Sisältömarkkinoinnin MVP

Suunnistin eräänä sunnuntaina Helsingin kirkkaista valoista takaisin Savon lempeään syliin. Loputon virta vaaliehdokkaiden tienvarsimainoksia kyllästytti minua. Ne näyttivät kuin liikkumattomilta gif-animaatioilta silmissäni. Purin tuntojani toimistolla, ja keskustelimme pitkään markkinoinnista politiikan näkövinkkelistä.

Kansa on verkossa. Miksi kansanedustaja on tienvarressa?

Mielestäni eduskuntavaaliehdokas on loistava ja helppo tuote markkinoitavaksi juuri sisältömarkkinoinnin keinoin. Ehdokas on verkostoitunut. Hänellä on (toivottavasti) omia mielipiteitä tai ainakin puolueen vaaliteemoja, joista voi ammentaa. Enää on vain huolehdittava syy-seuraussuhteista ja johdonmukaisuudesta. Loistavaa!

miksi-kansanedustajat-ovat-tien-varressa-call-to-action

Sisältömarkkinoinnin MVP

Piirtelin whiteboardillemme sellaisen perussisältömarkkinointisuunnitelman, joka mielestäni jokaisella ehdokkaalla olisi pitänyt olla. Hahmotelmasta oli tarkoitus tulla eräänlainen sisältömarkkinoinnin MVP politiikoille. Sitten homma lähti käsistä, ja teimme suunnitelman loppuun asti. Se etenee näin:

  • Perustamme kotisivuston/blogin, johon keskitämme äänestäjien liikenteen.
  • Haastattelemme ehdokasta ja puoluevaikuttajia saadaksemme kuvan pääteemoista joista ehdokas aikoo puhua.
  • Kirjoitamme, tai ehdokas kirjoittaa, teemoista blogikirjoitukset.
  • Suunnittelemme näille kirjoituksille julkaisuaikataulun.
  • Lisäämme blogeihin ajankohtaisia linkityksiä omiin ja ulkopuolisiin (ehkä puolueen muiden ehdokkaiden) blogeihin.
  • Google-jumalalle avainsanoja uhrataan  n.2-5 %.
  • Editoimme ja laitamme <meta>-tiedot kuntoon.
  • Tuotamme aiheisiin uniikit kuvituskuvat sen yhden ainoan pärstäkuvan sijaan. Eivät kuvat NIIN paljoa maksa.
  • Teemme uutiskirjeen, jonka voi tilata ehdokkaan kotisivuilta. Se on hyvä kanava.
  • Teemme kenties videon.
  • Valmistaudumme puolueen televisiotentteihin koneillamme.
  • Reagoimme ajankohtaisiin, yllättäviin ja vähemmän yllättäviin puheenaiheisiin. Verkko on nyt-heti-tässä. Ollaan mukana!

On helmikuu, ja blogilla on jo hyvin liikennettä. Porukkaa on haalittu mukaan jo kauan alkaen ystävistä ja perheestä. Ehdokkaan twiittejä aletaan uudelleentwiitata, koska hänen teemansa ovat olleet jo kauan verkossa. Keskustelu herää kaikissa kanavissa, joita olemme valinneet. Meillä on siis seuraava yleisö! Kotisivuilla on alusta alkaen ollut mukana sosiaalisten kanavien yleisöpikseli, jonka avulla jopa tunnistamme lukijamme demografiatasolla. Tiedämme, minkälaiseen äänestäjään viestimme vetoaa: minkäikäinen äänestäjämme on, onko hän perheellinen vai sinkku, mistä hän pitää jne. Data kertoo meille, että meitä seuraavia äänestäjiä on mukavasti ja selvästi yli läpimenorajan. Ehdokkaan uutiskirjettä tilaa tästä yleisömäärästä n. 40 %. He avaavat viestimme hyvin innokkaasti ja klikkailevat kirjeemme linkkejä niin asiapitoiseen materiaaliin kuin viihteelliseenkin puoleen. Nämä ihmiset täytyy vielä saada äänestyskoppiin asti!

Kiristetämme ruuvia, segmentoimme äänestäjiä hiukan lisää. Temme eri-ikäisille erilaisia viestejä, ehkä kovimmmat aktiivit saadaan mukaan jopa katukampanjoihin?

