Rekrymarkkinoinnin täsmäisku toi Mediateolle uuden myyjän

Kirkastamalla työnantajakuvaansa kuopiolainen Mediateko sai rekrytointiinsa lisätehoa vähällä vaivalla. Kun potentiaalinen työntekijä tietää, millaiseen porukkaan hän on tulossa ja mitä häneltä odotetaan, hakemukset ovat laadukkaampia ja rekrytointi helpompaa.

Mediateko avasi keväällä 2021 rekrytoinnin Kuopion toimipisteeseen, mutta toivotunlaisia osaajia ei alkuun tuntunut löytyvän. Toimitusjohtaja Teemu Kontkanen kertoo, että rekrymarkkinointi tuntui tilanteessa kokeilemisen arvoiselta vaihtoehdolta. 

– Rekrymarkkinoinnissa on kyse siitä, että esittelemme itsemme työnantajina sekä työyhteisönä. Tämän rekrytoinnin kohdalla meilllä oli hyvä tilaisuus selkeyttää omaa profiiliamme ja kertoa, keitä me olemme ja mitä odotamme uusilta tekijöiltä. 

Call To Action tuotti rekrytointisisällöt hakuilmoituksineen. Somessa ilmoitusta markkinoitiin Facebookissa ja Instagramissa, joissa ne tavoittivat yhteensä noin 13 000 ihmistä. Mainoksiin klikkauksia oli reilu 200. Lisäksi mainokset pyörivät myös ulkomainosnäytöillä Kuopiossa. Kampanja poiki kymmenen hakemusta ja mikä tärkeintä, niistä entistä suurempi osa oli potentiaalisia.

– Rekrytointiprosessi venähti siinä määrin, että hakuaikaa oli lopulta vain kaksi viikkoa. Siitä huolimatta saimme todella laadukkaita hakemuksia. Hakijat olivat selvästi lukeneet hakuilmoituksen ja ymmärsivät mitä haemme. Saimme erittäin hyvän uuden mediatekolaisen ja voimme jatkossakin hyödyntää markkinointisisältöjä rekrytoinnissamme, Kontkanen sanoo.

teemu kontkanen mediateon toimistolla
Rekrymarkkinointi on Kontkasen mielestä kuin liima HR:n ja markkinoinnin välissä.

Tyttöystävä vinkkasi

Rekrytoinnin tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, kun Mediateon Kuopion toimipisteen uutena myyjänä aloitti Niko Ruuskanen. Avoimesta paikasta hänelle vinkkasi rekrymainoksen nähnyt tyttöystävä.

– Olin sellaisessa vaiheessa urallani, että kaipasin vähän uusia virikkeitä. Myyntityöt kiinnostivat edelleen, mutta halusin päästä tuomaan vahvuuksiani enemmän esiin B2B-myynnissä. Mediateosta kiinnostuin heti. Ilmoituksessa oli ihmisten kautta avattu, millaista firmassa on työskennellä. Siitä välittyi kuva nuorekkaasta yrityksestä, jossa ei ole turhia hierarkioita ja johtoa voi lähestyä matalalla kynnyksellä. Lisäksi ilmoituksesta kävi selkeästi ilmi, mitä työ käytännössä on ja mitä myyjältä odotetaan.

Ruuskanen soitti Teemu Kontkaselle ja etätyöhaastattelu sovittiin jo parin päivän päähän. Hyvin pian kävi selväksi, että kyseessä on oikea ratkaisu molemmille osapuolille. Kesäloman päätyttyä Ruuskanen aloitti uudessa työssään elokuussa 2021.

– Työ alkoi vanhempien työntekijöiden vetämällä kahden viikon intensiivikoulutuksella, jossa käytiin laajasti läpi koko firman toiminta, tuotteet ja arvot myyntiin painottuen. Siitä sitten pääsin vähitellen kokeilemaan oppeja käytännössä. Nyt teen myyntiä jo itsenäisesti, toki asioita joutuu edelleen varmistamaan kollegoilta, mutta apu on aina nopeasti lähellä, Niko Ruuskanen kertoo.

Rekrymarkkinointi kuvaa kokonaisuuden

Kilpaillessaan osaajista yrityksen on osattava houkutella palvelukseensa heistä parhaat. Tässä mielessä rekrymarkkinointi on kuin mitä tahansa markkinointia. Jos tuote, eli työnantaja, on kunnossa, asiakkaat kyllä löytyvät. 

– Yrityksen täytyy pystyä pukemaan sanoiksi oma kulttuurinsa, mikä voi olla vaikeaa ilman ulkopuolista apua. Omalle tekemiselleen sokeutuu helposti. Itsestään kertominen ei tunnu niin raskaalta tehtävältä, kun sparraamassa on ammattilainen, Teemu Kontkanen kuvailee.

Miten houkuttelet osaajia? Katso täältä 10 kohdan lista.

Rekrymarkkinointi onkin Kontkasen mielestä kuin liima HR:n ja markkinoinnin välissä. Se muodostaa kokonaiskuvan yrityksen tarjoomasta, tarpeista ja kulttuurista, mutta kertoo samalla syvemmin siitä, millaisia työpäivät ja -viikot oikeasti ovat. Kontkanen sanoo, että hakemusten laadun huomasi nimenomaan siitä, että hakijat tiesivät paremmin, millaisesta yrityksestä Mediateossa on kyse. 

– Hakija saa verkkosivuilta käsityksen paitsi tehtävästä myös yrityksen kulttuurista, arvoista ja toimintatavoista. Sen myötä hän uskaltaa luottavaisin mielin kysellä lisätietoja ja jättää työhakemuksen.

Kun yrityksesi tarvitsee laadukasta rekrytointia, soita Call To Actionin myyntijohtajalle Sami Lapille. Hän ehdottaa parhaan ratkaisun rekrymarkkinointiin ja antaa selkeän tarjouksen.

sami lappi

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735
[email protected]