Sosiaalisen median kuvakoot 2022

Suurin osa meistä käyttää päivittäin sosiaalisen median kanavia, moni myös julkaisijan roolissa. Timanttisen tekstin lisäksi pääosassa ovat ehdottomasti kuvat, sillä sosiaalisessa mediassa ihmisten huomio voidaan parhaiten kiinnittää pysäyttävien kuvien avulla. Epäselvät, väärin rajautuneet tai rakeiset kuvat voivat pahimmillaan karkottaa ihmiset pois kanavistasi. Käyttämällä kussakin alustassa oikean kokoisia ja optimoituja kuvia varmistat brändisi uskottavuuden ja luotettavuuden. Artikkelissa miten ja miksi markkinoida sosiaalisessa mediassa, avaamme asiaa hieman enemmän – kannattaa käydä lukemassa.

Aktiiviset sosiaalisen median kanavat voivat vaikuttaa myös positiivisesti kotisivujesi löydettävyyteen Googlessa – hakukoneoptimoinninkin kannalta kannattaa siis pitää huoli että some-sisältösi ovat timanttisessa kunnossa kun niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median alustat ovat jatkuvassa muutoksessa, mikä tarkoittaa myös alati vaihtuvia kuvakokoja. Ohjeita sopiviin kuvakokoihin löytyy netistä pilvin pimein, mutta oikean ja ajankohtaisen tiedon löytäminen saattaa olla hankalaa ja aikaa vievää. Kokosimme avuksesi tiiviin paketin sosiaalisen median kuvako’oista sekä tärkeimmistä tärpeistä, ole hyvä!

Voit myös ladata cheat sheetin suoraan itsellesi tästä >>> Sosiaalisen median kuvakoot 2022

Facebook kuvakoot

Facebook kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuva näkyy Facebookissa koossa 180×180 px ja sopivin tiedostomuoto on jpg tai png. Ettei profiilikuvan kuvanlaatu kärsisi, lataa kuva mieluiten koossa 320×320 px ja pidä tiedostokoko alle 100 kb.

Julkaisun kuva
Julkaisun kuvakoko on normaalisti 1200×628 px, mutta myös 1:1 kuvat sopivat mainiosti. Suositeltu neliökuvakoko on 1200×1200 px. Tarinoissa käytetään pystysuoraa kuvaa tai videota. Suositeltu kuvakoko tarinaan on 1080×1920 px. Jätä tarinan ylä- ja alareunaan 200 px turva-alue.

Kansikuva
Facebookin kansikuvan koko on 820×360 px. Jätä kuvaan ylä-ja alareunaan 30 px turva-alue ja oikeaan sekä vasempaan reunaan 100 px turva-alue, jotta kansikuva näkyy oikein kaikilla laitteilla. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Mainoskuva
Mainoskuvan koko vaihtelee mainosmuodosta riippuen. Yksittäisen mainoskuvan suositeltu koko on 1200×1200 px, joka sopii myös karusellimainoksiin. Kuva voi olla esimerkiksi myös vaakasuora 1200×628 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

Tapahtumakuva
Facebook-tapahtuman kansikuvan koko on 1200×628 px ja sopivin tiedostomuoto jpg tai png.

Ryhmän kansikuva
Lataa kuva mieluiten mahdollisimman suurena, että se palvelisi kaikkia alustoja. Sopivin koko on silloin 1640×856 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png. Huom! Älä sijoita kuvan ylä- tai alalaitaan mitään tärkeää tietoa, sillä kuva saattaa rajautua laitteesta riippuen.

PRO TIP! Facebook pakkaa kuvia reippaanlaisesti ja etenkin tekstiä sisältävät, jpg-muotoiset kuvat saattavat helposti mennä rakeisiksi ja epäselviksi. Siksi suosittelen lataamaan ainakin tekstiä sisältävät kuvat aina png-muodossa.

Twitter kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Twitterissä on 400×400 px ja tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Kansikuva
Kansikuvan koko on 1500×500 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Julkaisut ja mainoskuvat
Twitterin julkaisuissa eli twiiteissä  toimivat kuvat koossa 1600×900 px (vaakasuora) ja 1080×1080 (neliö).

