Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Facebook-arvonnat ovat yksi tehokkaimmista somemarkkinoinnin keinoista. Arvonnoilla saadaan kerättyä dataa seuraajista sekä lisättyä verkkosivujen näkyvyyttä ja liikennettä. Sekä Facebook että Suomen lainsäädäntö asettavat kilpailuille kuitenkin tietyt raamit, joita yritysten on noudatettava.

Blogissa käymme läpi tärkeimmät muistisäännöt onnistuneen arvontakampanjan suunnitteluun, toteutukseen ja jälkipuintiin.

Älä arvo ämpäreitä ellet ole Orthex

Vaikka me suomalaiset rakastamme ämpäreitä lähes yhtä paljon kuin jonottamista, ei sankojen arpominen ole oikea ratkaisu, jos yrityksesi ei niitä myy. Onnistuneen arvonnan nyrkkisääntönä on laittaa palkinnoksi jokin brändiisi liittyvä tuote. Näin varmistat, että tavoitat sellaisen yleisön, joka on potentiaalisesti kiinnostunut ostamaan tuotteitasi ja seuraamaan toimintaasi somessa. Samalla viestit jo olemassa oleville seuraajille brändistäsi.

Hyviä palkintoja ovat:

  • Oma tuote (nerokasta!)
  • Tuotepaketti
  • Lahjakortti
  • Ilmainen kokeilu tai käynti
  • Yhteistyökumppanin tuote

Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Miksi yrityksen kannattaa hyödyntää arvontoja?

Kuten minkä tahansa muun markkinointikeinon, myös Facebook-arvontojen toteutuksen takana tulee olla toimiva strategia eli miksi kampanja toteutetaan ja mikä on toivottu lopputulos. Parhaimmassa tapauksessa arvontaan osallistuneesta yleisöstä saadaan käännettyä konversioita ja liidejä. Arvonnat ovat loistava tapa osallistaa seuraajia sekä lisätä näkyvyyttä. Esimerkiksi erään asiakkaamme Facebook-sivulle saatiin arvontojen avulla kerättyä 15 000 uutta tykkääjää kahden kuukauden aikana.

Arvonnoilla yritys saa kerättyä itselleen sellaista yleisöä, joka on osoittanut kiinnostusta brändiä kohtaan. Tätä yleisöä voidaan hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa. Palaamme tähän myöhemmin blogissa.

Miten toteutat arvonnan?

Kun tavoitteet ja strategia on mietitty, on aika suunnitella miten kilpailu toteutetaan käytännössä. Mitä itse arvontajulkaisussa kerrotaan ja mitä yleisön halutaan tekevän?

Sisällytä tekstiin ainakin seuraavat asiat:

  • Arvonnan ajankohta
  • Palkinto (ja palkinnon arvo)
  • Kuka arvonnan järjestää
  • Miten voittaja valitaan: etsitäänkö oikeaa vastausta, valitaanko voittaja arpomalla vai äänestääkö yleisö tai raati parhaan vastauksen?
  • Miten voittajalle ilmoitetaan voitosta
  • Facebookin vastuuvapautus: kerro, ettei Facebook ole millään tavalla arvonnassa mukana

Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Arvontaa järjestettäessä on hyvä miettiä tarkkaan mitä osallistujilta halutaan kysyä ja mitä heidän halutaan tekevän. Julkaisusta tykkääminen on helppo tapa osallistua, mutta se ei tuo juuri mitään lisäarvoa ja voittajan tavoittaminen on hankalaa. Kommentoimalla osallistuessa potentiaalisilta asiakkailta voidaan kysyä jotain sellaista, jolla yrityksen toimintaa voidaan kehittää.

Osallistumista ei saa kuitenkaan tehdä liian vaikeaksi. Kysymyksen tulee olla sellainen, johon on helppo vastata. Toinen vaihtoehto on antaa osallistujille vastausvaihtoehdot: A vai B. Lisäksi kommentilla osallistuminen helpottaa voittajan tavoittamista, koska yrityssivu ei voi laittaa yksityisviestiä henkilölle, joka ei ole kommentoinut julkaisuja tai lähettänyt itse viestiä yritykselle.

Facebookin algoritmi suosii julkaisuja, joiden kanssa ihmiset ovat aktiivisesti vuorovaikutuksessa. Paljon reaktioita, kommentteja ja jakoja saavat julkaisut nousevat sivua seuraavien ihmisten uutisvirrassa korkeammalle, jolloin seuraaja näkee sen todennäköisemmin. Kommentoimalla julkaisua myös kommentoineen kaverit näkevät postauksen, ja näin päivitys saa taas lisää näkyvyyttä.

Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Facebook rajoittaa sellaisten julkaisujen näkyvyyttä, joilla selvästi kalastellaan huomiota. Nämä julkaisut yleensä sisältävät tiettyjä trigger-sanoja, kuten “comment” tai “like”. Suomenkielisten sanojen vaikutuksesta näkyvyyteen ei ole saatavilla virallista tietoa, mutta koska suomen kielen sana “kommentoi” on kirjoitusasultaan lähes englanninkielistä sanaa vastaava, suosittelemme kiertämään tämän sanan käyttöä. Kirjoita sen sijaan esimerkiksi “Kerro meille …”

Arvontaa järjestettäessä on syytä myös pohtia halutaanko julkaisua mainostaa. Etenkin jos Facebook-sivun yleisö on kohtuullisen pieni, ei arvonta välttämättä saa tuulta alleen riittävästi ilman rahallista boostausta.

Toteuta arvonta sääntöjen mukaisesti

Facebook on määritellyt säännöissään, ettei arvonnoissa ja kilpailussa osallistumisen ehtona saa olla julkaisun jakaminen omalla aikajanalla tai kaverin merkitseminen julkaisuun. Aiemmin Facebook kielsi myös sivutykkäysten pyytämisen, mutta nykyään tätä ei säännöissä ole erikseen mainittu.

Suomen kuluttajansuojalain 13. pykälässä säädetään “Jos markkinointiin liittyy arvontoja, yleisökilpailuja tai pelejä, niihin osallistumisen ehtojen on oltava selkeitä ja ymmärrettäviä sekä helposti saatavilla.” Muista siis ilmoittaa selkeästi kaikki osallistumisohjeet arvonnan yhteydessä.

Miten arvot voittajat reilusti?

Jos arvontasi voittaja valitaan satunnaisesti kaikista osallistujista, täytyy arvonta suorittaa reilun pelin hengessä. Toki voit sulkea silmäsi ja tökätä näytölläsi näkyviä kommentteja etusormellasi, mutta meillä on ehdottaa fiksumpia ja varmempia tapoja. Internet tarjoaa useita työkaluja Facebook-arvontojen voittajan satunnaiseen valintaan. Oman kokemuksemme perusteella voimme sanoa, että yksi parhaista työkaluista on Woobox.

Näin käytät Wooboxia:

  • Kirjaudu sivustolle Facebook-tunnuksillasi
  • Valitse ylävalikosta “Posts”-osio
  • Etsi julkaisujen listasta julkaisu, josta voittaja valitaan
  • Klikkaa oikealta “Pick Winner”
  • Valitse, millä kriteerillä voittaja valitaan (tykkäys vai kommentti)
  • Klikkaa Pick a Winner
  • Kone arpoo voittajan ja näet “Winner”-kohdassa, kuka valikoitui
  • Jos arvonta suoritetaan kommentoijien kesken, näet voittajan nimen vieressä linkin tämän kommenttiin. Kommentin kautta saat lähetettyä voittajalle yksityisviestin.

Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Muista ilmoittaa myös itse julkaisussa, että arvonta on suoritettu ja kilpailu päättynyt. Jos voittajan nimi julkaistaan, on siitä hyvä kertoa alkuperäisessä julkaisussa, jotta jokainen osallistuja tietää kilpailun ehdot.

Hyödynnä arvonnan yleisö uudelleenmarkkinoinnissa

Arvontojen kautta useimmat yritykset saavat kerättyä itselleen paljon uutta yleisöä. Uusi joukko kannattaa hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa. Facebookin kautta ei valitettavasti ole mahdollista mainostaa tiettyyn julkaisuun sitoutuneille ihmisille, mutta arvonnat keräävät yleensä muita julkaisuja huomattavasti enemmän kommentteja ja reaktioita. Näin voidaan olettaa, että kun kohdeyleisö rakennetaan sivustosi sisältöihin sitoutuneista, mainos näkyy parhaiten nimenomaan juuri arvonnan yleisölle.

Kilpailusta kerätty kohderyhmä tuntee jo yrityksesi ja sen tarjoamat tuotteet jollain tasolla, joten he ovat lämmintä, yrityksesi tarjonnasta kiinnostunutta yleisöä.

Lopuksi

Facebook-arvonnat ovat kätevä tapa tavoittaa yleisöä yrityksen somessa. Arvonnoilla saat lisää näkyvyyttä ja uusia seuraajia sivuillesi. Kuten muukin markkinointi, myös arvonnat vaativat kokonaisvaltaista suunnittelua. Toteuttamalla kilpailut oikein noudatat niin Facebookin sääntöjä kuin kuluttujansuojaa ja toimit reilusti tulevia asiakkaitasi kohtaan.

Kaipaatko apua Facebook-markkinoinnissa? Ota yhteyttä CTA:n sometiimiin!

Tilaa uutiskirje