Ruutia ja dynamiittia!

RUUTIA-DYNAMIITTIA-CALL-TO-ACTION

Kävimme viime viikolla etsimässä museosta kuvia uudesta toimistostamme. Talo on seissyt jykevänä paikoillaan Kauppakadulla jo vuodesta 1850, eli tasan 165 vuotta. Kuvasta näimme, että vuonna 1911 talon seinässä oli erilaisia kylttejä kuten Ruutia ja Dynamiittia. Nämä historialliset kuvat saivat minut miettimään pitkästä aikaa markkinointia ja sen murrosta hiukan laajemmalla perspektiivillä.

Mennäänpä hetkeksi vuoteen 1850 ja siitä pikakelauksella 150 eteenpäin, vuoteen 2000 niin markkinointi on ollut yhtä paikoillaan kuin kivijalkainen toimistomme. Vasta viimeiset 15 vuotta internetin myötä mallit ovat alkaneet elämään ja vasta viimeiset pari vuotta markkinointi on kääntynyt päälaelleen. Ja vauhti on vaan kiihtymässä. Muutos on kova, suunta vielä epäselvä.

Markkinoijat ovat olleet aina hyviä kertomaan kuin hyviä HEIDÄN tuotteensa on. Aikoinaan yksisuuntaiseen mainontaan oli helppo ryhtyä, koska kanavia oli muutama (tv, radio, ulkomainos ,sanomalehti). Lisäksi tapana oli käyttää paljon rahaa ja parhaita luovia toimistoja. Asiakas oli oikeastaan aika sivuseikka koska brändillä ja mainostajalla oli valtaa.

Tulevaisuuden sateentekijät

Mitä me käsitämme luovalla luokalla, alkaa olemaan historiaa. Tulevaisuuden markkinoijan pitää ottaa huomioon myös asiakkaan tarpeet. Asiakas on kuningas ja markkinoija hänen palvelijansa. Siksi markkinoijan pitää olla ovela.Ensimmäisen kerran koko markkinoinnin historiassa voimme houkutella internetin välityksellä potentiaalisia asiakkaita ilman massiivisia mainoskampanjoita. Nyt pienikin toimija tai brändi saattaa hyvällä suunnittelulla ja tömäkällä toteutuksella pureutua isojen toimijoiden rinnalle ja ohi. Näin on jo käynyt ja näin tulee käymään.

Nykypäivän digimarkkinoijat ovat kuin aikansa kuvia. He ovat mielenkiintoinen sekoitus eri alojen osaajia. Nämä modernit Da Vincit ymmärtävät dataa, osaavat kirjoittaa, kuvittaa, parhaimmillaan koodata ymmärtävät uuden myynnin sosiaalisia vipuja ja ovat paikalla kun tarvitaan. He ovat uusia sateentekijöitä.

Sateentekijät toimivat tiimeissä ja yhdessä asiakkaansa kanssa. Suurin osa yrityksistä ilmoittaa hankkineensa jo oman sisäisen sosiaalisen median osastonsa viimeisen vuoden aikana mutta liian usein tämä tarkoittaa harjoittelijaa tai sitä kuuluisaa serkkupoikaa. Myöskään yksinäinen myynti- ja markkinointijohtaja ei enää vaan pysy kelkassa mukana. Toteamme surullisena että yksi Don Draper ei enää riitä.

Myynti- ja markkinointijohtaja tarvitsee Draper-matriisin.

Tämän hetken parhaat markkinoijat keskittyvät sellaiseen toimintaan, mikä saa asiakkaat seuraamaan brändiä ja muuntamaan markkinoinnin tehokkaassti liideiksi tai myyntimahdollisuuksiksi (conversion). Olen ollut pitkään samaa mieltä Jari Parantaisen kanssa siitä, että markkinoinnin tulisi olla kuin monistettua myyntipuhetta. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että Jarin loistava idea vuodelta 2009 alkaa olemaan päivitystä vailla. Markkinoinnin pitää edelleen tuottaa myyntiä, mutta eri tavalla kuin vuonna 2009. Nyt meidän pitää pystyä jakamaan asiakasta kiinnostavaa sisältöä ja aina silloin tällöin täräyttää oikea suora – call to action. Osta tästä! Näin käytämme yhtä myynnin psykologisista vipua hyväksemme. Kiinnostava sisältö puolestaan luo meille kuumia liidejä ja myyntimahdollisuuksia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita puolestamme.

Digitalisaatio mahdollistaa käyttäjäpolkun päättymisen ostotapahtumaan jo verkossa. Tulevaisuuden myynti- ja markkinointiorganisaaatiot kevenevät ja kytkeytyvät saumattomasti asiakaspalveluun. Puhutaan markkinoinnin automaatiosta kun kyse on loppujen lopuksi asiakaspalvelun, markkinoinnin ja myynnin yhdistämisestä. Aika vaikea pala automatisoida?

Sosiaalisen median lonkerot

Sosiaalisen median jättiläät kuten Facebook ja Twitter ovat ajautumassa ongelmiin, koska yritysten viestintä ei välity kaille “tykkääjille”. Kylmä totuus on se, että hyvinkin hoidetttu somemarkkinointi jää helposti alle 30% kaikista sivuston tykkääjistä. Satunnaisesti tai huonosti hoidettujen tilien päivityksiä ei näe enää kukaan. Näin se vaan on. Tämän vuoksi yritysviestintää ei tulisikaan rajoittaa ainoastaan sosiaalisen median lonkeroiden varaan. Viestin ydin ja sisältö olisikin tehtävä yrityksen omille verkkosivuille. Mikäli rakennat viestintäsi pelkästään alati vaihtuvien lonkeroiden varaan olet helposti kuin mustekala vailla torsoa.

Näiden jättiläisten lonkerot toimivat tällä hetkellä parhaiten maksetussa mainostamisessa.

Tätä hyvin harva yritys vielä ymmärtää. Suomessa saadaan hyvinkin huokeilla panostuksilla aikaan aivan valtavia tuloksia. Välillä tämän uuden maksetun median teho hämmästyttää meitäkin. Me uskomme että suurin kasvu löytyy B2B-puolella, aloilta joita emme voisi kuvitellakkaan. Tästä tulemme näyttämään dataa myöhemmin.

Digitaalinen myynti ja markkinointi toimivat kuten ruuti ja dynamiitti.

Osaavissa käsissä oikea annostelu ruutia ja dynamiittia voi räjäyttää sinut täysin uusille markkinoille. Moni sanoo, että sosiaalinen media on peli. Tavallaan olen samaa mieltä, mutta se on vaarallinen sellainen. Ilman sitä tai sen ymmärrystä voit romauttaa koko liiketoimintasi. Viimeistään nyt kannattaa ottaa digitaalisuus ja sosiaaliset kanavat tosissaan ja lopettaa näpertely.

Tilaa uutiskirje