Sosiaalisen median kuvakoot 2021

Suurin osa meistä käyttää päivittäin sosiaalisen median kanavia, moni myös julkaisijan roolissa. Timanttisen tekstin lisäksi pääosassa ovat ehdottomasti kuvat, sillä sosiaalisessa mediassa ihmisten huomio voidaan parhaiten kiinnittää pysäyttävien kuvien avulla. Epäselvät, väärin rajautuneet tai rakeiset kuvat voivat pahimmillaan karkottaa ihmiset pois kanavistasi. Käyttämällä kussakin alustassa oikean kokoisia ja optimoituja kuvia varmistat brändisi uskottavuuden ja luotettavuuden. Artikkelissa miten ja miksi markkinoida sosiaalisessa mediassa, avaamme asiaa hieman enemmän – kannattaa käydä lukemassa.

Aktiiviset sosiaalisen median kanavat voivat vaikuttaa myös positiivisesti kotisivujesi löydettävyyteen Googlessa – hakukoneoptimoinninkin kannalta kannattaa siis pitää huoli että some-sisältösi ovat timanttisessa kunnossa kun niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median alustat ovat jatkuvassa muutoksessa, mikä tarkoittaa myös alati vaihtuvia kuvakokoja. Ohjeita sopiviin kuvakokoihin löytyy netistä pilvin pimein, mutta oikean ja ajankohtaisen tiedon löytäminen saattaa olla hankalaa ja aikaa vievää. Kokosimme avuksesi tiiviin paketin sosiaalisen median kuvako’oista sekä tärkeimmistä tärpeistä, ole hyvä!

Voit myös ladata cheat sheetin suoraan itsellesi tästä >>> Sosiaalisen median kuvakoot 2021

Facebook kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuva näkyy Facebookissa koossa 180×180 px ja sopivin tiedostomuoto on jpg tai png. Ettei profiilikuvan kuvanlaatu kärsisi, lataa kuva mieluiten koossa 960×960 px ja pidä tiedostokoko alle 100 kb.

Julkaisun kuva
Julkaisun kuvakoko on normaalisti 1200×628 px, mutta myös 1:1 kuvat sopivat mainiosti. Sopivimmat neliökuvakoot ovat 2048×2048 px, 1200×1200 px, 960×960 px tai 720×720 px.

PRO TIP! Jos haluat julkaisusi kuvien näyttävän mahdollisimman laadukkailta, lataa ne 2048 px leveinä (tai 1:1 muodossa eli 2048×2048 px). Sopivin formaatti on jpg tai png.

Kansikuva
Facebook on muuttanut kuviensa kokoa palvelemaan paremmin yhä lisääntyvää mobiilikäyttäjien ryhmää, joten kansikuvan koko on muuttunut useampaan otteeseen lyhyen ajan sisällä.

Kansikuvan koko vaihtelee laitteesta riippuen. Yksityisessä profiilissa desktopilla mitat ovat 820×312 px, tableteilla 820×391 px sekä mobiilissa 640×360 px.

Jos haluat saman kuvan käyvän kaikille alustoille, käytä kuvasuhdetta 16:9. Jotta kansikuva olisi varmasti laadukas myös hienoimmilla retina-näytöillä, lataa kuva koossa 1920×1080 px tai 1958×745 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Mainoskuva
Mainoskuvan koko on 1200×628 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Tapahtumakuva
Tapahtumakuvan koko on 1920×1080 px ja sopivin tiedostomuoto jpg tai png.

Kuvakaruselli
Kuvakarusellissa kuvat ovat neliöitä eli lataa kuvat koossa 1080×1080 px ja tiedostomuoto jpg tai png.

Ryhmän kansikuva
Lataa kuva mieluiten mahdollisimman suurena, että se palvelisi kaikkia alustoja. Sopivin koko on silloin 1640×856 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png. Huom! Älä sijoita kuvan ylä- tai alalaitaan mitään tärkeää tietoa, sillä kuva saattaa rajautua laitteesta riippuen.

PRO TIP! Facebook pakkaa kuvia reippaanlaisesti ja etenkin tekstiä sisältävät, jpg-muotoiset kuvat saattavat helposti mennä rakeisiksi ja epäselviksi. Siksi suosittelen lataamaan ainakin tekstiä sisältävät kuvat aina png-muodossa.

Twitter kuvakoot

twitter kuvakoot 2021

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Twitterissä on 400×400 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Kansikuva
Kansikuvan koko on 1500×500 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Fleets
Twitterin Fleet -kuvat ovat 24 tunnin jälkeen katoavia kuvia, eli ikäänkuin tarinakuvia, joita voi verrata esimerkiksi Instagramin “Stories” -kuviin. Näihin tarinoihin paras kuvakoko on 1080×1920 px, ja tiedostomuoto JPG tai PNG. Fleet -julkaisut voivat olla myös videoita.

