Blogikirjoituksen tekninen checklist

4+4 helppoa tapaa parantaa blogisi hakukonenäkyvyyttä:

Tämä kirjoitus on tarkoitettu blogikirjoittajille jotka ovat vasta kuulleet hakukoneoptimoinnista tai hakukoneystävällisyydestä kirjoittamisen osana. Kirjoituksessa esitellään kevyitä toimia hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Yleisemmin käytettyjen blogialustojen järjestelmät hoitavat automaattisesti osan blogille elintärkeistä optimointitoimista kuten XML- sivustokarttojen osoittamisen hakukoneille tai joidenkin automaattisten <meta>-tietojen käytön mutta kaikkea ei kirjoittaja pysty jättämään alustojen hoidettavaksi. Koska hakukoneisiin vetoaminen on kuitenkin osaltaan kevyitä toimia kirjoittamisen lomassa on blogikirjoituksen tekninen checklist ehkä paikallaan.

1. Avainsanat – millä sanoilla/hakutermeillä lukija etsii tietoa?

1-2 sanaa, jopa lause. Hakutermit harvoin ovat ainoastaan yksi sana. Ideaalitilanteessa otsikko, runkoteksti ja URL-osoite sisältävät valitsemasi avainsanan/-sanat samassa muodossa, mutta luonnollisesti.

“kuinka pudotan painoa?” “harjoitusohjelma maratonille” “50-luvun sisustus”

1. Otsikko

Niin lukija kun hakukonekin katsoo kirjoituksen otsikkoa ensimmäisenä. Eli kirjoita ensimmäisenä ihmiselle mutta koita keksiä myös lukijasi kulma aiheeseen. Sisällytä otsikkoosi tämä tavoittelemasi hakutermi mutta pidä se maksimissaan 70 merkin pituisena. Mahtava MOZ on tutkinut otsikon pituutta tutkimuksessa erittäin laajasti.

Tutkimusten mukaan 55 merkkiä on hyvä tavoite kirjoituksesi pääotsikolle.

<h1>Pääotsikko</h1> (muodostuu usein blogialustoissa automaattisesti otsikkokentästä)

<h2>Hieman yksityskohtaisempi väliotsikko kappaleiden välissä</h2>

2. Runkoteksti

Hakutermin tulisi tulla esille luonnollisella tavalla muutaman kerran myös runkotekstissä. Älä kuitenkaan keskity ainoastaan monistamaan hakutermiä liian moneen kertaan, hakukoneet merkitsevät sellaisen helposti spammaamiseksi. Stereotypisesti 2-5% sanamäärästä on tarpeeksi.

3. URL-osoite

Hakukoneiden kannalta olisi hyvä jos saat upotettua hakutermin myös kirjoituksesi URL-osoitteeseen. Useasti tämä “slug/polkutunnus” muodostuu automaattisesti pääotsikostasi.

Hyvä URL-rakenne:

http://esimerkki.wordpress.com/harjoitusohjelma-maratonille/

Vältä tällaista:

http://esimerkki.wordpress.com/?page_id=1065/

4. Meta-tiedot

Meta-tiedot antavat hakukoneille tarkempaa tietoa kirjoituksestasi tiivistetyssä muodossa. Esimerkissä hakutermillä “Panza Kuopio” Google palauttaa tarkkoja metatietoja sivuston otsikosta “Panza | Meksikolaista Street-Foodia | Kuopio 70110”, URL-osoitteesta sekä ns. meta description tekstin “Meksikolainen ravintola jonka tarjonta nojaa vahvasti Street Food-henkeen ja tarjoilee väli-amerikan makuja! Lounas ja iltabileet, Panza Kuopio 70110! Ay !”

Panza-Kuopio-Call-To-Action

“Meta description”-tekstin vaikutuksesta hakukonerankingiin on useita mielipiteitä, mutta se on erittäin tärkeä osa lukijoiden haalimisessa sivustollesi. Mieti siis hetki otsikkoa ja lyhyttä kuvaustasi, se voi olla määrittelevä tekijä lukijoiden keräämisessä sivustollesi.

