Kuinka toteuttaa onnistunut ja sääntöjen mukainen Facebook-arvonta?

Facebook-arvonnat ovat yksi tehokkaimmista somemarkkinoinnin keinoista. Hyvin toteutetuilla arvonnoilla saadaan kasvatettua sometilien seuraajamääriä, kerättyä dataa yleisöstä sekä lisättyä verkkosivujen näkyvyyttä ja liikennettä. Sekä Facebookin omistama Meta että Suomen lainsäädäntö asettavat kilpailuille kuitenkin tietyt raamit, joita yritysten on noudatettava.

Asiakkaiden aktiivinen sitoutuminen sosiaalisessa mediassa voi vaikuttaa positiivisesti myös kotisivujesi löytymiseen Googlessa, joten tätä ei kannata unohtaa osana kotisivujesi hakukoneoptimointia.

Blogissa käymme läpi tärkeimmät muistisäännöt onnistuneen arvontakampanjan suunnitteluun, toteutukseen ja jälkipuintiin.

Älä arvo ämpäreitä ellet ole Orthex

Vaikka me suomalaiset rakastamme ämpäreitä lähes yhtä paljon kuin jonottamista, ei sankojen arpominen ole oikea ratkaisu, jos yrityksesi ei niitä myy. Onnistuneen arvonnan nyrkkisääntönä on laittaa palkinnoksi jokin brändiisi liittyvä tuote. Näin varmistat, että tavoitat sellaisen yleisön, joka on potentiaalisesti kiinnostunut ostamaan tuotteitasi ja seuraamaan toimintaasi somessa. Samalla viestit jo olemassa oleville seuraajille brändistäsi.

Hyviä palkintoja ovat:

  • Oma tuote (nerokasta!)
  • Tuotepaketti
  • Lahjakortti
  • Ilmainen kokeilu tai käynti
  • Yhteistyökumppanin tuote

Miksi yrityksen kannattaa hyödyntää arvontoja?

Kuten minkä tahansa muun markkinointikeinon, myös Facebook-arvontojen toteutuksen takana tulee olla toimiva strategia eli miksi kampanja toteutetaan ja mikä on toivottu lopputulos. Parhaimmassa tapauksessa arvontaan osallistuneesta yleisöstä saadaan käännettyä konversioita ja liidejä. Arvonnat ovat loistava tapa osallistaa seuraajia sekä lisätä näkyvyyttä. Esimerkiksi erään asiakkaamme Facebook-sivulle saatiin arvontojen avulla kerättyä 15 000 uutta tykkääjää kahden kuukauden aikana.

Arvonnoilla yritys saa kerättyä itselleen sellaista yleisöä, joka on osoittanut kiinnostusta brändiä kohtaan. Tätä yleisöä voidaan hyödyntää uudelleenmarkkinoinnissa. Palaamme tähän myöhemmin blogissa.

Miten toteutat arvonnan?

Kun tavoitteet ja strategia on mietitty, on aika suunnitella miten kilpailu toteutetaan käytännössä. Mitä itse arvontajulkaisussa kerrotaan ja mitä yleisön halutaan tekevän?Arvonnan säännöt on tärkeää julkaista arvonnan yhteydessä esim. kotisivuilla, mikäli kaikkia sääntöjä et halua tai saa mahdutettua Facebookin julkaisutekstiin.

Sisällytä arvonnan sääntöihin ainakin seuraavat asiat:

  • Arvonnan ajankohta
  • Palkinto ja palkinnon arvo
  • Kuka arvonnan järjestää
  • Miten voittaja valitaan: etsitäänkö oikeaa vastausta, valitaanko voittaja arpomalla vai äänestääkö yleisö tai raati parhaan vastauksen?
  • Julkaistaanko voittajan nimi ja jos, niin missä
  • Miten voittajalle ilmoitetaan voitosta
  • Kuka vastaa arpajaisverosta
  • Metan vastuuvapautus: kerro, ettei Meta ole millään tavalla arvonnassa mukana

Vinkki! Kun linkität osallistujat lukemaan arvonnan säännöt omilta kotisivuiltasi, saat rakennettua heistä myös jälkimarkkinointia varten rema-yleisön. Kaikkia sääntöjä ei tarvitse siis väkisin mahduttaa Facebook-julkaisuun, mutta ainakin palkinto ja arvonnan ajankohta sinne on hyvä julkaista.

Arvontaa järjestettäessä on hyvä miettiä tarkkaan mitä osallistujilta halutaan kysyä ja mitä heidän halutaan tekevän. Julkaisusta tykkääminen on helppo tapa osallistua, mutta se ei tuo juuri mitään lisäarvoa ja voittajan tavoittaminen on hankalaa. Kommentoimalla osallistuessa potentiaalisilta asiakkailta voidaan kysyä jotain sellaista, jolla yrityksen toimintaa voidaan kehittää. Kysymällä jotain, mihin vastauksen löytää yrityksen kotisivuilta, saat kasvettua sivuliikennettä ja tätä voidaan myöhemmin hyödyntää uudelleenmarkkinointiin.

Osallistumista ei saa kuitenkaan tehdä liian vaikeaksi. Kysymyksen tulee olla sellainen, johon on helppo vastata. Toinen vaihtoehto on antaa osallistujille vastausvaihtoehdot: A vai B. Lisäksi kommentilla osallistuminen helpottaa voittajan tavoittamista, koska yrityssivu ei voi laittaa yksityisviestiä henkilölle, joka ei ole kommentoinut julkaisuja tai lähettänyt itse viestiä yritykselle.
Sosiaalisen median algoritmit suosivat julkaisuja, joiden kanssa ihmiset ovat aktiivisesti vuorovaikutuksessa. Paljon reaktioita, kommentteja ja jakoja saavat julkaisut keräävät enemmän näyttökertoja. Esimerkiksi kommentoimalla julkaisua myös kommentoineen kaverit näkevät postauksen, ja näin päivitys saa taas lisää näkyvyyttä.

