Sosiaalisen median kuvakoot 2019

Suurin osa meistä käyttää päivittäin sosiaalisen median kanavia, moni myös julkaisijan roolissa. Timanttisen tekstin lisäksi pääosassa ovat ehdottomasti kuvat, sillä sosiaalisessa mediassa ihmisten huomio voidaan parhaiten kiinnittää pysäyttävien kuvien avulla. Epäselvät, väärin rajautuneet tai rakeiset kuvat voivat pahimmillaan karkottaa ihmiset pois kanavistasi. Käyttämällä kussakin alustassa oikean kokoisia ja optimoituja kuvia varmistat brändisi uskottavuuden ja luotettavuuden. Artikkelissa miten ja miksi markkinoida sosiaalisessa mediassa, avaamme asiaa hieman enemmän – kannattaa käydä lukemassa.

Aktiiviset sosiaalisen median kanavat voivat vaikuttaa myös positiivisesti kotisivujesi löydettävyyteen Googlessa – hakukoneoptimoinninkin kannalta kannattaa siis pitää huoli että some-sisältösi ovat timanttisessa kunnossa kun niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median alustat ovat jatkuvassa muutoksessa, mikä tarkoittaa myös alati vaihtuvia kuvakokoja. Ohjeita sopiviin kuvakokoihin löytyy netistä pilvin pimein, mutta oikean ja ajankohtaisen tiedon löytäminen saattaa olla hankalaa ja aikaa vievää. Kokosimme avuksesi tiiviin paketin sosiaalisen median kuvako’oista sekä tärkeimmistä tärpeistä, ole hyvä!

Voit myös ladata cheat sheetin suoraan itsellesi tästä >>> Sosiaalisen median kuvakoot 2019

Facebook kuvakoot

Facebook kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Facebookissa on 180×180 px ja sopivin tiedostomuoto on jpg tai png. Ettei profiilikuvan kuvanlaatu kärsisi, lataa kuva mieluiten koossa 720×720 px ja pidä tiedostokoko alle 100 kb.

Julkaisun kuva
Julkaisun kuvakoko on normaalisti 1200×628 px, mutta myös 1:1 kuvat sopivat mainiosti. Sopivimmat neliökuvakoot ovat 1200×1200 px, 960×960 px tai 720×720 px.

PRO TIP! Jos haluat julkaisusi kuvien näyttävän mahdollisimman laadukkailta, lataa ne 2048 px leveinä (tai 1:1 muodossa eli 2048×2048 px). Sopivin formaatti on jpg tai png.

Taustakuva
Facebook on muuttanut kuviensa kokoa palvelemaan paremmin yhä lisääntyvää mobiilikäyttäjien ryhmää, joten taustakuvan koko on muuttunut useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä.

Taustakuvan koko vaihtelee laitteesta riippuen. Desktopilla mitat ovat 820×312 px, tableteilla 820×391 px sekä mobiilissa 640×360 px.

Jos haluat saman kuvan käyvän kaikille alustoille, käytä kuvasuhdetta 16:9. Jotta taustakuva olisi varmasti laadukas myös hienoimmilla retina-näytöillä, lataa kuva koossa 1920×1080 px. Huomioithan, että kuvan ylä- ja alaosa saattaa jäädä piiloon alustasta riippuen. Pidä siis kaikki tärkeä tieto kuvan keskellä. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Mainoskuva
Koska Facebook haluaa tuottaa käyttäjilleen mahdollisimman positiivisen käyttäjäkokemuksen, kiinnitetään erityistä huomiota mainoskuvien tekstin määrään: tekstiä sallitaan siis vain 20 % kuvasta. Jos tekstiä on kuvassa enemmän, mainoksen jakelua voidaan rajoittaa: näyttämisen hinta kasvaa tai pahimmassa tapauksessa mainosta ei näytetä ollenkaan. Onneksi mainoskuvan tekstin määrän voi tarkistaa näppärästi Facebookin omalla Text Overlay Tool -työkalulla.

Mainoskuvan koko on 1200×628 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Tapahtumakuva
Tapahtumakuvan koko on 1920×1080 px ja sopivin tiedostomuoto jpg tai png.

Kuvakaruselli
Kuvakarusellissa kuvat ovat neliöitä eli lataa kuvat koossa 1080×1080 px ja tiedostomuoto jpg tai png.

