Sisältöstrategian kuusi elementtiä

Sisältömarkkinointi on juuri nyt varsin kuuma termi markkinoinnissa. Sisältöä tuotetaan enemmän kuin koskaan eikä monikaan organisaatio ole ottanut sisällöstään läheskään kaikkea irti. Organisaatioilta löytyy vanhaa materiaalia monesti jopa vuosikymmenien takaa, on esitettä, kuvaa, videota ja niin edespäin. Mitä sille kaikelle sisällölle pitäisi sitten tehdä? Miten se saataisiin asiakkaille esiin? Mitä sinun kannattaisi jakaa, mikä tukee sinun tarinaasi ja viestiäsi? Mitä asiakkaasi haluavat kuulla teistä ja mitä te haluatte kertoa itsestänne heille?

Tähän kaikkeen vastaa hyvin suunniteltu sisältöstrategia. Sisältöstrategian tehtävänä on vastata kysymyksiin kenelle, koska, missä ja miten sisältöä jaetaan. Tässä blogissa avaan miten me Call To Actionilla näemme hyvän sisältöstrategian toiminnan käytännössä. Näistä(kin) asioista verkko on pullollaan erilaisia näkemyksiä. Tässä on meidän.

CTA---asiakkaan-polku---step-1

Hyvin viestivä yritys luo arvokasta sisältöä asiakkailleen joka päivä. Toimistomme kestosuosikkihöyryäjä Gary Vaynerchuck on aika hyvin mielestäni tiivistänyt tässä videossa miten mikroarvoa luodaan päivittäin. Muistaakseni myös Ville Tolvanen on puhunut siitä, että yrityksen arvo määritellään sillä, kuinka paljon se pystyy haalimaan itselleen kannattavia asiakkaita.
Tämä kaaviomme ensimmäinen osa kuvaa mielestäni napakasti sisältöstrategian suunnittelun alkua. Homma lyödään tulille toimialasta, joka voi olla rauduskoivujen kasvattamista, lentokoneiden turbiinien vuokraamista tai cleantechia. Joskus on syytä miettiä myös hiukan tulevaisuutta tai muutosvoimia. Ne voivat olla vaikkapa digitalisaatio, ikääntyvä työvoima, Kreikka tai haasteet Meksikolaisessa lainsäädännössä. Huomionarvoista on se, että sisältöstrategia ei ole esim. 3-5 vuoden pitkäaikaissuunnitelma, vaan systeemi jota käytetään sisällön ajamisessa. Se mukautuu aina markkinatilanteeseen eikä jää paikalleen junnaamaan.

Toimiala-analyysi

Kun muutosvoimat on tiedostettu on aika siirtyä tutkimaan omaa toimialaa. Miten digitaalinen viestintä on saavuttanut sinun toimialasi? Miten sinä näyt Googlessa ja miten kilpailijat näkyvät siellä? Onko jokin hakusana tai hakutermi mikä olisi vielä edullinen? Kannattaisiko lähteä rakentamaan jotain uutta termiä, jonka kautta löytyisi uusi markkinarako? Huonoja tai ainakin kalliita sanoja ovat liikkeenjohdon konsultointi, työelämä ja vaikkapa taloushallinto. Kannattaa tarkoin miettiä strategiaa, jonka avulla juuri sinä erotut omalla toimialallasi. Tästä päästään kiinni myös siihen, onko liiketoimintasuunnitelmasi ajantasainen. Tässä voit kääntyä vaikka meille paikallisen Talentreen puoleen. He osaavat nämä jutut.

Sinun bisneksesi

Nyt kun tiedät missä oma toimialasi menee, on aika keskittyä oman yrityksesi vahvuuksiin. Me mietimme aina sisältöstrategian sen kautta, minkälaisia tarinoita yrityksesi voisi kertoa itsestään. Vielä tarkemmin; mitä asiakkaasi jaksaisivat seurata ja mahdollisesti jakaa eteenpäin. Word of Mouth Marketing on Steroids. Sisältöstrategian mukaisista asiakkaista kirjoitetaan syvällisemmin tulevassa buyer persona -blogissa.

Mitä teemoja sitten voisit jakaa yrityksestäsi maailmalle? Ota ainakin nämä kuusi asiaa on huomioon kun suunnittelet sisältöstrategiaa itsellesi.