Arvontaa järjestettäessä on syytä myös pohtia halutaanko julkaisua mainostaa. Etenkin jos Facebook-sivun yleisö on kohtuullisen pieni, ei arvonta välttämättä saa tuulta alleen riittävästi ilman rahallista boostausta.

Kuluttajansuojalaki ja ohjeistus

Suomen lainsäädäntö sekä somealustojen omat säännöt asettavat arvontojen järjestämiselle tiettyjä rajauksia, joita jokaisen tulee noudattaa.

Kuluttajille suunnatut markkinointiarpajaiset kuuluvat kuluttajansuojalain piiriin. Lakiin ei sisälly tarkkoja määräyksiä kampanjaehtojen varsinaisesta sisällöstä, mutta asianmukaisissa kampanjaehdoissa on huomioitava seuraavat asiat:

  • Markkinointiarpajaiset eivät saa olla hyvän tavan vastaisia, eikä niissä voi olla sopimatonta menettelyä kuluttajaa kohtaan. Esim. alkoholi, aseet tai elävät eläimet arpajaisten palkintoina ovat kiellettyjä.
  • Osallistumisen ehdot ja säännöt tulee olla helposti ymmärrettävissä ja helposti saatavilla.
  • Kun kyse on sattumaan perustuvista arpajaisista, järjestäjä vastaa arpajaisverosta.
  • Markkinointikilpailu on kyseessä, kun kilpailuun osallistutaan henkilön tiedoilla tai taidoilla. Tällöin palkinto katsotaan ansaitun jonkin suoritteen perusteella, joka on rinnastettavissa palkkatuloon, jonka vuoksi palkinnon vastaanottaja on velvollinen maksamaan verot.
  • Jos sähköisiä markkinointilupia halutaan kerätä arvontojen yhteydessä, tulee edetä selkeästi luvan keruu edellä. Luvan antamisen tulee olla aina vapaaehtoinen eli sitä ei voida edellyttää, eikä luvan anto saa olla valmiiksi valittuna. Palkinnon arpominen voidaan tehdä vain luvan antaneiden kesken, kun se on informoitu selvästi. Jos suoramarkkinointisuostumusta käytetään arvontaan osallistumisen ehtona, kuluttajalle on kerrottava myös mahdollisuudesta kieltäytyä siitä myöhemmin.
  • Lapset ja nuoret ovat erityisasemassa (esim. jos arvonnan ehtona on ostaa jokin hyödyke tai markkinointilupien kerääminen)

Arpajaisten verotus: Kun yritys järjestää arvonnan, jossa voittaminen perustuu sattumaan, jää vastuu arpajaisverosta yritykselle. Arpajaisvero on 30% palkinnon arvosta. Mikäli veron summaksi jää alle 50 € kalenterikuukautta kohti, ei veroa tarvitse maksaa. Lähde: vero.fi. Käytännössä voit huoletta järjestää yhden arvonnan alle 166 € arvoisella palkinnolla kuukaudessa.

Myös Meta on määritellyt arpajaisia koskevia sääntöjä. Arvonnoissa osallistumisen ehtona ei saa olla julkaisun jakaminen omalla aikajanalla tai kaverin merkitseminen julkaisuun. Aiemmin Facebook kielsi myös sivutykkäysten pyytämisen, mutta nykyään tätä ei säännöissä ole erikseen mainittu.

Miten arvot voittajat reilusti?

Jos arvontasi voittaja valitaan satunnaisesti kaikista osallistujista, täytyy arvonta suorittaa reilun pelin hengessä. Toki voit sulkea silmäsi ja tökätä näytölläsi näkyviä kommentteja etusormellasi, mutta meillä on ehdottaa fiksumpia ja varmempia tapoja. Internet tarjoaa useita työkaluja Facebook-arvontojen voittajan satunnaiseen valintaan. Hyviä työkaluja ovat mm. commentpicker.com sekä WooBox.

Muista ilmoittaa myös itse julkaisussa, että arvonta on suoritettu ja kilpailu päättynyt. Jos voittajan nimi julkaistaan, on siitä hyvä kertoa alkuperäisessä julkaisussa, jotta jokainen osallistuja tietää kilpailun ehdot.

Hyödynnä arvonnan yleisö uudelleenmarkkinoinnissa

Arvontojen kautta useimmat yritykset saavat kerättyä itselleen paljon uutta yleisöä. Kilpailusta kerätty kohderyhmä tuntee jo yrityksesi ja sen tarjoamat tuotteet jollain tasolla, joten he ovat lämmintä, yrityksesi tarjonnasta kiinnostunutta yleisöä. Arvonnan suorittamisen jälkeen kannattaa tarjota osallistujille joku porkkana; esimerkiksi ilmaiset toimitukset tai maksuton kokeilujakso.

Arvonnasta kotisivuilla vierailleille kannattaa myös näyttää mainontaa uudelleenmarkkinointina. Lue lisää Facebookin kohdennusmahdollisuuksista täältä.

Lopuksi

Facebook-arvonnat ovat kätevä tapa tavoittaa yleisöä yrityksen somessa. Arvonnoilla saat lisää näkyvyyttä ja uusia seuraajia sivuillesi. Kuten muukin markkinointi, myös arvonnat vaativat kokonaisvaltaista suunnittelua. Toteuttamalla kilpailut oikein noudatat niin Metan sääntöjä kuin kuluttujansuojaa ja toimit reilusti tulevia asiakkaitasi kohtaan.

Kaipaatko apua Facebook-markkinoinnissa? Ota yhteyttä!

Tilaa uutiskirje