Uskomatonta, mutta totta – rekrymarkkinoinnilla voit säästää rahaa

Rekrytointi muuttuu kaiken aikaa haastavammaksi, sillä suhtautuminen työhön ja tapaan työskennellä on murroksessa. Siinä missä työnhakijakandidaatteja oli aikaisemmin avointa paikkaa kohti liki jonoksi asti, on asetelma kääntynyt hiljalleen ylösalaisin. Saamme esimerkiksi liki päivittäin kuulla, kuinka osaajat jättävät nyt joukoin yrityksiä tai kuinka uusia tekijöitä on hankala tai miltei mahdotonta löytää. Osaajapula on täällä, ja se on tosiasia.

Yhtenä arvuutteluna osaajapulan alkulähteeksi on esitetty, ettei vakaa työsuhde ja tilipussi enää kaikille riittäisikään, vaan työltä haettaisiin yhä enemmän sisältöä ja merkitystä yritysten arvomaailmasta. Olipa syy tähän mikä tahansa, totuus on, että parhaat osaajat ovat entistä kriittisempiä valitessaan työnantajia. Parhaiden osaajien ja oikeiden tyyppien nappaaminen edellyttää uudenlaista, kohdennettua markkinointia. Ratkaisu tähän on rekrymarkkinointi.

Rekrymarkkinointi on investointi, joka kannattaa nopeasti

Rekrymarkkinoinnista puhutaan usein ja paljon, mutta harvemmin talouden näkövinkkelistä. Mutta mitä tämä kaikki tarkoittaa lukujen valossa? No, lasketaan. Kuvitellaan tilanne, missä meillä on kahdenkymmenen henkilöä työllistävä yritys, joka tekee kahden miljoonan euron liikevaihtoa ja 20 %:n liikevoittoa.

2 000 000 x 0.2 = 400 000€  (liikevoitto)

400 000€ / 20 = 20 000€ (liikevoitto per työntekijä)

0.5 x 20 000€ = 10 000€ (oletetaan, että uusi työntekijä on alussa tuottavuudeltaan puolet siitä, mitä nykyiset, jo integroituneet osaajat)

5000€ / 10 000€ = jos investoimme esimerkiksi 5000€ rekrymarkkinointiin, saamme investoinnin takaisin kaksinkertaisena sen onnistuessa (rekrymarkkinointiin sijoitettava pääoma suhteutettuna saatavaan tulokseen)

Jos tämä laskutoimitus on edes jokseenkin lähelle totuutta, rekrymarkkinointikampanja on todennäköisesti kannattava investointi jo ensimmäisen vuoden aikana. Ja kun tämä kerrotaan niillä tulevilla työvuosilla, jotka juuri rekrytyn, uuden osaajan “hyvä fit” suurella todennäköisyydellä yritykselle takaa, paranee yhtälö entisestään. Ota yhteyttä jos vakuutuit jo nyt.

Aidot tarinat vakuuttavat ja lisäävät yrityksesi vetovoimaa

Rekrymarkkinoinnin avulla yrityksesi punainen lanka, eli olemassaolon tarkoitus, sisältö ja merkitys, kerrotaan tarinallistaen. Siis: ensin me haastattelemme ja kuuntelemme, ja tämän jälkeen rakennamme yrityksesi arvoihin pohjautuvan tarinan, joka vetoaa autenttisuudellaan. Ai miksikö vetoaa? 

Aidot, hyvin rakennetut tarinat vain tuppaavat vetoamaan! Ja koska me taidamme tarinat, näemme, mitä kannattaa nostaa esiin. Ja koska me olemme markkinointitoimisto, tiedämme, missä ja miten se tehdään!

Työntekijät ovat aitoja, olemassa olevia ihmisiä. Näiden ihmisten äänellä kerrottuna tarinoihin saadaan mukaan inhimillisyys ja aitous, joka herättää luottamusta ja vetoaa. Huolellisesti rakennettu tarina kertoo avainhenkilöiden ja työntekijöiden äänellä yrityksessä vallitsevasta yritys- ja toimintakulttuurista. Se kuvaa ja todentaa, millaista olisi työskennellä juuri tässä yrityksessä. Samalla myös yrityksesi tunnettuus kilpailijoiden ja muiden sidosryhmien keskuudessa kasvaa.

Tunnettuuden kasvaessa sidosryhmien luottamus yritystäsi kohtaan kasvaa, ja samalla lisääntyy myös yrityksesi vetovoimaisuus toimialasi asiantuntija-, asiakas- ja kumppaniverkostossa. Tämä tarkoittaa vetovoimaisuutta myös työpaikkaa etsivien keskuudessa. Rekrymarkkinoinnin tulokset on helposti mitattavissa kasvaneena työhakemusten määränä juuri oikeilta tyypeiltä.  

Näin nappaat yritykseesi juuri oikeat tyypit ja opit näkemään lähelle

Rekrymarkkinointimme avulla varmistat, että yrityksesi tavoittaa sen kulttuuriin sopivat työntekijät, osaajat ja asiantuntijat digitaalisista kanavista ja saa heidät kiinnostumaan yrityksestäsi, työntekijöistäsi ja toimintakulttuuristasi kertovasta tarinasta niin, että haluavat itsekin hypätä mukaan! Tuloksena on näin juuri sinun yrityksesi arvomaailmaan pohjaava rekrymarkkinointikampanja, johon törmätään ja reagoidaan. Aidot tarinat vetoavat tunteisiin ja puhuttelevat samat arvot jakavaa kohderyhmää. Näin saat hakemuksia juuri oikeilta tyypeiltä ja virherekrytointien mahdollisuus pienenee.

Yrityksesi työyhteisön kannalta oikea tyyppi töissä tarkoittaa parempaa ja sujuvampaa työarkea. Kun työyhteisössä aloittaa yrityksen arvomaailman jakava tyyppi, saatte kollegaksi osaajan, joka sitoutuu talon tapoihin ja tekemiseen. Sitoutuminen näkyy myös asiakkaille ja muille sidosryhmille toiminnan sujuvuutena: yhteistyö toimii ja hommat etenevät. Johtajalle tämä tarkoittaa helpompaa ja vaivattomampaa johtamista, sillä kun työntekijällä on hyvä draivi tekemiseen, mikromanageeraus voidaan pitää siellä, minne se kuuluu (tiedätte kyllä). 

Sen lisäksi, että tuomme ratkaisun rekrytointihaasteisiin ja osaajapulaan, tuottavat rekrymarkkinointi-pakettimme myös ideoita yrityksesi kehittämiseen. Kehittäminen voi olla haastavaa, sillä lähelle on usein vaikea nähdä. Rekrymarkkinoinnin avulla pääset kokemaan yrityksesi ulkopuolisen silmin. Kuullessasi, millaisia toiveita ja tunteita työntekijöilläsi on yritystä ja sinua kohtaan, opit tuntemaan henkilöstösi paremmin. Rekrymarkkinointi opettaa sinua näkemään lähelle.

Onko osaavien työntekijöiden löytäminen ajankohtaista yrityksessänne? Haluaisitko kuulla lisää Call To Actionin rekrymarkkinoinnin mahdollisuuksista? Pirauta myyntijohtajallemme Sami Lapille, niin käynnistetään yhteistyö! Sami kertoo mielellään lisää! 

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735
[email protected]

Entä kuinka rakennetaan rekrytointia tukeva tarina? Siitä voit lukea täältä.
Tutustu myös Mediateon ja Osuma Henkilöstöpalveluiden referensseihin.

Tilaa uutiskirje