Tee muutoksia, jos et saa haluamiasi tuloksia.
  10. Aktivoi kaikki verkostosi. Sosiaalisen myynnin kautta saat työntekijäsikin mukaan kertomaan yrityksestäsi.

Aikaansaata muutos

Haluatko vaikuttaa ihmisiin ja saada heidät miettimään uusia vaihtoehtoja uralleen? Rekrymarkkinoinnin keinoin mielenkiintoinen, aidosta työstä kertova tarina tarjoillaan suoraan halutun asiantuntijan verkkokalvoille. Call To Action on auttanut useita yrityksiä saamaan palvelukseensa parhaita asiantuntijoita rekrymarkkinoinnin avulla.

Lue, miten puhtaan energian kansainvälinen edelläkävijä KPA Unicon on saanut avullamme osaajia. Kuopiolainen Kiho on puolestaan onnistunut rekrytoimaan kipeästi kaivattuja huippukoodareita.

Me teemme tarinoita, rekryilmoituksia ja kohdennettua markkinointia. Me saamme sekä pidettyä asiantuntijat talossa että houkuteltua heidät palvelukseesi. Avullamme varmistat, että yrityksesi pysyy jatkossakin asiantuntijayrityksenä.

Laita meille viestiä mitä kautta tahansa, niin katsotaan tilanne kuntoon. 

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?