Google My Business – Paikallisesti toimivan yrityksen tärkeä työkalu

Google My Business (GMB) on helppokäyttöinen työkalu yrityksille ja organisaatioille. Kyseessä on Googlen maksuton yritysprofiili, jonka avulla yritys voi hallinnoida näkyvyyttään Googlen hakutuloksissa ja Google Maps -karttapalvelussa.

Kunnollinen yritysprofiili on Google-näkyvyyden vuoksi erityisen tärkeä paikallisesti toimiville yrityksille. Asiakkaasi saavat arvokasta tietoa yrityksestäsi, sen aukioloajoista ja sijainnista. Ensimmäinen askel on vahvistaa Google My Business -tili omaksesi ja muokata yrityksesi tiedot ajan tasalle.

Yrityskortti näkyy hakutuloksissa asiakkaan hakiessa yrityksesi nimellä tai siihen läheisesti liittyvillä hauilla Googlesta.

call-to-action-oy-google-my-business-yrityskortti
Google My Business -yrityskortti näkyy hakutuloksissa hakutulosten oikealla puolella.

Google Maps -karttapalveluissa yrityksen profiili näyttää tältä:

call-to-action-google-my-business-yrityskortti-google-maps-nakymassa

Kuinka yrityksesi voi hyödyntää Google My Business -tiliä?

Kun olet vahvistanut GMB-tilisi, päivitä ensimmäiseksi yrityksesi tiedot ajantasaisiksi ja paikkansa pitäviksi. Lisäksi kannattaa tarkistaa yrityksen ensisijainen toimialaluokitus sekä mahdollisesti myös toissijainen, tarkentava luokitus. Ne kertovat Googlelle yrityksesi toimialasta, mikä parantaa yrityksesi löydettävyyttä.

Lisäksi yritys voi julkaista postauksia ja jakaa kuvia ja videoita toiminnastaan. Työkalulla voit muokata seuraavia yritystietoja:

  • Aukioloajat ja poikkeusaukioloajat
  • Sijainnit
  • Tiedot yrityksestä
  • Kuvat
  • 360 asteen virtuaalikuvat
  • Videot
  • Arvosteluihin vastaaminen ja niiden hallinnointi
  • Postaukset

Postauksilla saat ajankohtaiset uutiset asiakkaasi näkyville silloin kun hän etsii palveluitasi verkosta. Postaukset sisältävät kuvan ja lyhyen esittelytekstin, ja niihin voi lisätä myös linkin kotisivuille. Google My Business -postaukset ovat oivallinen paikka kertoa esimerkiksi käynnissä olevista tarjouksista. Postaukset näkyvät yrityksen tietokortin lopussa.

call to action google my business postaus
Google My Busineksen postaus-kortti näyttää tältä.

Mitä hyötyä Google My Businessista on?

1. Laajempi näkyvyys

Google My Business on erityisen tärkeä työkalu paikallisille yrityksille. Mitä kattavammin olet täyttänyt Google My Businessin tiedot, sitä korkeammille ja paremmille hakutulossijoille Google sinut paikallisissa hauissa nostaa. 

Paikalliset hakutulokset näkyvät käyttäjille, jotka hakevat itseään lähellä olevia yrityksiä ja paikkoja. Koska sijainnilla on suuri merkitys ostopäätöksen kannalta, on sinun tärkeä löytyä Googlesta silloin kun haku tehdään lähellä kivijalkaa.

Parhaimman näkyvyyden yrityksesi saa esimerkiksi silloin, jos onnistut lyömään läpi Googlen “local packiin” eli paikallisiin nostoihin, joihin Google nostaa 3‒5 hyödyllisintä hakutulosta. Sijoitustasi voit parantaa pitämällä yrityskortin tiedot ajankohtaisina, lisäämällä tilille kuvia ja vastaamalla arvosteluihin aktiivisesti. 

Google valitsee nostoihin yritykset, jotka ovat maantieteellisesti lähimpänä käyttäjää ja vastaavat tiedoiltaan parhaiten tehtyyn hakuun. Lisäksi myös tunnettuus vaikuttaa siihen, miten hyvin yritys nousee esiin listauksessa.

