KPA Unicon suunnittelee, rakentaa ja toimittaa lämpö- ja voimalaitoksia ympäri maailmaa. Lisäksi yritys tuottaa käyttö- ja huoltopalveluita ja toimii tiettyjen laitosten osaomistajana.
Perheyrityksestä yhdeksi Suomen arvostetuimmaksi toimijaksi kasvaneen yrityksen laatu ja osaaminen syntyvät panostuksista henkilöstön hyvinvointiin. Työntekijöistään yritys kehittää huippuosaajia. Nyt kasvun myötä osaajia tarvitaan lisää.
“Liikevaihtomme ylittää 100 miljoonan euron rajan vuonna 2019. Tämä tarkoittaa sitä, että KPA Unicon tarvitsee lisää osaajia kehittymään kansainvälisiksi käytännön työn osaajiksi ja asiantuntijoiksi”, KPA Uniconin henkilöstöjohtaja Sisko Kivistö kertoo.

KPA Uniconin toimiala edellyttää erittäin paljon yrityksen osaajilta. Saadakseen juuri oikeat osaajat palvelukseensa KPA Unicon on aloittanut yhteistyön Call To Actionin kanssa.
Rekrymarkkinoinnissa yrityksen vetovoimatekijät sanoitetaan henkilötarinoiden kautta. Tarinat ja hakuilmoitukset jaetaan ja kohdennetaan potentiaalisille työntekijöille eri kanavissa. Juuri valmistunut rekrysivusto esittelee kaikki ne piirteet, joista KPA Uniconin työnantajakuva muodostuu.

Rekrymarkkinointi parantaa työhakemusten laatua
Call To Actionin tarinanrakentajan Tuomas Kylänpään mukaan KPA Uniconin kaltaisen suuren kansainvälisen toimijan on tärkeää tuoda rehellisesti esiin arvonsa ja toimintakulttuurinsa, sillä se vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaisia työntekijöitä yritys houkuttelee.
“Yritykset markkinoivat palveluitaan ja tuotteitaan asiakkaille, mutta niillä ei ole kasvoja suhteessa potentiaalisiin työntekijöihin. Rekrymarkkinoinnissa yrityksen työntekijät ja johto sanoittavat omien aitojen tarinoidensa kautta arvot, työkulttuurin ja vetovoimatekijät ja antavat niille kasvot.”

Tarinoiden rehellisyydellä ja aitoudella on iso merkitys myös osuvien rekrytointien kannalta. Hakuilmoitukset eivät useinkaan kykene välittämään aitoja työn suorittamisen edellytyksiä.
“Yhdessä rehellisesti yrityskulttuuria kuvaavan tarinan kanssa hakuilmoitus välittää hakijalle realistisen kuvan työtehtävien vaativuudesta. Osaaja pystyy peilaamaan omaa osaamistaan ja persoonaansa yrityksen arvoihin, kulttuuriin sekä niihin ominaisuuksiin, joita työ edellyttää.”
Tarinat ovat silti yhtä tyhjän kanssa, jos ne eivät tavoita oikeita lukijoita. Call To Action on erikoistunut mitattavan digitaalisen mainonnan toteuttamiseen. Rekrymarkkinoinnissa mittarina on muuassa se, että haettavien henkilöiden profiili, “ostajapersoona”, määritellään tarkasti ja tarinat kohdennetaan oikeissa kanavissa oikeille osaajille.
“Seurannan avulla varmistetaan, että mainonta tavoittaa juuri oikeat osaajat. Jos jokin asia ei toimi, muutamme mainontaa”, Call To Actionin sosiaalisen median mainonnan asiantuntija Pia Komulainen kertoo.
Hyviä tuloksia jo pelkällä minipaketilla
KPA Unicon päätti ensin testata Call To Actionin rekrymarkkinointipalvelua kevyesti. Tuomas Kylänpää kävi Pieksämäellä haastattelemassa pitkän linjan projektipäällikköä Jarmo Koskenkorvaa ja laati kohtaamisen pohjalta tarinan ja uuden projektipäällikön hakuilmoituksen.
Call To Actionin Pia Komulainen rakensi kampanjan ja mainokset LinkedIniin ja Facebookiin määrittelemällä ensin ostajaprofiilin.

