Miksi ja miten seurata Instagram-analytiikkaa?

Ei ole salaisuus, että me Call To Actionilla rakastamme analytiikkaa. Analytiikan avulla opimme paremmin ymmärtämään yleisöjämme ja niiden toimintatapoja. Tietojen perusteella pystymme tarkemmin määrittelemään ratkaisut, joilla voimme aktivoida yleisöjä ja saada enemmän näkyvyyttä. Tämä pätee myös Instagramiin. Olipa yrityksesi tavoitteena saada Instagramin avulla lisää sitoutuneita asiakkaita, laajentaa näkyvyyttä tai kasvattaa henkilöbrändiä, ei mikään onnistu ilman analytiikkaa.

Tässä blogissa esittelen tärkeimmät Instagram-analytiikan työkalut ja kerron, miten hyödynnät mittareiden kertomia tietoja Instagram-markkinoinnin kehittämiseen ja kiinnostavamman sisällön tuottamiseen.

Instagram Insights kertoo tietoja seuraajista ja julkaisuista

Instagram tarjoaa yritystilin käyttäjille Instagram Insights -työkalun, joka kertoo tarkkoja tietoja muun muassa postausten tavoittavuudesta ja näyttökerroista sekä seuraajien demografian. Niiden avulla sisältöä voidaan parantaa entistä houkuttelevammaksi. Analytiikkaa seuraamalla tiedät ensinnäkin mitä sukupuolta ja minkä ikäisiä seuraajasi ovat. Tieto vaikuttaa julkaisujen sisältöön sekä julkaisuajankohtaan.

miksi ja miten seurata instagram analytiikkaa

Instagram Insight kertoo minä päivänä ja mihin vuorokaudenaikaan seuraajasi ovat aktiivisimmillaan Instagramissa. Tärkeät julkaisut kannattaa siis postata silloin kun suurin osa Instagram-yleisöstä on jo paikalla. Yleensä aktiivisuuspiikit näkyvät viikonloppuisin ja iltaisin, koska silloin ihmisillä on enemmän vapaa-aikaa. Julkaisuhetkellä ei toisaalta ole niin suurta merkitystä, jos seuraajasi ovat pääosin nuoria, sillä he viettävät päivittäin muutenkin enemmän aikaa sosiaalisen median parissa. Analytiikkaa tutkimalla saattaa kuitenkin paljastua yllätyksiä, jolloin postauksille aukeaa iskun paikka.

Näyttökerrat kertovat kuinka monta kertaa tilisi kuvia tai storya on yhteensä katsottu. Tämä mittari on kuitenkin huono uniikkien katselujen laskemiseen, sillä näyttökertoja kertyy myös silloin kun seuraaja selaa feediään ja ohittaa julkaisusi. Näyttökerrat on suurpiirteinen mittari, eikä se kerro relevanttia tietoa julkaisujen todellisesta suosiosta.

miksi-ja-miten-seurata-Instagram-analytiikkaa

Tavoittavuus on näyttökertoja tarkempi mittari. Tavoittavuus rajoittaa julkaisujen katselukerrat uniikkeihin kävijöihin. Määriä pitää verrata tykkäyksiin ja kommentteihin, sillä vähäinen reagointi suhteessa katselukertoihin voi kertoa sisällön huonosta laadusta.

Sitoutuminen kertoo niiden yksittäisten käyttäjien yhteismäärän, jotka ovat tykänneet tai kommentoineet kuviasi. Sitoutumisessa ei kuitenkaan oteta huomioon useita kommentteja samalta käyttäjältä. Sitoutumisasteella tarkoitetaan sitoutuneiden käyttäjien määrää kokonaisseuraajista. Instagram Insights ei kerro sitoutumisastetta suoraan, mutta se on helppo laskea jakamalla sitoutuneiden seuraajien määrä seuraajien kokonaismäärällä. Sitoutumisasteen tarkasteleminen auttaa tuottamaan sellaista sisältöä, josta seuraajasi pitävät.

Seuraajien kasvu kertoo viikoittaisen seuraajien määrän muutoksen. Kasvu on hyvä tarkistaa viikoittain, sillä mittari ei kerro pitkän aikavälin muutoksia. Tämän mittarin kautta selviää, kiinnostaako sisältösi suurempaa yleisöä.

Sijainnin tunteminen korostuu Instagramissa mainostettaessa. Kun tiedät missä seuraajasi sijaitsevat, voit kohdentaa heille sisältöä tarkemmin.

Eri julkaisutyyppien mittaaminen

Julkaisutyyppi vaikuttaa julkaisun tulosten analysointiin, sillä Insight laskee julkaisutyypistä riippumatta tulokset samalla tavalla. Kannattaa siis olla kriittinen. Kuvat ja videot näkyvät molemmat feedissä, mutta videoon paneutuminen vie enemmän aikaa kuin kuvaan. Siksi videot saavat usein kuvia vähemmän tykkäyksiä. Videoiden analytiikassa pitää siis kiinnittää enemmän huomiota katselukertoihin kuin esimerkiksi sitoutumiseen.

miksi-ja-miten-seurata-Instagram-analytiikkaa

Feedissä näkyvään kuvaan tai videoon verrattuna Instagram Stories on analytiikan kannalta täysin erilainen julkaisumuoto. Story täytyy avata erikseen eli sen katseleminen vaatii enemmän aktiivisuutta. Instagram-tarinoita varten on omat mittarinsa: poistuminen ja vastaukset. Poistuminen kertoo kuinka moni on pyyhkäissyt tarinan pois kesken katselun tai ennen kuin tarina on ehtinyt kunnolla alkaa. Vastaukset puolestaan osoittavat kuinka moni on vastannut tarinaan yksityisviestillä.

Kokeile rohkeasti

Luvut ja tilastot voivat helposti viedä mennessään. Pelkkä lukujen tarkastelu voi kuin huomaamatta tappaa luovuuden ja ohjata toistamaan vain samoja sisältörutiineja. Oman yrityksen toiminnalle tärkeimpien mittareiden määritteleminen on valttia. Esimerkiksi kiinteistövälittäjälle asiakkaiden sijaintitiedot ovat tärkeimpiä. Henkilöbrändin rakentaja puolestaan hyötyy eniten julkaisujen sitouttavuuden seuraamisesta. Instagramin dataa kannattaa kerätä vaikka Exceliin, jolloin myös pitkän aikavälin tapahtumien tarkastelu onnistuu helposti.

Kokeilemalla eri tyylejä sisällöntuotannossa ja tarkkailemalla eri mittareita selviää, mikä toimii parhaiten. Uusia, persoonallisia toimintatapoja on mahdotonta löytää ilman että kokeilee rohkeasti.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?