Ryhmän taustakuva
Facebook-ryhmän taustakuva näkyy desktopilla koossa 1640×662 px ja mobiilissa 1640×859 px. Lataa kuva siis mieluiten mahdollisimman suurena, että se palvelisi kaikkia alustoja. Sopivin koko on silloin 1640×859 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png. Huom! Älä sijoita kuvan ylä- tai alalaitaan mitään tärkeää tietoa, sillä kuva saattaa rajautua laitteesta riippuen.

PRO TIP! Facebook pakkaa kuvia reippaanlaisesti ja etenkin tekstiä sisältävät, jpg-muotoiset kuvat saattavat helposti mennä rakeisiksi ja epäselviksi. Siksi suosittelen lataamaan ainakin tekstiä sisältävät kuvat aina png-muodossa.

Twitter kuvakoot

Twitter kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Twitterissä on 400×400 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Taustakuva
Taustakuvan koko on 1500×500 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Julkaisut ja mainoskuvat
Twitterissä julkaisun kuvan ja mainoskuvan kuvasuhde on erilainen – julkaisuissa toimivat kuvat koossa 1024×512 px ja mainoskuviksi sopivat kuvat koossa 800×800 px tai 800×418 px.

Instagram kuvakoot

Instagram kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Instagramissa on 180×180 px ja tiedostomuoto jpg.

Kuvat
Instagramissa kuvakooksi sopivat joko neliöt (1080×1080 px, vaihtoehtoisesti myös 2048×2048 px) tai vaaka-, (1080×566 px) ja pystykuvat (1080×1350 px). Parhaimmat tiedostomuodot ovat jpg tai png.

Mainoskuva
Kuten Facebookissa, myös Instagramin mainoskuvissa tekstiä sallitaan vain 20 % kuvasta.

Instagram Story -kuva
Instagramin Storyissa kuvaksi sopii 1080×1920 px jpg-kuva.

Instagram Story -kohokohtakansion kuva
Parhaimpia Instagramin Storyja voidaan tallentaa omiin kohokohtakansioihin. Näiden kansioiden kansikuvaksi voidaan tallentaa lähes minkä kokoinen kuva tahansa – parhaiten kuvaksi sopii 1:1 kuva eli esim. 500×500 px jpg-kuva.

LinkedIn kuvakoot

LinkedIn kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko LinkedInissä on 400×400 px ja formaatti jpg, png tai gif.

Taustakuva
Yritysprofiileissa taustakuvan koko on 1536×768 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Julkaisun kuva
Julkaisujen kuvakoko on sama kuin Facebookissa eli 1200×628 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg.

YouTube kuvakoot

YouTube kuvakoot

Profiilikuva
YouTuben profiilikuvan koko on 800×800 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Taustakuva
YouTubea katsellaan nykyään hyvin erilaisilla alustoilla, niin mobiilissa kuin suurelta televisioruudulta. Huomioithan siis kaikki kuvakoot kun suunnittelet kuvaa:

TV-näyttö
2560×1440 px

Desktop
2560×423 px

Tabletti
1855×423 px

Mobiili
1546×423 px

Jotta kuva toimisi kaikilla ylläolevilla alustoilla, tee kuva suurimmalla mahdollisella kuvakoolla eli koossa 2560×1440 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Google My Business (GMB) kuvakoot

Google My Post kuvakoot

Google My Business on Googlen työkalu, jonka avulla yritykset voivat hallita verkkonäkyvyyttään Googlen palveluissa, esim. hakusivulla. Suosittelen lataamaan kuvia palveluun, sillä kuvien avulla tuot lisäarvoa yrityksesi tai brändisi tiedoille.

Profiilikuva
Profiilikuvakoko 250×250 px ja formaatiksi sopii jpg tai png.

Taustakuva
Taustakuvan koko on 1080×608 px ja formaatiksi jpg tai png.

Jaettu kuva
Google My Businessin jaetun kuvan koko on 497×373 px ja formaatiksi sopii jpg.

Heräsikö kysyttävää tai kommentteja? Haluaisitko tietää jostain kanavasta lisää? Laita viestiä tai nakkaa viestiä LinkedInissä.

Voit ladata Sosiaalisen median kuvakoot 2019 itsellesi kokonaisuudessaan tästä.

Tilaa uutiskirje