Markkinoinnin trendit 2023

Digitaalinen markkinointi muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Uusia sääntöjä, mahdollisuuksia, kanavia ja keinoja putkahtelee ilmoille jatkuvasti. On vaikea edes ennustaa mitä markkinoinnissa tapahtuu ensi viikolla, saati sitten ensi vuonna. Aion kuitenkin ottaa kätösiini oman kristallipalloni ja katsoa tulevaan sillä silmällä miltä markkinointi tulee näyttämään ensi vuonna 2023.

1. Sosiaalinen vastuu ja maine

Vastuullisuus nousee yhä isompaan asemaan markkinoinnissa. Vaikuttajat tekevät yhteistyötä vain yritysten kanssa, joiden arvot kohtaavat oman arvopohjan. Eläinten hyvinvointi, vihreät arvot, kierrätys, ekologiset materiaalit, kampanjat, joiden tuotto ohjataan hyväntekeväisyyteen sekä keinot osallistaa asiakkaita erilaisiin vastuullisuustekoihin tulevat kasvamaan voimakkaasti. Kuluttajat odottavat saavansa vastuullisesti tuotettuja tuotteita sekä palveluja. Kuluttajat haluavat entistä enemmän tietoa yritysten vastuullisuudesta ja se vaikuttaa yhä useammin myös ostopäätökseen.

Lue myös blogimme: Miksi yritysten pitää kertoa vastuullisuudestaan

2. Videot

Videoiden merkitys ja videoiden kuluttaminen mainonnassa kasvaa entisestään. Videoita katsotaan pidempään kuin stillejä kuvia ja videot nousevatkin avainasemaan some-markkinoinnissa. TikTok, Instagram Reels ja live-streaming kasvavat. Tarve tuottaa pystymuotoisia videoita kasvaa voimakkaasti.

3. Aitous

Markkinoitavat sisällöt tulevat olemaan yhä aidompia, joita moni ei edes tunnista markkinoinniksi tai mainoksiksi. Mainoskuvissa nähdään yhä enemmän aitoja, tavallisia ihmisiä ja mainoksissa kuvataan yhä aidompia tavallisia ja jokaisen elämään sopivia tilanteita ja tapahtumia. Aitous näkyy myös uusien somekanavien putkahtamisella, kuten BeReal ja TikTok Now. Feikkaus ei ole enää cool.

4. Mainonnan kohdentaminen

Mainonnan kohdentaminen vaikeutuu jatkuvasti. Tämä aiheuttaa harmaita hiuksia markkinoijille. On luotettava entistä enemmän sosiaalisen median algoritmeihin ja tuotettava kiinnostavaa sisältöä. Oman asiakasdatan kerääminen nousee isoon arvoon. Sähköpostimarkkinoinnin merkitys voi kasvaa entisestään, jos asiakasdatasi on kunnossa. Sähköpostisi ei kilpaile mainosalustoilla muiden mainosten kanssa, eikä se suodatu mainosvirrasta filttereiden tai algoritmien vuoksi.

Lue myös blogimme: 5+1 tapaa kohdentaa mainonta Facebookissa

5. Asiakasdatan turvaaminen

Tietomurrot ja identiteettivarkaudet ovat saaneet kuluttajat ja yrityksetkin varpailleen. Asiakasdatan turvaaminen on yhä tärkeämpää ja jos haluat jatkossakin hankkia arvokkaita liidejä, pidä huoli, että asiakastiedot ovat suojassa ja evästehallinta kunnossa.

6. Algoritmit ja AI

Algoritmit eri alustoilla pyrkivät jatkuvasti oppimaan mistä sisällöistä olemme kiinnostuneita ja ohjaamaan meille sen kaltaista sisältöä. Markkinoijalle tämä voi olla siunaus tai kirous. Me emme voi vaikuttaa välttämättä siihen kuka näkee ja mitä näkee. Algoritmit myös muuttuvat jatkuvasti ja tekoäly kehittyy. On yhä tärkeämpää tuottaa sisältöä, mikä kiinnostaa, saa reagoimaan, herättää keskustelua ja mitä katsotaan mahdollisimman pitkään. Kun julkaiset jotain, mieti ensin kiinnostaako tämä oikeasti ketään!

7. Voice SEO

Äänellä tehtävät haut tulevat kasvamaan ja tämä tulee pakottamaan myös markkinoijat tuottamaan hakukoneoptimointia äänihakuihin perustuen. Äänihakujen myötä hakukyselyt pitenevät. Suomessa äänihaku ei toimi vielä täydellisesti, mutta kehittyy koko ajan.

8. UGC sisältö eli käyttäjien luoma sisältö

Käyttäjien luoma sisältö (UGC eli user generated content) puhuttelee ja kasvaa. Yhä isompaan rooliin nousee käyttäjien ottamat kuvat, ääni, videot, uutiset, juorut, arvostelut ja kommentit. Tsekkaa esim. GoPro ja miten he hyödyntävät omalla Instagram-tilillään UGC sisältöjä!

9. Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on tullut jäädäkseen ja sen merkitys kasvaa entisestään. Vaikuttajamarkkinointi on ollut jo varsin käytetty muoto kuluttajamarkkinoinnissa ja tulevana vuotena sitä nähdään lisääntyvissä määrin myös B2B-mainonnassa. Vaikuttajamarkkinointialustoja nousee lisää, joiden avulla vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen helpottuu ja tehostuu myös mikrovaikuttajien kanssa. Onnistuneiden kampanjoiden kautta rakennetaan yhä pidempikestoisia yhteistyösopimuksia ja joidenkin vaikuttajien kohdalla voidaan jo puhua tiettyjen tuotemerkkien brändilähettiläistä.

10. Tarve ulkoistaa markkinointipalveluja/osaamista kasvaa

Kun markkinointi muuttuu, tarvitaan yrityksissä jatkuvasti yhä laajempaa markkinointiosaamista, jota kaikkea ei välttämättä oman talon sisältä löydy. Uskon, että kasvava trendi on, että markkinointipalveluita ostetaan jatkossa yhä enemmän markkinointi- ja mediatoimistoista. Aina ei ole järkevää resurssoida valtava määrä henkilökuntaa oman katon alle, kun palvelut voi ostaa ketterästi ja edullisemmin muualta.

Kun tarvitset apua markkinointisi suunnitteluun ja toteuttamiseen, ota meihin yhteyttä! Suunnitellaan yhdessä sinulle markkinointisuunnitelma, jossa huomioidaan tämän päivän ja huomisen tarpeet.

Markkinoinnin strategisti ja “ennustajaeukko”

Ellen Nokkala

Tilaa uutiskirje