Miksi yritysten pitää kertoa vastuullisuudestaan

Vastuullisuus on tutkitusti ollut yrityselämässä kasvava trendi jo vuosia. Painetta muutokselle ovat antaneet sekä yhä valveutuneemmat asiakkaat että kilpailu työntekijöistä. Markkinoinnissa muutos näkyy siinä, että yritykset kertovat entistä avoimemmin omista arvoistaan.

Koronakevään aikana kävi selväksi, että lähellä tuotettu ja eettinen tuote kiinnostaa yhä useampaa. Arvot ovat nousseet pintaan ja näkyvät kulutuksessa, mutta moni yritys ei ole vielä lähtenyt kertomaan omasta vastuullisuudestaan. Asiaan on kiinnittänyt huomiota myös Savon Yrittäjien toimitusjohtaja Paula Aikio-Tallgren.

“Moni yritys ei ole vielä oivaltanut, että he itse asiassa toimivat vastuullisesti jo nyt. Tai sitten eettisyyttä ei olla hoksattu käyttää kilpailu- tai markkinointikeinona. Yritykset alkavat nyt havahtua, että heidän kannattaa kertoa toimintaansa liittyvistä arvoista”, Paula Aikio-Tallgren sanoo.

Aikio-Tallgrenin mukaan vastuullisuus on valtti myös rekrytoinnissa. Vastuullinen yritys houkuttelee motivoituneita työntekijöitä ja vahvistaa työyhteisöä. Tämä on selkeästi nähtävissä erityisesti nuorten kohdalla.

“Vastuullinen toiminta luo luottamusta. Se on ylpeyden aihe myös yritysten sisällä, mitä työtä etsivät tai vaihtavat osaajat arvostavat. Vastuullisuus näkyy yrityksen kilpailukyvyssä, imagossa ja brändissä. Tuskinpa kukaan haluaa tehdä tehdä yhteistyötä tai työllistyä yritykseen, jolla on tahra vastuullisuuden kohdalla.”

Kuopiolaisista yrityksistä esimerkkiä oman vastuullisuutensa hyödyntämisestä markkinoinnissa ovat näyttäneet KomeroFood ja Kalavapriikki. Call To Action on ollut mukana sanoittamassa ja markkinoimassa heidän toimintansa ympäristövastuullisuutta.

Vastuulliset kuopiolaiset KomeroFood ja Kalavapriikki

KomeroFood Oy valmistaa keittiömestari Henri Alénin suunnittelemia, kaikin puolin näppäriä ateriabokseja, joiden ydinajatus on ilmastoystävällisyys. Yrityksen toimitusjohtaja Pekka Nuutiselle on tärkeää, että vastuullisuus näkyy yrityksen kaikissa toiminnoissa.

“Meidän missiomme on tarjota mukava ja hauska tapa tehdä ruokaa siten, että samalla kuluttaminen muuttuu ympäristön kannalta parempaan suuntaan. Ensisijaisesti käytämme kotimaisia aineksia ja suosimme tuotteissamme kasviksia lihan sijaan. Myös pakkauksemme ovat sataprosenttisesti kierrätettäviä.”

KomeroFoodin ajattelu perustuu yrityksen avainhenkilöiden henkilökohtaisiin arvoihin. Itselle tärkeistä asioista on haluttu myös kertoa avoimesti, mikä on otettu erittäin hyvin vastaan niin yhteistyökumppaneiden kuin kuluttajien keskuudessa. Harva kieltäytyy tekemästä yhteistyötä yrityksen kanssa, joka haluaa ottaa vastuun ympäristöstä ja osaltaan tehdä kaikkien elämästä parempaa.

“Ajattelen, että kaikkien yritysten tulisi pohtia vakavasti, miten ne voivat tehdä ihmisten elämästä ja yhteiskunnasta parempia. Jos tähän ei löydä vastausta, niin periaatteessa sellaisen yrityksen ei pitäisi olla olemassa. Ei ole järkeä pyörittää yritystä joka ei yritä tehdä hyvää. Suuntaa ja ajattelua pitää muuttaa”, Pekka Nuutinen pohtii.

KomeroFoodin ateriaboksien ydinajatus on ilmastoystävällisyys.

Kalavapriikki Oy:n tuotteet valmistetaan Kuopion Pienessä Neulamäessä sijaitsevassa huippunykyaikaisessa tuotantolaitoksessa. Laitos on suunniteltu mahdollisimman ympäristöystävälliseksi, sillä vastuullisuus on itsestään selvä osa yrityksen kaikkea toimintaa.

“Laitosta säädetään jatkuvasti omavaraisemmaksi. Käytössä on esimerkiksi oma aurinkoenergiavoimala, joka tuottaa noin 14 % vuosittaisesta tehtaan käyttämästä energiasta. Hyödynnämme maalämpöä ja kaikki hukkalämpö otetaan talteen. Pakkausmateriaalina on aaltopahvi. Suosimme suomalaista kasvatettua ja villiä kalaa aina kun mahdollista”, Kalavapriikin toimitusjohtaja Jari Korhonen luettelee.

