Ravintolan kotisivut ovat yhä useammin asiakkaan ensimmäinen kosketuspiste. Mitä asiakasystävällisemmät, helppokäyttöisemmät ja persoonallisemmat sivut, sitä useammin asiakkaan valinta ratkeaa nämä asiat vakavasti ottavan ravintolan eduksi.
Ravintola Panza aloitti toimintansa Kuopiossa keväällä 2014. Verkkonäkyvyys oli tärkeää jo ennen ravintolan ovien avautumista. Panzan miehet verkossa olivat ensimmäisestä päivästä lähtien Call To Actionin ammattilaiset. Call To Action rakensi ravintolan alkuperäisen kotisivuston ja visuaalisen ilmeen, jota vuosien varrella on viilattu eri tavoin. Alkuvuodesta 2019 toteutimme Panzan uusitun kotisivuston.

Panzan henki syntyy rennosta ja verkostoituneesta henkilökunnasta, mikä mahdollistaa avoimen ja persoonallisen tyylin viestiä myös verkossa. Näin verkkoviestinnän ja kivijalan rakastavan ilmapiirin välillä ei ole eroa. Verkossa Panza kuulostaa ja ennen kaikkea näyttää juuri siltä kuin itse ravintolassakin.
Prosessi kuin Panza – rento ja mutkaton
Panzan verkkosivut olivat siis vuodelta 2014 ja tarvitsivat kipeästi päivitystä sekä tekniikan että layoutin osalta. Ravintolassa henkilökunta oli vaihtunut, joten myös sivuston ulkoasu haluttiin uusia kokonaan. Kotisivuprojektista vastasi Call To Actionin Web Designer Jussi Pääkkönen.
“Saimme Panzan Erno Vainaselta vapaat kädet toteuttaa saitti aika lailla siten kuin itse parhaaksi näimme. Erno näytti malliksi pari sivua, joista hän piti. Niiden pohjalta tein ulkoasusuunnitelman, jonka Erno hyväksyi heti.”
Pääkkönen halusi värimaailmasta raikkaan ja herkullisen. Sama konsepti siis kuin vanhallakin sivulla: visuaalinen ilme on samanlainen sekä verkossa että paikan päällä. Vanhalta sivustolta otettiin mukaan sovitut sisällöt. Menu- ja tiimisivut päivitettiin uusiksi.
“Panza oli kaikin puolin mukava projekti, sillä tykkään suunnitella sivuja, joilla pääsee vähän revittelemään. Lopputulos on rento ja räväkkä, ei mikään perusbisneslaatikkosivu”, Jussi Pääkkönen kuvailee.
Verkkosivut palvelevat kellon ympäri
Sivuston helppokäyttöisyys on ratkaisevassa asemassa, kun ravintola haluaa palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Palveluiden pitää olla selkeästi esillä. Tärkeintä on tehdä yhteydenotosta ja pöytävarauksesta niin vaivatonta kuin suinkin. Erno Vainasen mukaan Panzan sivuston uusimisen tarkoituksena oli yksinkertaisesti houkutella lisää asiakkaita ravintolaan.
“Saamme verkon kautta paljon pöytävarauksia ja tarjouspyyntöjä esimerkiksi pikkujoulujen järjestämiseen. Verkko on meille tärkeimpiä myyntikanavia vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaamme voivat varata pöydän kesken kiireisen ravintolaillan tai vaikka keskellä yötä.”
Ravintolan fiiliksen pitää välittyä myös verkossa, sillä muuten kilpailijoista ei voi erottua. Sivustolla vierailevan potentiaalisen asiakkaan pitää saada realistinen mutta samalla kiinnostuksen herättävä kuva siitä, millaista meno ravintolassa todellisuudessa on. Verkkosivuilla on tämän imagon luomisessa suuri merkitys. Panzaa voi seurata myös muun muassa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä.
“Emme halua ottaa sitä riskiä, että asiakkaan etsiessä ravintolaa Kuopiossa meitä ei löydy Googlesta, Facebookista tai Instagramista. Meidän pitää erottua eduksemme myös verkossa, sillä emme voi ikinä tietää etukäteen mitä kautta asiakas ottaa meihin yhteyttä. Näkyvyydellä ja tavoitettavuudella on meille suuri merkitys, sillä haluamme olla Kuopion paras ravintola verkossa nyt ja tulevaisuudessa”, Erno Vainanen sanoo.

Ilman asiakaslähtöisiä kotisivuja ravintola ei pärjää
Teknisesti moitteettomat, helppokäyttöiset ja persoonalliset kotisivut alkavat olla elinehto ravintolalle kuin ravintolalle. Ilman niitä ravintola ei pysty tavoittamaan kuin murto-osan potentiaalisista asiakkaistaan. Ravintolabisneksessä asiakasluottamuksen rakentaminen on kaikista tärkeintä. Kun asiakkaat viihtyvät ravintolassa ja ovat tyytyväisiä kaikkeen saamaansa palveluun, he tulevat uudestaan ja suosittelevat kokemustaan myös muille. Hyvät kotisivut ovat keskeiset asiakaslupauksen lunastamisessa. Ne osoittavat, että ravintola ottaa asiakkaat tosissaan ja haluaa palvella heitä niin hyvin kuin osaa.
Vaikka toimistoltamme kulinaristeja löytyykin, olemme todenneet, että suutarin on paras pysyä lestissään. Pitkä yhteistyömme Panzan kanssa on osoitus välillämme vallitsevasta luottamuksesta. Haluamme osaltamme olla mukana levittämässä Panzan ilosanomaa verkossa. He tekevät Kuopion parasta meksikolaista ruokaa, me teemme kotisivut viimeisen päälle.
Avullamme saat juuri sellaiset kotisivut kuin haluat
Call To Actionin tyyppien kanssa on vaikea olla hymyilemättä onnistuessaan. Intohimo omaan työhön ja uutta luovat ratkaisut ovat heidän vahvuuksiaan. Kun he ovat ketjukavereina, ei tarvitse kuin sirklata maalin eteen ja iskeä yläpöysä! – Erno Vainanen
Kotisivuprojekti Call To Actionin kanssa alkaa yhteisellä palaverilla, jossa ideoidaan ja määritellään sivuston tavoitteet. Esittelemme ja hyväksytämme sivustorakenteen, sisältösuunnitelman sekä visuaalisen ulkoasun, ja tuotanto lähtee käyntiin. Ennen sivuston julkaisemista asiakas pääsee testaamaan sitä. Viimeistelyn jälkeen saitti on valmis julkaistavaksi.
Lue lisää siitä, miten me teemme kotisivusi ja luomme visuaalisen ilmeesi.
Rakennamme sinulle vahvan jalansijan verkkoon. Kun olet valmis tositoimiin, lähetä meille tarjouspyyntö.

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735
[email protected]