Welcome to the Soft Side

Olen kuullut että Kuopiossa toimii äärimmäisen arvostettu lakimies, joka puhuu rakkaudesta.

Kiinnostavinta ihmisessä on pehmeä puoli, tunne. Tämän puolen paljastaminen herättää luottamusta. Minusta on outoa, jos yritysten nettisivuilla ei ole kenenkään kuvia. Tai sivustolla ei ole esitelty johtoa tai edes osaa henkilöstöstä.

“Osta tää palvelu. Osta tää tuote.” Tällaisen yrityksen sivu herättää kyllä tunteen, nimittäin epävarmuuden. En osta. Olisi edes toimitusjohtajan valokuva jossain… Vai menisitkö hierojalle, jonka kuvaa ei löydy mistään? Kukaan ei halua ostaa tuntemattomalta, sillä ostaminen on luottamuksen varaan rakentuva tunnepäätös.

Luottamusta ei voi syntyä ilman kohtaamista

Kuluttajien silmille hyökkää entistä enemmän kohdennettua markkinointia ja maksettua mainontaa. Yrityksillä on vaikea paikka erottua massasta ja valita oikeat kanavat tuotteiden ja palveluiden esiin tuomiseen. Asiantuntijoiden tulee olla aktiivisia ja jakaa osaamistaan eri kanavissa. Yrityksien tulee myydä itsensä paitsi asiakkaille mutta myös tuleville työntekijöille.

yrityksen erottautuminen massasta on haaste
Jatkuvan markkinointitulvan keskellä yrityksen on vaikea erottautua massasta. Sen täytyy löytää oma äänensä ja kertoa omasta osaamisestaan ihmiseltä ihmiselle.

Asiantuntijuus rakentuu luottamuksen päälle. Jos asiantuntija ei kerro omasta osaamisestaan, ei esittele referenssejään tai ei osallistu julkisesti oman asiantuntijaryhmänsä keskusteluihin, hänen asiantuntijuutensa ei ole validoitu.

Jos haluat olla luotettava, sinun on viisasta kertoa millainen olet ihmisenä, mikä on sinulle tärkeää, miksi teet tätä työtä ja millaiset sinun ja firmasi arvot ovat. Kannattaa muistaa, että yritys on uskottavampi jos sen erinomaisuudesta ovat kertomassa ja sitä todentamassa sekä työntekijät että asiakkaat.

Markkinointi menee suomalaisittain ajatellen haastavaan suuntaan – nyt puhutaan tunteista. Kerro tarinasi siellä missä olet ja kohtaat asiakkaasi. Ihmisen tarina on se, joka pysäyttää ja herättää tunteen. Tavara tai palvelu pystyy siihen harvemmin. Toimari, joka osallistuu aktiivisesti LinkedInissä keskusteluun ja auttaa muita myy paremmin ja saa enemmän työhakemuksia. Social Selling ja omana itsenään esiintyminen vakuuttavat paremmin kuin “Osta tää palvelu”.

Rakenna omalle maaperälle

Tarinoita ei kerrota enää nuotion ääressä vaan muun muassa LinkedInissä ja Facebookissa. Parhaat tarinat näissä kanavissa ovat sellaisia, joissa autat muita avoimesti omana itsenäsi. Mutta sosiaalisen median kanavat ovat kuitenkin massiivisia kollektiivisia juhannuskokkoja. Niiden äärellä yksittäisen ihmisen ääni voi jäädä vaimeaksi.

Mutta kyllä nuotiokin on silti vielä olemassa. Sinun vain pitää houkutella ja ohjata kaikella toiminnallasi ihmiset kuuntelemaan jatkuvaa tarinaa sytyttämäsi nuotion ääreen. Yrityksesi nettisivut on tämä nuotio, sen digitaalinen kivijalka. Ne sinun pitää pitää elävinä tuottamalla säännöllisesti kiinnostavia jatkotarinoita, blogitekstejä ja kuvia. Anniina kertoo blogissaan, miten julkaiset blogin ja jakelet sitä sosiaalisessa mediassa. Kuvien merkityksestä kertoo Riikka.

Kuvittele verkkokauppasivusto, jonka markkinointi ja mainonta ohjaa asiakkaan aina pois verkkokaupasta. Tällainen firma menettää potentiaaliset asiakkaansa ja niiden tuomat arvokkaat mahdollisuudet. Hyvin rakennetut kotisivut auttavat asiakastasi ostamaan palvelun juuri sinulta. Jos ohjaat asiakkaasi jonnekin muualle, ostaminen vaikeutuu, kohtaamista ei tapahdu eikä luottamusta synny.

Omilla kotisivuillasi sinun ei tarvitse taistella kilpailijoita vastaan. Ohjaamalla asiakkaasi digitaalisista kanavista sivustollesi hän löytää laadukkaat sisältösi. Kotisivusi ovat sinun valtakuntasi. Siellä sinä olet kuningas.

Sytytä oma roihusi

Minulla oli parikymmentä vuotta sitten bändi, jossa soitin Pohjois-Australian aboriginaalien rituaalisoitinta didgeridoota. Bändimme lavaesiintymisestä pidettiin erittäin paljon – meillä oli aina keikoilla mukana tulta syöksevä nainen. Mietin silloin miten saisin markkinoitua Roihu-nimistä bändiämme ja päädyin askartelemaan tulitikkuaskien kanteen tekstin “Sytytä oma roihusi”.

tuomas aboriginaaliheimon johtajan kanssa
Kylänpää otettiin vuonna 2002 aboriginaaliheimon jäseneksi.

Yrityksen sisältö- ja rekrymarkkinointi pohjaavat tunteisiin, niihin pehmeisiin asioihin, jotka herättävät tunteita ja luottamusta. Ilman tunnetta et saa houkuteltua asiakkaita luoksesi. Liekki palaa heikosti. Et pääse kohtaamaan ihmisiä.

Rohkaisen sinua sytyttämään oman roihusi. Kerro avoimesti mikä on sinulle tärkeää ja anna firmasi muidenkin henkilöiden kertoa teidän erikoislaadustanne.

Jos sinä olet se rakkaudesta puhuva lakimies, ota minuun yhteyttä. Haluan kuulla tarinasi.

Olitpa kuka tahansa asiantuntija, ota minuun yhteyttä. Minua ja muita kiinnostaa sinun pehmeä puolesi.

Rakkaudella,

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?