Julkaisut ja mainoskuvat
Twitterissä julkaisun kuvan ja mainoskuvan kuvasuhde on erilainen – julkaisuissa toimivat kuvat koossa 1600×900 px ja mainoskuviksi sopivat kuvat koossa 800×800 px tai 800×418 px.

Instagram kuvakoot

instagram kuvakoot 2021

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Instagramissa on 320×320 px ja tiedostomuoto jpg.

Kuvat
Instagramissa kuvakooksi sopivat joko neliöt (1080×1080 px, vaihtoehtoisesti myös 2048×2048 px) tai vaaka-, (1080×566 px) ja pystykuvat (1080×1350 px). Parhaimmat tiedostomuodot ovat jpg tai png.

Instagram Story -kuva
Instagramin Storyissa kuvaksi sopii 1080×1920 px jpg-kuva.

Instagram Story -kohokohtakansion kuva
Parhaimpia Instagramin Storyja voidaan tallentaa omiin kohokohtakansioihin. Näiden kansioiden kansikuvaksi voidaan tallentaa lähes minkä kokoinen kuva tahansa – parhaiten kuvaksi sopii 1:1 kuva eli esim. 500×500 px jpg-kuva.

IGTV ja Instagram Reels
IGTV -julkaisut ovat videoita, niin myös Instagramin Reels -julkaisut. Molempien julkaisuiden tiedostomuoto on MP4. Näihin julkaisuihin kuvakooksi sopii parhaiten 1080×1920 px.

LinkedIn kuvakoot

linkedin kuvakoot 2021

Profiilikuva
Profiilikuvan koko LinkedInissä on 400×400 px ja formaatti jpg, png tai gif.

Kansikuva
Yritysprofiileissa kansikuvan koko on 1536×768 px ja yksityishenkilöiden profiileissa 1584×396 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Julkaisun kuva
Julkaisujen kuvakoko 1200×627 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg.

LinkedIn Stories -kuva

LinkedIn Stories -julkaisut ovat myös tarinajulkaisuja, joka katoaa 24 tunnin jälkeen julkaisemisesta. Paras kuvasuhde näille kuville on 9:16 ja kuvakoko 1080×1920 px. Tiedostomuoto Stories -julkaisuissa voi olla jpg, tai videon muodossa MP4.

Mainoskuvakarusellit
LinkedInissä mainokset voivat esiintyä karusellikuvina. Mainoskuvakaruselleille hyvä kuvakoko on 1080×1080 px ja tiedostomuoto jpg tai png.

YouTube kuvakoot

youtube kuvakoot 2021

Profiilikuva
YouTuben profiilikuvan koko on 800×800 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Taustakuva
YouTubea katsellaan nykyään hyvin erilaisilla alustoilla, niin mobiilissa kuin suurelta televisioruudulta. Huomioithan siis kaikki kuvakoot kun suunnittelet kuvaa:

TV-näyttö
2560×1440 px

Desktop
2560×423 px

Tabletti
1855×423 px

Mobiili
1546×423 px

Jotta kuva toimisi kaikilla ylläolevilla alustoilla, tee kuva suurimmalla mahdollisella kuvakoolla eli koossa 2560×1440 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Google My Business (GMB) kuvakoot

google my business kuvakoot 2021

Google My Business on Googlen työkalu, jonka avulla yritykset voivat hallita verkkonäkyvyyttään Googlen palveluissa, esim. hakusivulla. Suosittelen lataamaan kuvia palveluun, sillä kuvien avulla tuot lisäarvoa yrityksesi tai brändisi tiedoille.

Profiilikuva
Profiilikuvakoko 250×250 px ja formaatiksi sopii jpg tai png.

Taustakuva
Taustakuvan koko on 1080×608 px ja formaatiksi jpg tai png.

Jaettu kuva tai GMB-postaus
Google My Businessin jaetun kuvan koko on 1200×900 px ja formaatiksi sopii jpg.

Pinterest kuvakoot

Profiili
Pinterestin profiilikuvan koko on 165×165 px ja tiedostomuoto jpg tai png.

Kansikuva
Kansikuvan koko on 800×450 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

PIN -Lisäys
Pinterest -julkaisuiden optimaalinen kuvakoko on 1000×1500 px. Kuvat voivat olla myös neliöitä, jolloin sopiva kuvakoko on 1000×1000 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg.

Mainokset ja Kuvakarusellit
Pinterest -mainokset voivat olla kuvia tai kuvakaruselleja. Näille sopiva kuvasuhde on neliö, tai 2:3. Hyvä kuvakoko on 1000×1500 px ja tiedostomuoto jpg tai png.

Heräsikö kysyttävää tai kommentteja? Haluaisitko tietää jostain kanavasta lisää? Laita viestiä tai nakkaa viestiä LinkedInissä.

Voit ladata Sosiaalisen median kuvakoot 2021 itsellesi kokonaisuudessaan tästä.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?