Loistava työkalu Meta-tietojen tarkistamiseen on Facebookin oma Debugger-työkalu.

WordPress.com -alustassa lyhyeen kuvaukseen voit vaikuttaa kirjoituksen “excerpt/ote”-osiossa. Bloggerissa sinun tulee ensin hyväksyä hakukuvaukset asetuksien kohdasta Hakuasetukset > Kuvaus. Kaikilla laadukkailla alustoilla tulisi näitä tietoja päästä muokkaamaan. Jos bloggaat alustalla jossa ei tällaista mahdollisuutta ole, pyydä sitä tai pakkaa kamasi.

bloggaajan-checklist-call-to-action

2. Kuvat ja niiden nimeäminen blogitekstissä

Kuvia tulee käyttää ehdottomasti piristämään blogitekstiäsi. Ne rytmittävät lukemiskokemusta sekä tuovat tekstiisi lisää kontekstia. Kuvituksella saat luotua lukijallesi tunnelman ja vahvemman muistijäljen mahdollisia tulevia vierailuja silmälläpitäen.

Hakukoneen teknisestä näkökulmasta katsottuna kuvituskuvat useasti jäävät liian pienelle huomiolle. Hakukoneet nimittäin arvostavat myös kuvien lisätietoja etsiessään asiakkailleen relevanttia ja laadukasta sisältöä. Kuvat tuovat myös sosiaalisten verkkojen linkkijakoihin paljon kaivattua visuaalisuutta. Hyvänä esimerkkinä ”bloggajan checklist”-työkalusta voidaan käyttää Facebookin Debugger-työkalua joka myös hieman avaa varmasti yllämainittujen meta-kuvausten roolia kirjoituksissa. Tällä työkalulla saat Facebookin ymmärtämään linkkisi sisällön ennen sen ensimmäistä jakoa Facebookin syövereihin.

Mikä on tylsempää kuin jaettu linkki ilman sitä kuvaavaa sisältöä?

Parhaat käytännöt kuvien lisäämisessä blogiisi

Kuvien nimeäminen

Nimeä kuvasi niin että hakukone ymmärtää mitä siinä tapahtuu. Niinkuin tekisit omallekkin kuvapankille (tai toivottavasti teet). Jos kuvasi ovat muotoa 20150614_101132.jpg et nanosekunnin päästä osaa sanoa mitä siinä tapahtuu vain tiedostonimeä katsomalla. Siksi jos 16.4.2015 olet ollut Tahkolla laskettelemassa olisi ehkä viisaampaa nimetä kuva esim. muotoon tahko-laskettelu-hyppy.jpg

Verkko on täynnä kuvia nimeltään 20150614_101132.jpg josta hakukoneelle ei paljoa informaatiota siitä että mitä kuvassa esiintyy löydy. Jotain on tapahtunut 14.6.2015 ehkä.

Vaihtoehtoinen kuvan kuvaus (toiselta nimeltään ALT-teksti)

Kuviin tulisi lisätä myös ns. ALT-teksti, joka kertoo myös hakukoneelle mitä kuvassa mahdollisesti tapahtuu ja/tai ketä siinä esiintyy.

Esimerkkinä:

ALT=””, nolla pistettä

ALT=”tahko”, viisi pistettä

ALT=”tahko laskettelu hyppy”, kymmenen pistettä

Älä kuitenkaan tunge ALT-tekstejä umpeen ja yritä huijata hakukonetta esimerkisi seuraavasti: ALT=”tahko laskettelu hyppy nilsiä lumi hyppyri snoukka skimba keltainen laskettelupuku vihreät gogglet”, tätä kutsutaan avainsanojen tunkemiseksi “engl. keyword stuffing” ja Google rankaisee sivustoasi moisista toimista. Rangaistus on huonompi sijoitus hakutuloksissa.

