Snapchatista tulossa merkittävä mainostuskanava

Mikä on Snapchat?

Snapchat on sosiaalisen median applikaatio, jossa seuraajille jaetaan kuvia ja videoita. Sovellus on ilmainen ja ladattavissa Android- ja iOS-laitteille. Snapchatin ydinajatuksena on sisällön jakaminen reaaliajassa, jolloin sisältö on luonteeltaan spontaanimpaa ja välittömämpää kuin muissa sosiaalisen median kanavissa. Snapchatista on tullut suosittu kanava myös yritysten viestinnässä, sillä käyttäjät haluavat nähdä aiempaa autenttisempaa sisältöä yritysten toiminnasta ja henkilöstöstä.

Käyttäjät voivat lähettää kuvia ja videoita suoraan toisille käyttäjille sekä viestiä chat-toiminnon avulla, jolloin viestit ovat nähtävissä vain kerran. Kuvat ja videot ovat käyttäjän määrityksistä riippuen nähtävillä 1-10 sekuntia tai “ikuisesti”, jolloin sisällöt ovat vastaanottajan nähtävissä niin kauan kuin hän katselee niitä. Käyttäjät saavat aina ilmoituksen, jos joku on toistanut kuvan/videon uudestaan tai ottanut siitä kuvankaappauksen.

Toinen tärkeä Snapchatin ominaisuus on My Story eli tarina, joka on nähtävissä 24 tuntia. Tarina näkyy kaikille seuraajille ellei sitä erikseen estetä tietyiltä käyttäjiltä. My Storyn katsomisesta jää aina jälki, eli lähettäjä näkee, ketkä tarinan ovat katsoneet.

Nykyään Snapchatissa on myös Muistot-toiminto. Kuvat ja videot tallentuvat kameran rullaan, ja aiemmin otettuja kuvia voidaan jakaa sovelluksessa. Koska Snapchatin pääideana on jakaa reaaliaikaista sisältöä, aikaisemmin otetut kuvat erotetaan tavallisista kuvista valkoisilla kehyksillä.

Minkä kohderyhmän Snapchat tavoittaa?

Snapchatilla on päivittäin keskimäärin 187 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Suomessa oli vuonna 2016 0,5 miljoonaa käyttäjää. Aktiiviset käyttäjät käyttävät sovellusta keskimäärin puoli tuntia päivässä ja avaavat sovelluksen yli 25 kertaa päivän aikana. 70 % Snapchatin käyttäjistä on alle 34-vuotiaita. Nuorimmat käyttäjät ovat 13-vuotiaita. 45 % käyttäjistä on nuoria aikuisia eli 18-24-vuotiaita. Jopa kaksi kolmasosaa Snapchatin käyttäjistä on naisia.

Snapchatin erityispiirteet

Snapchatin merkittävin ero muihin sosiaalisen median sovelluksiin verrattuna on seuraajien näkyvyys. Muiden käyttäjien seuraajia ei voi nähdä, vaan tieto seuraajista on ainoastaan käyttäjällä itsellään. Tämän vuoksi käyttäjien suosiota ja sisältöjen kiinnostavuutta on vaikea arvioida itse.

Uutena ominaisuutena Snapchatissa on Snap Map, jonka avulla voidaan katsella snäppejä esimerkiksi suosituista tapahtumista ympäri maailmaa. Snäppikartta mahdollistaa siis sijainnin jakamisen, jolloin muut näkevät, mitä käyttäjän ympärillä tapahtuu.

Snapchatissa kuvia ja videoita voidaan muokata persoonallisiksi. Sisältöihin voi piirtää sekä lisätä tekstiä ja tarroja. Lisäksi on mahdollista käyttää erilaisia filttereitä ja linssejä. Filttereiden avulla voi esimerkiksi muuttaa kuvan/videon mustavalkoiseksi tai ilmoittaa senhetkisen lämpötilan. Linssit puolestaan ovat vaihtelevia animaatioita, jotka näkyvät takakamerassa erilaisina kuvioina ja hahmoina. Etukamerassa linssit ilmestyvät kasvojen päälle lisäten kuvaan erilaisia tehosteita ja muokaten puheääntä.

Lisäksi Snapchatissa on geofilttereitä, jotka ovat käytettävissä vain tietyllä alueella. Esimerkiksi Helsingin kaupunginosilla on omat geofiltterinsä. Geofilttereitä käytetään myös erilaisissa tapahtumissa, jolloin osallistujat voivat kertoa filtterin avulla olevansa kyseisessä tapahtumassa ja tapahtuma saa lisää näkyvyyttä.

Uusi mahdollisuus: Snapchat-mainonta

Suomessakin on jo herätty Snapchatin tarjoamiin mainostusmahdollisuuksia. Juuri nyt on siis otollinen aika aloittaa Snapchat-mainonta ja lisätä sovelluksen kautta tunnettuutta käyttäjien keskuudessa.

Instagram-tarinoissa esiintyvät mainokset eivät ole mikään uusi juttu. Snapchatin videomainokset toimivat samalla idealla. Mainoksia näytetään tarinoiden välissä tai lopussa ja käyttäjällä on mahdollisuus skipata mainos tai klikata sen toimintokutsua.

Snapchat-mainokset ovat korkeintaan 10 sekunnin mittaisia videoita, joita käyttäjät voivat tallentaa, muokata ja jakaa toisilleen. Hyvä mainos leviää käyttäjältä toiselle ja lisää näkyvyyttä kohderyhmän ulkopuolellakin. Kuten muissakin sosiaalisen median kanavissa, myös Snapchatissa kohderyhmä voidaan määritellä tarkasti demografisten tietojen mukaan. Kampanjan aikana mainosten toimivuutta voidaan seurata mm. näyttökertojen ja klikkausten perusteella.

Snapchat-mainokset tuovat brändille näkyvyyttä ja tunnettuutta. Ne ovat myös tehokas työkalu liikenteen ohjaamiseen kotisivuille tai sovellukseen. Jos 10 sekunnin mainosvideo ei riitä, voidaan käyttäjä ohjata katsomaan pidempi video sovelluksessa.

Snapchattiin on myös mahdollista luoda mainoslinssejä, jolloin käyttäjät voivat lisätä kuvaansa mainostajan logolla varustetun linssin.

Kiinnostuitko Snapchatista? Ota yhteyttä, ja autamme sinua tavoittamaan aktiiviset snäppääjät! Snapchattia voidaan käyttää yhtenä kanavana digitaalisessa markkinoinnissa tavoittamaan nuoremmat asiakkaat, jotka ovat aktiivisia tässä kanavassa.

 

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?