“Kampanja tavoitti Facebookissa 9730 henkilöä ja LinkedInissä saimme kampanjalle 5424 näyttökertaa. Sosiaalisen median mainoksista 637 ihmistä saapui kotisivulle lukemaan rekryilmoitusta.” Pia Komulainen kertoo.

Kampanjan tulokset olivat odotetut. Kohteena olleet osaajat kiinnostuvat tarinoista ja ihmisistä. Koskenkorvan tarinan parissa vietettiin keskimäärin yli kolme minuuttia. Se on pitkä aika verkkosivukävijälle.
“Koskenkorvan tarinan kautta CTA pystyi kertomaan syvällisesti KPA Uniconin olemuksesta, arvoista ja työkulttuurista. Tarinan ympärille toteutettu mainoskampanja oli erittäin onnistunut ja saimme paljon kiitosta sen erilaisuudesta. Ennen kaikkea saimme kampanjan tuloksena paljon hyviä työhakemuksia ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa”, Sisko Kivistö kiittelee.
Vuodenvaihteessa 2019 KPA Unicon toteutti historiansa suurimmat rekrytoinnit. Yritys haki joukkoihinsa toistakymmentä eri osaajaa. Call To Action rakensi työpaikkailmoituksista kampanjan, joka kohdennettiin eri kanavissa osaajille. Ilmoituksia tukemaan rakennettiin yksi teksti kertomaan yrityksen tulevaisuudesta ja kehityksestä.
Yhteensä hakuilmoitukset ja niitä tukeva teksti tavoittivat Facebookissa 71 972 ihmistä 1454 euron budjetilla. LinkedInissä kampanjat saivat 65 702 näyttökertaa 2973 euron budjetilla. Somekampanjoista rekryilmoituksia kotisivuille tuli lukemaan 3540 henkilöä.

Tarinakokonaisuus vahvistamaan yrityksen rekrytointeja
KPA Uniconin ja Call To Actionin kolmannen yhteistyön helmi on juuri valmistunut. Call To Action on rakentanut laajan yrityksen työntekijöiden tarinoihin pohjautuvan rekrymarkkinointisivun KPA Uniconille. Sivuston tarkoituksena on tukea ja vahvistaa yrityksen tulevia rekrytointeja nostamalla KPA Uniconin vetovoimatekijöitä työntekijöiden aidoilla tarinoilla. Kokonaisuus on rakennettu Call To Actionin Vaikuttaja-rekrymarkkinointipaketin mukaisesti.
KPA Uniconin toimiala edellyttää erittäin paljon yrityksen osaajilta. Osaamista kehitetään kouluttamalla henkilöstöä sekä olemalla mukana oppilaitos- ja tutkimustyössä.
“Nyt Call To Actionin rekrymarkkinoinnin kautta osaaja näkee paremmin millainen yritys KPA Unicon oikeasti on ennen kun hän päättää hakea meille töihin. Näiden tarinoiden kautta pystymme kertomaan millaisia me oikeasti olemme ja mistä yrityksessä oikeasti on kyse” Sisko Kivistö miettii.
Call To Action on rakentanut KPA Uniconille oman sivuston tukemaan rekrytointeja sekä laatinut kahdeksan tarinaa yrityksen henkilöistä välittämään yrityksen aitoa tunnetta. Nyt rakennetun sivuston tarinat on helppo kytkeä tuleviin työpaikkailmoituksiin ja sitä kautta rakentaa ja toteuttaa paremmin kohdennettua mainontaa eri kanavissa.
Haluatko saada lisää työntekijöitä?
Call To Action on rakentanut kolme erilaista pakettia vastaamaan yritysten rekrytointihaasteisiin. Yritysten on helppo testata rekrymarkkinoinnin toimivuutta Call To Actionin pienellä rekrymarkkinointipaketilla ja edetä halutessaan kohti laajempaa kumppanuutta sen jälkeen.
Käy katsomassa, millaista jälkeä olemme tehneet KPA Uniconin rekrytoinnin tukemiseksi. Lue myös Tilipalvelu SER:lle toteutetusta nopean kipakasta rekrypalvelusta sekä siitä, miten olemme auttaneet kuopiolaista Kihoa saamaan poikkeuksellisen hyviä koodareita.
Kun haluat yritykseesi lisää oikeita osaajia, soita Tuomakselle. Kun taas haluat tietää, miten sosiaalisen median mainonta toteutetaan kunnolla, soita Pialle.