Ihmiset

Yrityksesi ammattilaiset ovat organisaatiosi sydän, sielu ja verenkieto. Ihmiset ovat käveleviä tarinakoneita, joita voit sisällyttää sisältöstrategiaasi. Aina löytyy patentin keksijä, maailman paras sorvaaja omalla alallaan, aurinkoinen persoona, valovoimainen toimari tai joku, joka tietää kaiken mitä yrityksessä on ikinä tehty. Näistä yrityksen arvonluojista haluamme aina rakentaa somesoturien tai -siskojen klaanin. He ovat sanansaattajia, sanoman lähettiläitä ja ennenkaikkea aitoja ihmisiä. Parasta sisältöä on se kun ihminen puhuu ihmiselle. Tämä on sitä oikeaa sisältöä mihin samaistutaan.

Arvot

Yrityksen ja brändin arvot. Arvoista johdetaan suoraan yrityksen missio, visio, strategia ja toimenpiteet (ainakin teoriassa). Tämä on tarina siitä miksi organisaatiosi on olemassa. Ehkä haluatte ajatella eri tavalla (Apple), Vincitin tyyliin ei saisi v*tuttaa tulla maanantain töihin tai ehkä olette keskittyneet People Flowhun (Kone). Näiden arvojen tarinoittaminen ja jakaminen kanaviinne luo aitoa kiinnostusta yritystänne kohtaan. Ehkäpä parhaat ihmiset, jotka jakavat arvonne hakeutuvat teille töihin ja tekevät yrityksestänne arvokkaamman. Jakakaa arvojanne maailmalle ja olkaa ylpeitä niistä. Jos ette te, kuka muu muka?

Osaaminen

Organisaatiossa on aina osaamista, jota voi käyttää strategisessa viestinnässä. Kuvitelkaa, että sijoittajat etsivät uutta kohdetta ja teidän ainutlaatuisen osaajan asiantuntijablogi hyppää silmille. Älkää pelätkö jakaa osaamistanne vaikkapa white paperien, infograafien tai slidesharen muodossa eteenpäin. Aina löytyy asiakkaita, jotka haluavat ostaa palvelua ja osaamista juuri teiltä.

Tuotteet

Markkinoijat osaavat kertoa tuotteista, joten tämä osa on yleensä parhaiten hallussa. Osaamme kertoa melkoisen hyvin tuotteistamme. Hyvin sisältömarkkinoinnin osaavassa yrityksessä tuotteista kerrotaan kuitenkin hyvin poikkeavasti. Mitä jos kertoisitkin ensin miksi valmistat, sitten miten valmistat ja vasta lopuksi mitä valmistat. Katso sen jälkeen miten markkinat reagoivat. Tämä toimii myös B2B-kaupassa.

Brändi

Kertokaa brändistänne. Puhukaa aina sen äänellä, mutta muistakaa, että brändin ei tarvitse puhua vain yhdellä tavalla vaan se voi viestiä eri kanavissa eri tavoin. Mikäli kanaviesi yleisö on nuorta, voi olla turha puhua yrityksenne syvällisistä liiketoiminnallisesti missioista. Tämä tarina voi toki toimia potentiaalisille rahoittajille hiukan paremmin. Joskus blogissa toimii slämäri ja joskus Dostojevskin Rikos ja Rangaistus. Tästä päästäänkin seuraavaan teemaan.

Asiakkaat

Nykypäivän viestinnässä kolme tärkeintä kohtaa ovat 1. asiakas 2. asiakas 3. asiakas. Sinä et ole ilman asiakkaitasi. Tämän takia viesti asiakkaitesi kielellä niissä kanavissa missä he vaikuttavat. Kun puhumme asiakkaista, tämä voi tarkoittaa myös sitä että voit nostaa sisällöissäsi myös asiakkaittesi referenssejä.

Tässä olemme esitelleet omaa näkemystämme kuudesta sisältöstrategian rakennuspalikasta. Tulisiko teille jotain tärkeää mieleen, jota pitäisi poistaa tai lisätä tähän kuusikkoon?

Call-To-Action---asiakkaan-polku---full-image

Tilaa uutiskirje