Mainoskuvan suositeltu koko riippuu käytettävästä mainosmuodosta. Kuvamainokseen voidaan käyttää vaakasuoraa kuvaa koossa 1200×670 px. Verkkosivu – tai sovelluskorttia käyttäessä sopiva kuvakoko on 800×418 tai 800x800px, joka soveltuu myös karusellimainoksiin. 

Instagram kuvakoot

Profiilikuva
Profiilikuvan koko Instagramissa on 320×320 px ja tiedostomuoto jpg.

Kuvat
Instagramissa kuvakooksi sopivat joko neliöt (1080×1080 px, vaihtoehtoisesti myös 2048×2048 px) tai vaaka-, (1200×566 px) ja pystykuvat (1080×1350 px). Parhaimmat tiedostomuodot ovat jpg tai png.

Instagram Story -kuva
Instagramin tarinoissa kuvaksi sopii 1080×1920 px jpg-kuva.

Instagram Story -kohokohtakansion kuva
Parhaimpia Instagramin tarinoita voidaan tallentaa omiin kohokohtakansioihin. Näiden kansioiden kansikuvaksi voidaan tallentaa lähes minkä kokoinen kuva tahansa – parhaiten kuvaksi sopii 1:1 kuva eli esim. 1080×1080 px jpg-kuva.

Instagram Reels eli kelat
Instagramin Reels – julkaisuiden tiedostomuoto on MP4. Näihin julkaisuihin sopii parhaiten 1080×1920 px kokoiset videot.

LinkedIn kuvakoot

Profiilikuva
Henkilökohtaisen sivun profiilikuvan koko LinkedInissä on 400×400 px ja formaatti jpg, png tai gif. Yrityssivulla suositellaan profiilikuva ladattavaksi koossa 320×320 px.

Kansikuva
Yritysprofiileissa kansikuvan koko on 1128×191 px ja yksityishenkilöiden profiileissa 1584×396 px. Tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Julkaisujen ja mainosten kuvat
Julkaisujen kuvakoko 1200×627 px (vaaka), 1080×1080 px (neliö) tai 628×1200 px (pysty). Tiedostomuodoksi sopii jpg tai png.

LinkedIn Stories 

LinkedIn Stories -osio poistui käytöstä syyskuussa 2021.

YouTube kuvakoot

Profiilikuva
YouTuben profiilikuvan koko on 800×800 px ja tiedostomuoto jpg, png tai gif.

Taustakuva
Youtube-kanavan taustakuvan suositeltu koko on 2048×1152 px. YouTubea katsellaan nykyään hyvin erilaisilla alustoilla, niin mobiilissa kuin suurelta televisioruudulta. Huomioithan siis, että sijoittelet oleelliset asiat turva-alueen sisälle. Tiedostomuodoksi sopii jpg, png tai gif.

Google My Business (GMB) kuvakoot

Google My Business on Googlen työkalu, jonka avulla yritykset voivat hallita verkkonäkyvyyttään Googlen palveluissa, esim. hakusivulla. Suosittelen lataamaan kuvia palveluun, sillä kuvien avulla tuot lisäarvoa yrityksesi tai brändisi tiedoille.

Profiilikuva
Profiilikuvakoko 250×250 px ja formaatiksi sopii jpg tai png.

Kansikuva
Kansikuvan koko on 1080×608 px ja formaatiksi jpg tai png.

Jaettu kuva tai GMB-postaus
Google My Businessin jaetun kuvan koko on 540×405 px ja formaatiksi sopii jpg.

TikTok

Profiilikuva
Profiilikuvakoko 200×200 px ja formaatiksi sopii jpg tai png.

Video
TikTok-videon suositeltu koko on 1080×1920 px. Jätä videon yläreunaan 200 px turva-alue, alareunaan ~ 410 px turva-alue ja oikeaan reunaan 170 px turva-alue.

PRO TIP! TikTok voi rajoittaa mainoksen näkyvyyttä, jos mainosvideo on vaakasuora. Tee siis TikTokkiin aina omat sisällöt oikeassa muodossa, etenkin jos teet maksullista mainontaa.

Heräsikö kysyttävää tai kommentteja? Haluaisitko tietää jostain kanavasta lisää? Laita viestiä tai nakkaa viestiä LinkedInissä.

Voit ladata Sosiaalisen median kuvakoot 2022 itsellesi kokonaisuudessaan tästä.

Tilaa uutiskirje