Listaus näyttää tältä:

call-to-action-google-my-business-paikalliset-nostot-listaus-kuopion-ravintoloista

Hausta riippuen Google voi lisäksi näyttää listauksessa katkelmia yrityksellesi annetuista Google-arvosteluista. Arvosteluilla voit siis saada local pack -listauksesta haltuusi vieläkin isomman palstatilan.

Alla esimerkki arvostelusisällön nostosta listaukseen:

call-to-action-google-my-business-paikalliset-nostot-listaus-arvostelusisalto-haku
call-to-action-google-my-business-paikalliset-nostot-listaus-arvostelusisalto

Tällä hetkellä Google My Business ei ole vahvasti hallussa vielä kovinkaan monella yrityksellä. Kun aloitat työkalun käytön viipymättä, erottaudut eduksesi kilpailijoistasi potentiaalisten asiakkaiden etsiessä toimialasi palveluita.

2. Arvostelut

Käyttäjä voi siis myös jättää arvostelun yrityskortin kautta. Arvostelut ja niihin vastaaminen vaikuttaa sekä yrityksen hakukonelöydettävyyteen että itse asiakkaiden ostopäätöksiin. Hyvät arvostelut lisäävät luotettavuutta.

Google kannustaa yrityksiä pyytämään asiakkailtaan arvosteluita. Nykyisin tämä onnistuu entistäkin helpommin, koska voit jakaa asiakkaillesi suoran linkin arvostelun tekemiseen. Lue ohjeet linkin luomiseen.

On kuitenkin tärkeä muistaa, että epäolennaiset arvostelut heikentävät yrityksen luotettavuutta asiakkaiden silmissä. Ystävien ja sukulaisten 5 tähden arvostelut vääristävät arvostelujen keskiarvoa. Arvostelut on siis viisainta jättää “oikeille” asiakkaille.

3. Tilastotiedot

Google My Business tarjoaa tärkeää tietoa markkinoista ja yleisöstä. Tilastoista näet, miten asiakkaat löysivät yrityksesi ja millaisilla hauilla GMB-tilisi on noussut esiin hakutuloksissa. Lisäksi tilastot kertovat, kuinka monta kertaa sinuun on otettu yhteyttä suoraan yrityskortin puhelinnumeron kautta tai kuinka usein kortista on klikattu kotisivuille.

call-to-action-google-my-business-tilastotietoja-miten-asiakkaat-hakee-yritysta
Google My Business kertoo, miten asiakkaat hakevat yritystäsi.
Tilastotiedoista näet myös missä Googlen palvelussa yrityksesi tietokorttia on katsottu.

Mitä Google My Business maksaa?

Työkalun käyttö on täysin ilmaista. Ainoa vaatimus on, että yrityksellä on fyysinen postiosoite ja asiakkaiden kanssa käydään kauppaa myös kasvotusten. Liiketoiminta ei siis saa tapahtua yksinomaan verkossa.

Kuinka ottaa Google My Business käyttöön?

Ota Google My Business käyttöön täältä

Kun otat yrityksesi GMB-tilin haltuun, Google haluaa varmistaa, että olet yrityksen vastuuhenkilö ja sinulla on lupa hallinnoida yrityksen tiliä. Tätä varten Google toimittaa vahvistuskoodin postitse, sähköpostilla tai puhelimitse.

Tarvitsetko yksityiskohtaisempaa tietoa käyttöönotosta? Lisätietoja rekisteröitymisestä löydät täältä.

Kun olet saanut yritystilin käyttöösi, täytä tiedot ja lisää tilille hyviä kuvia yrityksesi toiminnasta. Sopivat kuvakoot Google My Businessiin löydät täältä.

Onko sinulla kysyttävää Google My Business -tilin käyttöönotosta tai sen hyödyntämisestä yrityksesi markkinoinnissa? Laita viestiä ja katsotaan kuinka voimme auttaa.

Tilaa uutiskirje