3. Älä lisää liian montaa kategoriaa tai avainsanaa tekstillesi julkaisualustassa

Yleisesti ottaen, kuinka monessa kategoriassa yksi blogiteksti voi edes olla? Jos tuntuu että tekstisi sopisi sivustossasi useampaan kuin yhteen kategoriaan lisättäväksi, on kirjoituksesi mahdollisesti liian laaja tai kategoriasi ovat vastaavasti liian laaja-alaisia.

4. Sosiaaliset signaalit ja sinuapäin muista domaineista osoittavat linkit

Vuosi 2014 oli Google +:n alasajon aikaa. Vaikka palvelu vielä verkosta löytyykin ja sinun tulisi linkittää blogisi myös tähän palveluun, on palvelun päivät luetut. Koska suurin osa viraalista sisällöstä kulkee esimerkiksi Facebookin ja Twitterin verkostoissa on Google pakotettu ottamaan hakutuloksissaan huomioon myös tämä liikenne. Siksi jokainen call-to-action oikeissa kohdissa tekstiäsi on kirjoituksiesi leviämisen kannalta vieläkin tärkeämpää. Useimmiten call-to-action on hyvin sijoiteltu jakonappi johonkin (mielellään useampaan) sosiaaliseen verkostoon. Hyviä call-to-action “triggereitä” on myös vaikkapa “klikkaa ja twiittaa” -palvelut jossa lukijat pääsevät twiittaamaan valitsemasi lainauksen kirjoituksestasi, lisäämällä lainaukseen kirjoituksesi linkin voi twitter-yleisö palata sivullesi lukemaan lisää. Muita blogiisi sitouttavia “triggereitä” on esimerkiksi uutiskirje tai vaikkapa jonkinlainen lomakekysely jolla kasvatat kirjoituksiesi levikkiä hyvin kohdennetulle yleisölle. Vierasbloggaaminen on edelleenkin pop. Kärjistetysti sanottuna jokainen sinua päin osoittava luonnollinen linkki on hyvä juttu. Verkkotekstissä on myös hyvä linkittää käyttämäsi lähteet jos sellaista olet käyttänyt muista verkkoteksteistä. Jopa tämän on sanottu helpottamaan sivustosi laatumäärittelyä hakukoneille.

Sisäinen linkittäminen on myös erittäin tärkeää lukijan luonnollisen, blogisi sisällä tapahtuvan liikkumisen vuoksi. Linkin avulla tehdyt viittaukset jo aikaisemmin kirjoitettuun palvelee lukijaa huomattavasti paremmin kuin sanasanalta uudelleen selitetty tarina.

Hyviä palveluja blogisi viraaliuteen ja lukijoiden sitouttamiseen:

AddThis, SumoMe, Shareaholic, Cliktotweet, Optinmonster ja sadat muut. Kerro kommenteissa mikä on suosikkisi, lisätään listaan!

Jotkin näistä ovat helpompia asentaa, jotkut vaativat enemmän teksnistä osaamista. Lue dokumentaatiot ja ohjeet, useasti homma onkin helpompaa kun uskotkaan.

Ehdottomasti tärkeintä kaikessa kirjoittamisessa on pysyä aktiivisena. Laadukas ja aktiivinen bloggaaminen tuo varmasti parhaan tuloksen. Näillä kevyillä hakukonetoimilla saat kuitenkin puristettua blogistasi sen ylimääräisen metrin ja huomaat löytäväsi uusia lukijoita sekä verkostoja!

Tämä blogikirjoituksen tekninen checklist on osa hakukoneoptimointisarjaa jota tulemme julkaisemaan blogissamme epäsäännöllisen säännöllisesti. Jätä kommentti, jos näistä oli sinulle apua tai jos sinulla on omia vinkkejä lisättäväksi tämän kirjoituksen lisäksi!

Tilaa uutiskirje