Rekrymarkkinointi toi Kiholle kipeästi kaivattuja osaajia

Rekrytointia varten Kiho ja Call To Action sopivat rekrymarkkinointikokonaisuudesta, jolla kipeästi kaivattuja osaajia lähdettiin tavoittamaan.

Suomen johtava digitaalisia työajanseuranta- ja toiminnanohjauspalveluita tarjoava yritys Kiho on kansainvälistymisen kynnyksellä liiketoiminnan laajentuessa Yhdysvaltoihin. Voimakkaasti kasvavalla yrityksellä on jatkuva tarve eri alojen osaajista. Erityisesti kasvu vaatii lahjakkaita koodareita ja asiansa osaavia myyjiä.

Rekrytointia varten Kiho ja Call To Action sopivat rekrymarkkinointikokonaisuudesta, jolla kipeästi kaivattuja osaajia lähdettiin tavoittamaan. Osaan tehtävistä tarvittiin tekijä heti, mutta jo alkuvaiheessa oli tiedossa, että tarpeet tulisivat vaihtelemaan tiheään.

Mitä tehtiin?

Onnistunut rekrymarkkinointi vaatii yrityksen ydinajatuksen kirkastamisen. Kihon ydin kaivettiin esiin henkilöstön työpajassa, jossa työntekijät kuvailivat vapaasti työpaikan ilmapiiriä ja työkulttuuria ilman johdon painostavaa läsnäoloa. Työpajassa sovittiin, ketkä edustaisivat Kihoa omilla kasvoillaan ja tarinoillaan. Lopuksi suunnitelma käytiin vielä läpi yrityksen johdon kanssa, jotta kaikki tietäisivät, mitä ollaan tekemässä.

Rekrymarkkinointi sovittiin toteutettavaksi 6 kuukauden mittaisessa paketissa. Rekrytarinoita Call To Action tuotti 8 kappaletta.

Tärkeintä rekrymarkkinoinnin alkuvaiheessa on saada viestinnän tyyli juuri oikeaksi. Tarinat ovat tyyliltään persoonallisia ja ronskeja, sellaisia kuin koko Kihokin. Oma ääni kuuluu myös rekrytointia tukemaan tehdyllä videolla.

Tarinat esittelevät Kihon sielun

Työntekijöiden kanssa tehtiin syväluotaavat haastattelut, joissa he kertoivat oman henkilökohtaisen tarinansa. Haastattelujen pohjalta kirjoitettiin 8 Kihon ytimen sanoittavaa tarinaa. Tarinoissa näkyvät Kihon toimintaa ohjaavat arvot: rehellisyys, avoimuus ja persoonallisuus; tunne oman tekemisen merkityksestä, joka työyhteisöä luonnehtii. Kun nämä asiat ovat sisään kirjoitettuina tarinaan, ne säilyvät pidempään ja houkuttelevat osaajia.

Tarinat kertovat, millaisia tyyppejä Kiholla on töissä ja millaiset tyypit sinne sopivat. Näissä ominaisuuksissa piilee Kihon vetovoima paitsi yrityksenä mutta myös työnantajana. Esiin haluttiin nostaa nimenomaan tekijöitä ja kertoa Kihon tarina heidän kauttaan.

Osaajat löysivät tarinat

Rekrytointia varten rakennettiin sitä tukeva laadukas oma sivustonsa. Sisältö koottiin rekrytarinoiden ja hakuilmoitusten ympärille. Kaikessa sisällössä etsittiin rentoutta ja aitoutta, jota tukemaan myös sivuston visuaalinen ilme valokuvineen toteutettiin.

Kihon rekrymarkkinointisivusto
Kihon rekrymarkkinointisivusto.

Mainonnan suuntaviivat teemoineen ja aikatauluineen määriteltiin yhdessä yrityksen johdon kanssa. Call To Action suunnitteli ja toteutti varsinaiset mainoskampanjat, jotka suunnattiin kohdennetusti halutuille osaajille. Kampanja tavoitti 1533 henkilöä ja se sai 253 582 katselukertaa. Työhakemuksia Kiholle tuli kymmeniä.

Kihon rekrymarkkinoinnin tulokset

Rekrymarkkinoinnin onnistumista tukee henkilöstön ja erityisesti johdon sitoutuminen markkinointiin myös omissa sosiaalisen median kanavissa. Social selling -koulutuksen myötä Kihon henkilöstö on vahvistanut läsnäoloaan omissa kanavissaan.

Antti Koponen, Kihon toimitusjohtaja: “Työnhakijat ovat ostaneet Kihon”

“Kihon rekrytointi muuttui täysin rekrymarkkinoinnin myötä. Työnhakijat ovat jo valmiiksi ymmärtäneet täysin mistä Kihossa on kyse. He ovat omaksuneet Kihon arvot ja tietävät jo etukäteen mitä ovat tulossa tekemään. Olemme saaneet juuri sellaisia osaajia, joita haluamme ja tarvitsemme: motivoituneita, intohimoisia ja tulevaisuuteen suuntautuneita. Hakemukset olivat kautta linjan laadukkaita, sillä rekrymarkkinointi karsi pois niitä hakijoita, jotka eivät kokeneet Kihoa omakseen.

Antti Koponen Kihon toimitusjohtaja
Kihon toimitusjohtaja Antti Koponen.

Koodareita on kyllä vaikka kuinka paljon, mutta huippuosaajia ei tuosta vain löydy. Kiholla teemme alustaa, jonka pitää toimia yhtä hyvin niin Suomessa kuin Yhdysvalloissa ja skaalautua jopa miljoonille käyttäjille.

Olisimme lähtökohtaisesti olleet tyytyväisiä vain yhteen koodariin. Hakemusten määrä ja ennen kaikkea laatu kuitenkin yllätti. Rekrytoimme kolme todella kovaa osaajaa.

Kansainvälistyessään Kiho tarvitsee jatkuvasti lisää myyjiä. Myyjien rekryilmoitus ehti olla esillä vain joitakin päiviä, kun olimme jo siltä osalta täyttäneet rekrytointitarpeemme parahultaisesti.

Liiketoimintamme kasvutavoitteet luovat kovia paineita tuotekehitykselle. Tarvitsemme koodareita vielä lisää. Kun perusta on kunnossa, rekrymarkkinointi palvelee tarpeitamme myös pitkällä aikavälillä.”

Rekrymarkkinointi houkuttelee osaajat luoksesi

Call To Actionin digitaalisen markkinoinnin osaaminen yhdistettynä rekrytointia tukevaan tarinankerrontaan tavoittaa tarvitsemasi osaajat. Rekrymarkkinointi on paras ratkaisu niin akuuttiin pikarekrytointiin kuin työntantajakuvan kirkastamiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen pidemmällä aikavälillä.

Kun haluat parhaat osaajat yritykseesi, soita Tuomakselle.

Tiimi