Riikka Eskelinen

Kulttuureista inspiroituva visualisti

Jokainen lukee mieluummin hyvin kerrotun tarinan kuin päälleliimatun mainoslauseen

Moro! Olen Riikka Eskelinen, graafinen suunnittelija ja Visual Wizard. Olen sopivasti yli kolmekymppinen kuopiolainen, mutta syntynyt ja viettänyt lapsuuteni Ylä-Savon ja Pohjois-Pohjanmaan rajalla. Kuopioon muutin aikoinaan opintojen perässä. Opiskelin ensin tekstiilimuotoilua, kunnes lopulta löysin mielenkiinnon kohteeni viestinnän alalta. Jatkoin opintojani graafisen suunnittelun parissa valmistuen vielä medianomiksi.

Aiempaa työkokemusta minulla on mm. sosiaali- ja terveys- sekä kaupan alalta, mutta viestinnän ja markkinoinnin parissa olen työskennellyt viimeiset kuutisen vuotta. Aiemmin graafikkona työni on pitänyt sisällään keskittymistä muutamaan isoon tuotemerkkiin sekä niiden painetun markkinointimateriaalin suunnitteluun, sosiaaliseen mediaan, sisällöntuotantoon sekä brändinhallintaan.

Call To Actionilla toimin graafisena suunnittelijana ja vastuualueisiini kuuluvat mm. internetsivujen visuaalisen ilmeen suunnittelu, erilaisten digitaalisten palveluiden ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnittelu sekä grafiikka- ja kuvatuotanto.

Graafinen suunnittelu – informaatio helpommin ymmärrettävään muotoon

Graafikon työ on pähkinänkuoressa viestien muuttamista helpommin ymmärrettävään, visuaaliseen muotoon. Karkeasti sanottuna asiat laitetaan järjestykseen pienimpiäkin yksityiskohtia myöten. Jo pienestä pitäen olen tykännyt järjestellä tavaroita ja kiinnittänyt aina huomioita yksityiskohtiin. Piirsin myös paljon ja tein omia lehtiä Heppahullusta TV-maailmaan.

Työssäni tärkeää on saada käyttää luovuutta ongelmien ratkaisemiseen. Haastavinta ja samalla parasta onkin, että automaattisesti valmiita ja oikeita ratkaisuja ei ole. Pidän myös siitä, että graafinen suunnittelu tähtää helpottamaan ihmisten arkea ja sillä on aina jokin tavoite. Graafikon työ ei siis ole mitään päämäärätöntä taiteilua, vaan kaikilla toimeksiannoilla on aina tietty tarkoitus. Kaiken kruunaa alati muuttuva viestintä. Elämme valtavassa tietoyhteiskunnassa, jonka tahti kiihtyy koko ajan. Visualisoinnin avulla voimme hieman helpottaa tietotulvassa luovimista eli tiivistää informaatiota helpommin ymmärrettävämpään muotoon.

Modernin markkinoinnin ydin on sisältömarkkinointi, joka perustuu tarinankerrontaan. Tarinat ovat minulle henkilökohtaisesti tärkeitä niin lukijana kuin kertojana. Luen paljon kaunokirjallisuudesta elämäkertoihin ja kiinnitän aina huomioni hyviin tarinoihin. Sama pätee myös suhtautumiseeni sisältömarkkinointiin. Tarinoiden kautta opitaan, viihdytään ja parhaimmassa tapauksessa koetaan erilaisia tunteita. Jokainen meistä lukee mieluummin hyvin kerrotun tarinan kuin päälleliimatun mainoslauseen. Erityisesti digitaalisessa markkinoinnissa tarinoilla on suuri merkitys, sillä niiden avulla ihmiset voidaan edes hetkeksi pysäyttää päälle käyvän informaatiovyöryn keskellä. On hienoa, jos jokin palvelu tai yritys tarjoaa minulle jotakin hyödyllistä tai mielenkiintoista informaatiota mieleenpainuvalla tavalla kerrottuna.

Neulova Web Designer

Maailma muuttuu yhä digitaalisemmaksi, ja tässä muutoksessa on helppo olla Call To Actionin joukossa mukana. Tiimimme on täynnä rautaisia ammattilaisia ja oman alansa asiantuntijoita, jotka suhtautuvat työhönsä hyvin intohimoisesti mutta rennosti. Olen oppinut paljon digitaalisesta markkinoinnista ja tulen oppimaan vielä lisää. Parasta meillä on ehdottomasti aito välittämisen kulttuuri sekä asiakkaiden auttamisen halu – selvitämme aina, miten asiakkaidemme ostamisen esteet voitaisiin kaataa.

Lähitulevaisuuden haaveeni ovat nöyriä. Haluaisin matkustella ja valokuvata upeita maisemia, lukea lisää mieltä avaavia kirjoja sekä oppia neulomaan paremmin. Neulomisen suhteen olen vielä noviisi, mutta tavoitteeni on, että vuoden päästä osaisin neuloa oman neulepaidan.

Lue Riikan blogeja