Joulukuussa 2018 avattiin Kuopion yliopistollisen sairaalan pääaulassa Puijon Apteekki. Kyseessä on vasta toinen sairaalan yhteyteen avattu apteekki Suomessa.
Call To Action toteutti Puijon Apteekin uudet kotisivut. Sivuston suunnittelun painopiste oli mobiilikäyttäjissä. Sivuston haluttiin palvelevan “akuuttia ajatusta” eli olevan mahdollisimman helppokäyttöinen ja informatiivinen.
Call To Actionin asiantuntijat Jussi Pääkkönen etunenässä toteuttivat sivuston ulkoasun ja tekniikan alkuvuodesta 2019. Projekti kesti reilun kuukauden ja meni maaliin suunnitellussa aikataulussa.
Tuotanto käy nopeasti, kun molemmat osapuolet ovat samalla kartalla
Lähtötilanne oli se, että nettisivut tarvittiin nopealla aikataululla.
– Facebook- ja Google My Business -tilit oli jo luotu, mutta halusimme selkeän oman alustamme, jossa olisi aina ajantasainen ja oikea tieto. Halusimme myös blogialustan sivuille, kertoo Puijon Apteekin Markus Lumipuu.
Kuten monesti käy, jo ensimmäinen Jussin tekemä verkkosivun ulkoasuluonnos vastasi asiakkaan visiota. Ensimmäisen luonnoskierroksen jälkeen ulkoasuun ei tarvinnut tehdä muutoksia ja sivuston tekniikkaa päästiin rakentamaan samantien.

– Yhteistyö sujui hyvin. Ensin käytiin alkupalaveri, jossa määrittelimme tavoitteet. Saimme pian tämän jälkeen ulkoasuehdotuksen ja aikataulun toteutukselle. Tärkeää oli saada sivut nopeasti julkaistua ja näin myös kävi, Lumipuu kiittelee.
Apteekin sivuston ilmeestä haluttiin modernimpi ja raikkaampi kuin perinteisistä apteekista. Vihreä ja valkoinen värimaailma hylättiin alkuunsa. Sivujen tavoitteena oli “räväkkä, mutta silti uskottava apteekki”.
Sosiaalinen media puree perinteiselläkin toimialalla
Sosiaalisen median puolella toteutimme Puijon Apteekin avajaiskampanjan Facebookiin ja Instagramiin. Kampanja kohdennettiin 2 kilometrin säteelle apteekin osoitteesta eli Kysin pääaulasta. Kaksi päivää kestänyt kampanja tavoitti 11 100 ihmistä. Kampanjan budjetti oli 50 euroa, jolloin tuhannen ihmisen tavoittaminen maksoi 4,5 euroa eli oli hyvin edullinen.
– Saimme tavoitettua paljon porukkaa todella lyhyellä aikavälillä ja erittäin edulliseen hintaan. Kampanjan onnistuminen näkyi myös paikan päällä, sillä avajaisten aikaan apteekissa kävi runsaasti asiakkaita, kertoo Call To Actionin Pia Komulainen.
Keväällä 2019 toteutimme myös allergiakampanjan Puijon Apteekin Facebookissa ja Instagramissa. Kahden viikon aikana mainos tavoitti 1 800 ihmistä ja mainosta klikattiin 56 kertaa. Kohdennus oli tällä kertaa 5 kilometrin säteellä apteekista. Klikin hinnaksi tuli 1,99 euroa, kun mainosbudjetti oli 55 euroa. Verrattuna avajaiskampanjaan tämä kampanja oli klikkihinnaltaan melko kallis.

Puijon Apteekin uudet verkkosivut julkaistiin helmikuussa 2019. Myös saitin julkaisua mainostettiin mainituilla alustoilla. Tämä kampanja tavoitti 8 900 ihmistä. Klikin hinnaksi jäi pyöreät 40 senttiä budjetin ollessa 100 euroa. Viikon mittainen kampanja kohdennettiin 4 kilometrin säteelle.
– Edullisia klikkejä. Olemme saaneet hyvin ihmisiä siirtymään saitille. Pieneen kohdennusalueeseen nähden kampanja tavoitti paljon ihmisiä, jotka myös siirtyivät mainoksesta apteekin verkkosivuille, Komulainen sanoo.
Kokonaisuudessaan Puijon Apteekin somemarkkinointi on onnistunut kiitettävästi. Tulokset ovat olleet hyviä, mikä selittyy sillä, että Puijon Apteekki erottuu kilpailijoistaan näkymällä aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa.
– Puijon Apteekki uskaltaa luottaa somen voimaan, vaikka yleensä näissä kanavissa viestiminen on apteekeille haastavaa. Sosiaalisen median mainontaa kannattaa jatkaa tulosten ollessa näinkin positiivisia. Tarjouskampanjat ja asiantuntijablogit eri aiheista ovat esimerkiksi fiksuja tapoja kasvattaa näkyvyyttä.
Call To Actionin asiantuntijat vetivät Puijon Apteekin henkilökunnalle käytännönläheisen koulutuksen sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa. Henkilökunta onkin ottanut opit omakseen ja jatkaa aktiivista julkaisemista somessa.
Mitä muuta apteekit voivat tehdä erottautuakseen kilpailijoista? Lue meidän vinkit apteekkien markkinoinnin uudistamiseen.
Kun yrityksesi tarvitsee apua markkinointiin, soita Call To Actionin myyntijohtajalle Sami Lapille. Hän ehdottaa parhaan ratkaisun ja antaa selkeän tarjouksen.

Sami Lappi
0400 219 735
[email protected]