Tuomas Kylänpää

Didgeridoota soittava tarinanrakentaja

Tarinoiden kautta oppii, koska tarinoissa on tunnetta

Viimeisen puolentoistavuoden aikana olen tavannut 120 yrittäjää ja noin 200 työntekijää.

Olen työskennellyt erilaisten yritysten osaamisen kehittäjänä vuodesta 2003 lähtien. Olen ratkonut haasteita jotka liittyvät yritysten markkinoinnin kehittämiseen, tarinallistamiseen, tuotekehitykseen, rahoitukseen, strategiatyöhön ja osaavan työvoiman saatavuuteen. Töitä olen tehnyt muun muassa kansainvälisessä projektissa, ELY-keskuksessa, oppilaitoksessa ja kehittämisyhtiössä.

Yrittäjiä olen auttanut tarkastelemaan yrityksensä toimintaansa ulkopuolisin silmin ja rikkonut rutiineja tuomalla arkeen erilaisia tapoja ja työkaluja yrityksen toiminnan kehittämiseen. Samalla olen kartoittanut yrityksen osaamisen, niin yrittäjän kun työntekijänkin.

Tiedän mitä yrityksissä osataan ja mitä yrityksissä ei osata. Yrityksillä ei ole aikaa eikä osaamista markkinoinnin sisältöjen rakentamiseen, digitaalisen markkinoinnin toteuttamiseen ja osaavaa työvoimaa on vaikea saada.

Yritystapaamisissa olen kuullut valtavan määrän tarinoita. Tarinoita on kerrottu kun olen pysähtynyt kuuntelemaan ja lähes aina olen kuullut jotain sellaista mitä kertoja ei ole itse osannut kertoa. Vuosien aikana olen alkanut ymmärtämään mihin kokonaisuuteen yksittäinen tarina kytkeytyy.

Olen taustakoulutukseltani tarinoihin erikoistunut folkloristi, lisäksi olen kouluttautunut tuotekehittäjäksi ja innovaattoriksi.

Tarinoiden kautta oppii, koska tarinoissa on tunnetta. Minä ratkaisen haasteita tarinoiden avulla, koska tarinat tuovat näkyväksi haasteet. Tarinat tuovat esiin myös osaamisen ja onnistumiset, mutta yrityksillä on erittäin suuria vaikeuksia tunnistaa tai kertoa omaa tarinaansa.

Yrityksillä on jatkuva paine saada asiakkaita, mutta vielä suurempi haaste saada hyviä työntekijöitä.

Asuntovelkainenkin osaava työnhakija tekee päätöksen työpaikasta tunteella. Palkka tuo hyvän tunteen, mutta kaikista töistä maksetaan palkkaa. Esillä oleva, koko ajan elävä ja kehittyvä yrityksen tarina on se tunne joka vetää osaajia luokseen. Sama tunne houkuttaa myös asiakkaita.

Jotta tarina voidaan kuulla ja kokea, sitä tulee olla kertomassa yrityksen johto, työntekijät, kumppanit ja asiakkaat. Tarina pitää myös kertoa siinä muodossa ja siellä missä sen haluttu kuulija on. Tänä päivänä kuulija ei ole nuotion ääressä; hänet pitää löytää lähes poikkeuksetta jonkin sähköisen kanavan haarasta, heimosta.

Mikä on hyvä tarina?

Sinun ja työntekijöittesi tulee kertoa yrityksestäsi henkilölle, joka kaivelee, kuuntelee ja kuulee enemmän kun sanotte ja auttaa teitä rakentamaan tarinan. Hyvä tarina on rehellinen ja aito kokemus, jonka takana on oikeat avoimet ihmiset ja persoonat. Sellainen tarina on jatkokertomus jota haluaa seurata. Hyvä tarina on sellainen jossa haluaa olla mukana, silloin puhutaan jo rekrymarkkinoinnista joka tukee vahvasti tuotteen tai palvelun markkinointia.

Minä kuulin tällaisen tarinan Call To Actionista ja minulle tuli vahva tunne, että halusin olla mukana heidän tarinassa.

Nyt Call To Actionin Rekrymarkkinoinnin mestarina ja Tarinanrakentajana autan sinua löytämään yrityksesi tarinan ja rekrytoimaan osaajia meidän digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoiden avulla.

Lue tarkemmin Call To Actionin rekrymarkkinoinnista.

Lue Tuomaksen blogeja