Kuvien merkitys verkkosivuilla

Nykypäivänä verkkosivusto ilman kuvia on auttamatta tylsä. Vaikka ulkoasu sivustolla olisi muutoin siisti ja informatiivinen, jäämme silti kaipaamaan kuvia.

Ihmiset haluavat löytää informaation verkkosivuilta nopeasti ja helposti. Hyvän sisällön eli käytännössä tekstin tukena sivustolla toimivat laadukkaat kuvat. Kuvien lisääminen saitille on yksinkertainen ja tehokas keino lisätä positiivista käyttökokemusta (UX eli User Experience) sekä parantaa hakukonenäkyvyyttä.

Tässä blogissa käsittelen kuvien tärkeää merkitystä verkkosivuilla: miksi kuvat ovat ihmisille tärkeitä ja miten ne vaikuttavat verkossa? Lisäksi kerron, millaisia erilaisia kuvia sivustolla voidaan käyttää ja miten ne vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen.

Aivot suosivat kuvia

Tutkimusten mukaan 90 % aivojen vastaanottamasta informaatiosta tulee näköaistimuksista. Siksi aivomme reagoivat eri tavalla kuviin kuin tekstiin. Ihmiset ovat kommunikoineet symbolien avulla noin 30 000 vuoden ajan, kun taas kirjoitettu sana on ollut käytössämme vasta nelisentuhatta vuotta. Kuvallisen viestinnän pitkällä historialla on se vaikutus, että aivomme skannaavat kuvan välittömästi, kun taas tekstin lukeminen on lineaarinen ja aikaa vievä prosessi. On yleinen käsitys, että aivot käsittelisivät kuvallisia esityksiä monia kymmeniä tuhansia kertoja nopeammin kuin tekstiä. Tästä ei kuitenkaan ole saatavilla virallisia tutkimustuloksia. Voi kuitenkin huoletta sanoa, että vanha klisee “Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” on paikkansapitävä.

Kuvien merkitys verkkosivuilla

Hektinen nykypäivä suosii kuvallista viestintää. Mobiililaitteiden ansiosta elämme jatkuvassa informaatioähkyssä. Älypuhelimet ovat jatkuvasti ulottuvissamme ja haluamme laitteiden tarjoavan meille tietoa ja viihdykettä nopeasti. Tutkimusten mukaan kännykän äärellä keskittymiskykymme on heikompi kuin jopa kultakaloilla.

Yritysten täytyy siis todella taistella ajastamme ja mielenkiinnostamme. Vaikuttavilla kuvilla tai videoilla meidät on helpompi pysäyttää. Rakastamme kuvia, olemmehan visuaalisia olentoja.

Miten voimme vaikuttaa kuvien avulla?

Ihmisiin on siis helpompi vaikuttaa visuaalisin keinoin. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä verkkosivuilla?

  • Mielenkiinnon herättäminen. Kuvien avulla herätetään sivustolle tulevan kävijän mielenkiinto. Kävijä tekee ensimmäiset johtopäätöksensä verkkosivustosta sekunnin kymmenesosissa. Kuvat herättävät katsojassaan erilaisia tunteita ja muistoja. Niiden avulla voidaan kävijät sitouttaa myös pysymään sivustolla.
  • Käyttökokemus. Selkeä design, helppokäyttöisyys sekä laadukkaat kuvat ovat tärkeä osa positiivista käyttökokemusta. Ihmiset harvemmin lukevat sivuston tekstisisältöjä sanasta sanaan, vaan tapana on skannata sivusto katseella läpi. Kuvat antavat hyvän kokonaiskuvan sisällöstä. Kuvien avulla pitkä teksti voidaan pilkkoa lyhyempiin osioihin. Lukeminen ei ole niin raskasta, kun kuvat rytmittävät tekstissä käsiteltyjä asioita.Positiivinen käyttökokemus saa käyttäjät palaamaan takaisin sivustolle sekä suosittelemaan sitä toisille. Mielenkiintoinen sivusto lisää käyttäjien vierailuaikaa ja vähentää siten välitöntä poistumisprosenttia (bounce-rate).
  • Tekstin ymmärtäminen. Kuvien lisääminen saitille auttaa lukijoita ymmärtämään tekstiä paremmin. Kuvien pitää tietysti vastata tekstin sisältöä. On siis turha sijoittaa metsämaisemaa yrityksen asiantuntijoita esittelevälle sivulle.
  • Käyttäjän ohjailu. Kuvat auttavat ohjailemaan sivuston käyttäjää ja heidän katsettaan. Kuvilla voidaan korostaa tärkeitä asioita kuten esimerkiksi tuotteita. Yleensä tärkeimmät tiedot ja mielenkiintoinen kuva sijoitetaan above the fold eli verkkosivun yläosaan. Näin kävijä kiinnostuu skrollaamaan sivua pidemmälle.

