Sosiaalisen myynnin perustotuudet

Niin kuin jatkuvasti toistelemme, elämme asiakkaan aikakautta. Vuosikymmeniä toimineet tavat myydä alkavat menettää tehoaan, sillä nykypäivän valveutunut ostaja aloittaa ostamisen verkosta. Hän tietää, mitä haluaa, eivätkä myyntimiehet enää pysty määrittelemään hänen tarpeitaan hänen puolestaan. Siksipä hänelle pitää myydä eri tavalla. Myynnin kannalta asiakkaan aikakausi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että myynnin prosessien pitää vastata asiakkaan ostoprosessia.

Nykypäivän ostaja on sosiaalinen, siispä sitä tulee myynninkin olla. Alustoina toimivat ennen kaikkea sosiaalisen median kanavat. LinkedIn, Facebook ja Twitter ovat peruskauraa, mutta myös Instagram ja Youtube ovat nousussa. Sosiaalisen myynnin taitaja ymmärtää, että olemalla läsnä näissä kanavissa ja tuottamalla potentiaalisia asiakkaita hyödyttävää sisältöä liidit lämpenevät ja verkostojen suosittelut lisääntyvät.

sosiaalinen myynti
Taitava sosiaalinen myyjä on läsnä somessa ja tarjoilee potentiaalisille asiakkaille hyödyllistä sisältöä omana itsenään.

Sosiaalisessa myynnissä korostuu sisältömarkkinoinnillinen näkökulma. Pyrimme ensisijaisesti auttamaan asiakasta emmekä myymään palveluitamme suoraan. Social selling on tässä mielessä pohjimmiltaan vain yksi tapa saalistaa lisää kauppaa. Olemme siis saalistajia somessa.

Sosiaalisen median myynnin osuus myyntityön kokonaisuudesta riippuu siitä, millaisia ostajapersoonat ovat, kuinka edistyksellinen toimiala on ja kuinka kiinnostuneita itse myyjät ovat hyödyntämään uusia myyntimetodeja. Sosiaalinen myynti on sosiaalisen median tavoin tullut jäädäkseen. Vuorovaikutteinen toimintaympäristö luo niin paljon lisäarvoa käyttäjilleen, että siitä emme suostu enää luopumaan. Olemme siis koukussa someen.

Toki tulemme näkemään muutoksia myös sosiaalisessa myynnissä, mutta perusperiaate säilyy samana: siellä missä ovat ihmiset, on mahdollista saada kauppoja. Muutamia luddiitteja lukuunottamatta melkein kaikki meistä viettävät aikaa sosiaalisessa mediassa. Tämä mahdollistaa meihin vaikuttamisen sekä myyntityön. Olemme siis saaliita somessa.

Kuinka tehdä sosiaalista myyntiä?

Sosiaalista myyntiä voi ja pitää tehdä eri tavoilla; sinun omalla tavallasi. Jonkun muun kuin itsensä esittäminen käy pidemmän päälle raskaaksi. Muutamat perusasiat pätevät kuitenkin kaikkien kohdalla.

  • Täytä profiilisi huolella ja pyydä jotakuta tuntematonta katsomaan sitä. Ymmärtääkö hän mitä teet? Profiilisi tulee nimittäin määrittämään jatkossa, miten viestisi otetaan vastaan – luotetaanko sinuun vai ei.
  • Luo laaja verkosto. Mitä vahvemman verkoston luot, sitä paremman kattavuuden saat omille julkaisuillesi. Kasvata sosiaalisen median verkostoasi jatkuvasti.
  • Aloita säännöllinen sisällöntuotanto. Millaisia ovat ne asiakasprofiilit, joihin haluat vaikuttaa? Tuota heitä auttavaa sisältöä ja vastaa niihin kysymyksiin, joita sinulta useimmin kysytään.
  • Osallistu muiden julkaisuihin kommentoimalla ja tykkäämällä. Lisää heidät verkostoosi ja lähesty tarvittaessa yksityisviestillä. Ole läsnä ja ole nopea, sillä se on valttia sosiaalisessa mediassa.
  • Pidä silmät auki ja seuraa, mitä muut tekevät. Opi ja ota rohkeasti käyttöön uusia tapoja. Testaa ja erottaudu.
  • Mittaa onnistumisia. Katso, paljonko käytät aikaa ja pidä huolta, että tiedät CRM:ssa mitkä asiakkuudet ovat saaneet alkunsa pääosin sosiaalisesta myynnistä.

Tarvitsetko apua sosiaalisen myynnin parissa? Koulutan myyjiä, johtajia sekä tarvittaessa koko henkilökuntaa. Ota yhteyttä ja valjasta sosiaalinen media yhdeksi myynnin työkaluista.

Tilaa uutiskirje