Facebook-sivustamme “tykkää” 800 ihmistä, mutta blogiamme on käynyt lukemassa Facebook-pikseliyleisömme mukaan 2 200 Facebook-käyttäjää. Saamme suurin piirtein saman luvun analysoidessamme Twitterin dataa. Lähetämme kohdennettuja viestejä tälle osalle yleisöä, ja saamme lisää blogilukijoita ja sanansaattajia. Käytämme niin kutsuttuja, pimeitä viestejä, dark posteja niille, jotka ovat lukeneet yhden blogikirjoituksen mutta eivät toista. Kirjoitukset täydentävät toisiaan ja syventävät ehdokaamme viestiä.

Vaalipiiri, jossa toimimme, sisältää 32 kuntaa. Tarkastelemme, missä viestimme toimii ja mikä pääteema kussakin kunnassa on pinnalla. Keskitymme pääviesteihin, mutta testailemme pienemmällä suhteella muutakin. Tietysti A/B/c/d-testataan. Kiristetään ruuvia, vaalit lähenee!

Livetwiittaamme ehdokaskiertueen tapahtumia ja olemme aktiivisia tv-tenttien aikaan kaikissa kanavissa. Toimimme pilvessä: osaathan ehdokas käyttää Driveä ja WhatsAppia? Räpsi paljon kuvia älypuhelimellasi ja lähetä tai tallenna. Me jaamme niitä eteenpäin. Instagram, Twitter, Facebook. Meerkatissa olisimme hip, @henkkahypponen on jo mukana. Hän lähetti #HHU-kuvauksista livekuvaa Twitteriin. Seitsemän seurasi, mutta kyseessä olikin vasta toinen lähetys häneltä. Kertoi kuitenkin olleen yleisöennätys. Onkohan meidän seuraajissa Meerkat-käyttäjiä? Tarkistetaan.

Puoluetasolla kaikki tämä data tulee olemaan kullanarvoista, koska vaaleja tulee kuitenkin melkoisen nopealla syklillä. Vaali kuin vaali, dataa voidaan kerätä kuntatasolla.

Sisältömarkkinoinnin keinoin populismi on viritettävissä digitalisaation kautta huippuunsa, aivan tappiin.

Henkilöbrändi on kylmä sana, mutta ajatuksena täysin relevantti nyt ja varsinkin tulevaisuudessa. Mieluummin puhuisin omasta äänestä tai asenteesta. Kaikki, mitä omalla nimelläsi erilaisiin kanaviin omasta elämästäsi laitat, on sisältömarkkinointia. Kavereillesi – ystävillesi – #yhteisölle – #maailmalle – datalle – markkinoijalle. Learn, build, measure.

Ai niin, tärkein asia meinasi unohtua. Kuinka paljon sinä, arvon ehdokas, olet maksanut sanomalehdille ja tienvarsimainonnasta? Kuinka paljon voit hyödyntää saamaasi tietoa jatkossa? Mikä on ollut mainosbudjettisi ROI? Kannattaako sinun hakea ensi vaaleissa? Olisiko sinulla edes mahdollisuutta mennä läpi? Olisiko yksi teema enemmän riittänyt läpimenoon? Olisiko ollut kiva tietää mikä se teema olisi ollut? Älä jää tienvarteen, vaan hyppää rohkeasti mukaan verkkoon, me äänestäjät olemme jo siellä.

Jos kiinnostuit, voit ottaa yhteyttä meihin ja alkaa kasvattaa seuraajajoukkoasi jo nyt. Ainakaan täällä Savo-Karjalan vaalipiirissä ei ole edes kilpailua. Twiittaa edes vaalipäivänä jotain. Ai niin, eihän sinun kannata olla twitterissä, koska luotat puolueen perinteiseen strategiaan (sarkasmia). Vanhaan hyvään aikaan hallitushommissa epäonnistuneiden päättäjien oli vaikea päästä edes eduskuntaan. @alexstubb pääsi sisään? Sisältömarkkinoinnin keinoin osaltaan, varmasti.

Tilaa uutiskirje