  • Oppiminen. Monet muistavat ja oppivat paremmin visuaalisen informaation avulla. Tätä ominaisuutta kannattaa käyttää hyödykseen ja tarjota tärkeää informaatiota kuvamuodossa. Kuvat auttavat kertomaan tarinaa ja selittämään tuotteiden tai palveluiden ominaisuuksia tarkemmin. Lisäksi kuvat toimivat kielimuurinkin yli.

Millaisia kuvia?

Oikein käytettynä kuvat voivat siis auttaa tuomaan lisää kävijöitä sivustollesi, ja kuvilla varustettu sivusto saa enemmän katselukertoja. Verkkosivuilla kuvat voivat kuitenkin olla muitakin kuin perinteisiä valokuvia.

  • Valokuva
    Valokuvissa kannattaa panostaa laatuun. Heikkolaatuiset kuvat ajavat kävijät poistumaan sivustolta välittömästi. Laadukkaiden kuvien avulla erityisesti visuaaliset tuotteet heräävät henkiin, jolloin kuvat voivat toimia hyvänä myynnin välineenä. Suosittelen käyttämään omia valokuvia sekä mahdollisuuksien mukaan ammattivalokuvaajan palveluita. Valokuvaajan käyttäminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä internet on täynnä useita hyviä kuvapankkeja. Kuvapankeista kannattaa valita aidontuntuisia kuvia ja välttää geneerisiä stock-kuvia.

    Kuvien merkitys verkossa Call to action
  • Grafiikka

    • Infograafit, jotka sisältävät käyttäjää hyödyttävää sisältöä. Lisäksi infograafit ovat helposti jaettavissa verkossa, mistä on hyötyä yrityksen yleiselle verkkonäkyvyydelle.
    • Ikonit, jotka ohjaavat käyttäjää kohti jotakin tavoitetta tai kertovat nopeasti mistä tekstissä on kyse.
    • Bannerit, joilla saadaan sekä kiinnitettyä käyttäjän huomio että mahdollisesti hankittua konversioita.
  • Kuvitus
    Erilaisilla piirroksilla ja epätavanomaisilla kuvitusratkaisuilla luot verkkosivustollesi uniikin ilmeen. Myös laadukkaita kuvituksia on valmiina saatavilla kuvapankeista.

Kuvien merkitys verkkosivulla call to action

Kuvat ja hakukoneoptimointi

Okei, sivustollasi on nyt hienoja kuvia, mutta kuinka jengi löytää ne? Tämän takia on tärkeää optimoida kuvat oikein.

Google arvottaa kuvat ja videot tekstisisältöä korkeammalle. Ne eivät kuitenkaan pärjää yksinään niin hyvin kuin yhdessä tekstisisällön kanssa. Muistatte varmaan Timon kirjoittamasta blogista hakukonerobotin eli Googlebotin. Botti on käytännössä ohjelma, joka selaa läpi internetissä olevia verkkosivuja ja resursseja. Kuvilla ja kuvien kuvausteksteillä voit kertoa Googlelle enemmän siitä, mistä sivulla on kyse.

Googlebotti ei “näe” kuvia vaan se lukee kuvien tiedostonimiä, kuva- ja otsikkotekstejä sekä alt-tekstejä (alt text, alternative text). Alt text on siis lyhyt, kuvaava teksti, jonka selain näyttää kävijälle, jos kuvaa ei ole jostain syystä saatavilla. Mitä kuvaavammat ja selkeämmät kuvaustekstit, sitä paremmin hakubotti arvottaa sivustosi.

Muista nimetä kuvatiedostot oikein. Kumpi on kuvaavampi DCJ390.jpg vai kallavesi-jarvimaisema-kuopio.jpg?

Kuvien merkitys verkkosivuilla call to action

Kiinnitä huomiota myös kuvien latausaikaan. Mitä nopeampi verkkosivusto, sitä paremmin ihmiset pysyvät sivulla. Käytä siis fyysisesti oikean kokoisia, responsiivisia kuvia. Tallenna kuvat mahdollisimman pienikokoisina mutta kuitenkin niin, että ne säilyvät suhteellisen hyvälaatuisena.

Yhteenveto

Kuvat ovat tehokkain ja käyttökelpoisin tapa lisätä positiivista käyttökokemusta verkkosivustolla. Pidämme kuvista, sillä ne ovat meille helposti lähestyttäviä ja sitouttavia. Oikein käytettynä kuvat voivat houkutella sivustollesi lisää kävijöitä, herättää tunteita ja luottamusta sekä lisätä myyntiä. Oikein optimoitujen kuvien avulla sijoitut paremmin hakukonetuloksissa. Kun näyt tuloksissa, voit voittaa klikkauksen sivustollesi.

Tuliko kuvaähky? Laita viestiä, niin mietitään yhdessä.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?