Kalavapriikki tekee tiivistä yhteistyötä kalankasvattajien kanssa. Korhonen edellyttää, että myös he toimivat vastuullisesti.

“Kalavapriikki on Kuopion alueen talouden kannalta suhteellisen iso toimija ja merkittävä työllistäjä. Haluan, että me vaikutamme myös yrityksenä siihen millaisen tulevaisuuden jätämme lapsillemme ja lapsenlapsillemme. Toimintamme tukee puhtaiden kalarikkaiden vesistöjen säilymistä.”

Kalavapriikin tehtaalla on oma aurinkoenergiavoimala.

Miten tärkeistä asioista kannattaa kertoa

Jos omasta vastuullisuudestaan on epävarma, kannattaa asiaa tarkastella toisesta näkökulmasta ja tuorein silmin. Kun pysähtyy hetkeksi tosissaan miettimään, toiminnasta monesti löytyykin niitä pieniä konkreettisia asioita, jotka kertovat paikallisuudesta, kestävästä tuotannosta ja hyvästä, rehellisestä työyhteisöistä.

“Vastuullisuudesta kannattaa kertoa omalla suulla, omalla selkeällä kielellä ja konkretian kautta, jotta muut ymmärtävät mistä on kyse. Kerro mitä vastuullisuus yrityksesi toiminnassa sinun mielestäsi tarkoittaa. Puhu totta, äläkä matki muita. Käytä samaa kieltä kuin asiakkaittesi kanssa muutenkin”, Paula Aikio-Tallgren tiivistää.

Kalavapriikin toimitusjohtaja Jari Korhonen korostaa omien vahvuuksien esiin nostamista paitsi markkinoinnissa myös rekrytoinnissa.

“Älä mene syyllistämään muita. Älä vertaile omaa toimintaasi muiden toimintaan, äläkä korota omaa työtäsi muiden heikkouksilla. Puhu omista vahvuuksistasi rehellisesti. Se riittää. Kalavapriikin imago ja maine on rakentunut pitkällisen työn kautta arvojemme ja rehellisen tekemisen varaan. Meillä ei ole minkäänlaisia ongelma saada osaavia työntekijöitä. Arvoista kannattaa siis kertoa myös tässä mielessä.”

KomeroFoodin toimitusjohtajan Pekka Nuutisen mielestä vastuullisuustekojen kokoluokka ei ole niin tärkeää kuin se, että yritys viestii menevänsä oikeaan suuntaan.

“Kun kertoo vastuullisuudesta ja eettisyydestä, kaiken pitää olla aitoa. Tänä päivänä valheista jää onneksi heti kiinni. Kaiken ei kuitenkaan tarvitse olla viimeisen päälle valmista ennen kuin siitä kertoo. Tärkeintä on tehdä selväksi, että tämä on se suunta johon olemme menossa ja että on vielä asioita joita kehitetään. Pienillä ja konkreettisilla asioilla on merkitystä ja niistä kannattaa kertoa. Kerro siitä mikä on sinulle tärkeää”, Pekka Nuutinen kehottaa.

Call To Action auttaa

Miten vastuullisuuteen satsaaminen sitten saadaan viestittyä halutuille kohderyhmille? Saammeko siten tyytyväisempiä asiakkaita? Houkutteleeko vastuullisuutemme meille tärkeitä osaajia?

“Näihin johdon kysymyksiin pitää soveltaa kokeilukulttuuria: muutetaan markkinointia, asetetaan mittarit ja katsotaan miten meille käy”, Call To Actionin toimitusjohtaja Aki Karkulahti suosittelee.

Karkulahti lupaa auttaa yrityksiä löytämään, sanoittamaan ja kertomaan omalla äänellä yrityksen hyvät ja tärkeät asiat, ja tietenkin markkinoimaan niitä.

“Autamme tiedostamaan markkinoinnin kannalta tärkeimmät teemat, joista tärkeimpiä ovat arvot ja siten myös vastuullisuus. Moni yritys on saanut apua työpajoistamme, joissa oikeat asiat on kaivettu esiin ja mietitty miten, missä ja kenelle niistä kerrotaan. Yrittäjän on usein vaikea löytää itse oikeat sanat näille asioille. Silloin olemme auttaneet viestin muotoilussa ja sisältöjen tuottamisessa.”

Suosi paikallista ja vastuullista yritystoimintaa

Kun haluat suosia vastuullisesti kasvatettua kalaa, tutustu Kalavapriikin tuotteisiin. Kun tehdä ruokaa helposti ja ympäristöystävällisesti, kokeile KomeroFoodin aterioita. Ja kun haluat kertoa asiakkaillesi ja kumppaneillesi vastuullisuudestasi, pyydä apua Call To Actionin Akilta.

call to action oy toimitusjohtaja aki karkulahti

Aki Karkulahti
Toimitusjohtaja
040 832 9176
[email protected]

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?