Hyökkäys kuntoon digitaalisella markkinoinnilla

Vuonna 2017 suurin osa sekä kuluttajista että yrityksistä aloittaa hankintojen tekemisen ensin täältä, verkosta. Asiakkaat selaavat verkkoa, tekevät vertailuja ja saattavat jopa ostaa jo ennen kuin myyjä on ehtinyt ottanut yhteyttä. Nykyään yli 75 prosenttia B2B-päättäjistä käyttää sosiaalista mediaa ostoprosessin tukena. Yleensä ensimmäinen askel on Google.

Digitaalinen markkinointi ja prosessien digitalisaatio ovat loistavia keinoja kasvattaa kauppaa. Mutta muutkin taitavat tämän lajin. Ja kun markkinoille tulee vieläkin taitavampi ja juonikkaampi tekijä, saattaa takkiin tulla pahasti. Varoittavia esimerkkejä on koko maailma pullollaan. Huonosti menneestä “digitalisaatioprojektista” kenties tunnetuin esimerkki on Kodak-hetki.

Siksi hyökkäyspeli on ehdottomasti laitettava kuntoon ensi tilassa. Seuraavassa vinkkimme voitokkaan invaasion aloittamiseksi.

 

Digitaalinen kivijalka – verkkosivu sekä sosiaalisen median kanavat

Nykyaikaisen markkinoinnin digitaalinen kivijalka rakentuu asiakaslähtöisistä ja hakukoneoptimoiduista kotisivuista, aktiivisista sosiaalisen median kanavista ja -mainoksista, hakusanamainonnasta sekä kaikesta muusta, mitä yrityksesi yksilöllisesti tarvitsee päästäkseen liikkeelle digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa. Kantavaan digitaaliseen kivijalkaan kuuluvat myös oikeat ja käyttökelpoiset työkalut analytiikkaan sekä muun muassa uutiskirjeominaisuus.

Sosiaalisen median uutuuksista asennamme mielellämme tehokkaan ja tyylikkään Facebookin Instant Articles -ominaisuuden, joka palvelee erityisesti mobiiliasiakkaita. Suurta mielenkiintoa herättänyt Instant Articles on erittäin käyttäjäystävällinen tapa jaella sisältöjä mobiilille Facebook-yleisölle. Facebookin mobiiliapplikaatiota käyttää päivittäin 1.09 miljardia käyttäjää ympäri maailman. .

Peruselementtien pohjalta nousee vakaa ja yksilölliset piirteet huomioiva digitaalinen kivijalka. Onnistuneesta kivijalasta voisimme esimerkkinä mainita ravintola Panzan Kuopiossa.

 

Sisällöntuotanto, digitaaliset kanavat ja hakukonemainonta

Laadukkaan sisällön tuottaminen ja suunnitelmallinen jakelu vaatii ihmisiä, osaamista ja pitkäjänteistä työtä ‒ toisin sanoen aikaa ja rahaa. Sisällöntuotantoon on varattava riittävästi resursseja ja budjettia. Hyvä tiimi (oma tai ulkoistettu) on ehdoton nykypäivän markkinointiponnisteluissa.

Uudet asiakkaat etsivät yritystäsi tälläkin hetkellä verkosta. Siksi hakukonelöydettävyys on erittäin tärkeää. Vaikka mainostaminen verkossa onkin edullista kuin saippua, ei se silti ole enää ilmaista. Mainonnan rooli sosiaalisessa mediassa kasvaa edelleen tänä vuonna. Ilmaisen eli orgaanisen näkyvyyden määrä vähenee tasaisesti kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pelkkä aktiivinen kanavien päivitys ei enää takaa hyvää näkyvyyttä.

Mikäli haluat tavoittaa kohderyhmäsi tehokkaasti, suosittelemme kohdennettua ja jatkuvasti optimoitua mainontaa. Tällä hetkellä parhaita paikkoja juuri oikealle asiakaskunnalle mainostamiseen ovat Facebookin ja Googlen mainokset.

 

Digitaalisen markkinoinnin konsultaatio ja koulutukset Kuopion alueella

Tänä vuonna tuomme tarjontaamme digitaalisen markkinoinnin konsultaatiopalvelut. Suunnittelemme muun muassa markkinointistrategioita, vuosikelloja ja sosiaalisen median kanavastrategioita. Työpajamme ulottuvat sisältöstrategian luomisesta digitaalisen kivijalan suunnitteluun.

Vuosi 2016 oli meille kouluttamisen (educate & inform) aikaa. Järjestimme kymmeniä työpajoja, joihin osallistui yli 100 yritystä. Koulutukset tulevat jatkumaan, mutta meille on tärkeää myös oppia itse ja kokeilla oppimaamme käytännössä.

Haluamme jatkossakin jakaa osaamistamme yrityksille, jotka kokevat sen hyödyllisenä. Näin asiakkaamme ymmärtävät, mitä kannattaa ostaa ja mitä tehdä itse.

 

facebook botti asiakaspalvelu calltoaction cta

Chatbotit tulevat

Toimistomme on kehittämässä asiakaspalveluun suunniteltuja Facebook Messenger -botteja. Kyseessä on hauska ja helppo automatisoitu tapa keskustella asiakkaiden kanssa erityisesti mobiilissa. Mielestämme asiakaspalvelu ja asiakkaan viihdyttäminen käyvät monelta botilta itse asiassa paremmin kuin ihmiseltä.

Botteja voi asiakaspalvelussa hyödyntää esimerkiksi pöytien varaamiseen tai löytämään tuotteita kaupan inventaariosta. Parasta on tietenkin se, että botit vastaavat nopeasti, ovat aina ystävällisiä, eivätkä vaadi työstään palkkaa.

Olemme keksineet kymmeniä käyttökelpoisia kohteita bottien käytölle. Omaan C2T2A-bottiimme voit tutustua Facebook-sivuillamme. Ota yhteyttä jos olet kiinnostunut rakentamaan kanssamme ratkaisua itsellesi.

 

Tärkein kysymys tulee nyt sinulle. Mitä aiot tehdä vuonna 2017 saadaksesi myynnin ja markkinoinnin parhaisiin mahdollisiin hyökkäysasetelmiin ja välttyen samalla ottamasta (ainakaan pahasti) takkiin kilpailijoilta?

Terveisin,
Aki, Sampsa, Timo, Petteri, Jukka, Pia, Lena

 

Tilaa uutiskirje