Tavoitteet starttaavalle vuodelle saavutetaan suunnitelmallisuudella

Vuoden starttaaminen tuo tavallisesti mukanaan vähintäänkin pienempiä muutoksia liiketoimintaan. Muutokset voivat olla myös laajempia strategisia linjauksia, jotka säteilevät myös tarvittaviin toimenpiteisiin, ja näin esimerkiksi päivitetty strategia voi johtaa markkinointikumppanuuden käynnistymiseen. Tällä ratkaisulla voidaan tavoitella jotakin täysin uudenlaista tai vain pyrkiä esimerkiksi vahvistamaan omaa tai jo olemassa olevan markkinointikumppanin osaamista.

Olivatpa syyt uudelle markkinointikumppanuudelle mitkä hyvänsä, on kumppanuutta solmiessa tärkeää muistaa suunnitelmallisuus – näin varmistetaan onnistuminen, eli päivitettyjen tavoitteiden oikea-aikainen edistäminen. Näin loppuvuodesta muistutammekin suuntalinjoista, joilla toimivaa yhteistyötä ja sen sujuvaa aloitusta varmistetaan jo pitkälle.

Toimitusjohtaja Karkulahden parhaat vinkit käynnistyvälle yhteistyölle – olkaa hyvät

1. Referenssit (eli mitä muut tykkäsivät – vai tykkäsivätkö)

Toimistojen tarjouksia syynätessä on tärkeää käydä läpi referenssejä, eli casetarinoita asiakkuuksista. Asiakastarinat ja niiden pohjalta käyty keskustelu auttavat ymmärtämään, miten ja millaisin tuloksin markkinointia on asiakkaille aiemmin toteutettu. Tämä auttaa näkemään, mitä mahdollisesti käynnistyvältä yhteistyöltä ja toimiston ehdotettamilta markkinoinnin toimenpiteiltä voi odottaa.

2. Kulttuuri, kokemus ja asiantuntemus (kalat uivat kotivesiin, kertovat)

Yrityskulttuurin ja työskentelytapojen on luonnollisesti natsattava yhteen potentiaalisen kumppanin kanssa, ja lisäksi on syytä tarkastella myös toimiston sekä sen avainhenkilöiden kokemusta, asiantuntemusta ja toimialaosaamista. Kokonaisuutta on hyvä peilata myös lähitulevaisuuteen, jotta myös tuleviin, mahdollisesti muuttuviinkin tarpeisiin kyetään reagoimaan riittävällä osaamisella ja kyvykkyydellä.

3. Sopimusehdot (pikkupräntti, mutta totta se luettava on)

Valmiina laittamaan nimet paperiin? Tarkastakaa ensin yhdessä sopimus ja sen ehdot, kuten kesto sekä peruutus- ja maksuehdot. Hoppuilla ei kannata, sillä on tärkeää, että sopimus vastaa osapuolten odotuksia ja tarpeita. Koska emme näe tulevaisuuteen, on sopimuksen joustavuus lähtökohtaisesti hyvä asia. Pitkät määräaikaisuudet alkavatkin jo olla historiaa.

4. Strategisten tavoitteiden sisäistäminen (on äärimmäisen tärkeää)

Uuden kumppanin tulee ymmärtää ne tavoitteet ja päämäärät, jotka markkinoinnille on liiketoiminnan tukemiseksi asetettu. Tämä varmistetaan käymällä yhdessä läpi päivitetty strategia (tai sen luonnos) sekä antamalla kotiläksyksi kaikki relevantit dokumentit.

Kalvosulkeiset sisäistänyt kumppani kannattaa mahdollisuuksien mukaan osallistaa myös strategian työstöön, viimeistelyyn ja esittelyyn – tämä syventää alkavaa yhteistyötä heti kättelyssä ja takaa sitoutumisen tavoitteisiin.

5. Viestintä, raportointi ja palaverit (ei oikein suju ilman, voimme kertoa)

Sopikaa yhdessä viestinnän pelisäännöistä ja siitä, miten esimerkiksi tuloksista raportoidaan. Selkeät prosessit ja avoin keskustelu ovat avaimia hyvään yhteistyöhön, ja säännöllisiksi aikataulutetut palaverit ovat PARHAUTTA.

6. Yhteistyö ja sen laadun mittaaminen (missä mennään – ja pitäisikö mennä enemmän)

Toimiva kumppanuus rakentuu jaetuille arvoille ja yhteisille työskentelytavoille. Sopikaa yhdessä roolituksista ja siitä, miten yhteistyön laatua mitataan. On jo etukäteen hyvä varmistua siitä, millä halukkuudella suuntaa korjataan, jos ei mene kerrasta nappiin.

7. Siirtymän tilannekuva, tunnukset ja käyttöoikeudet (kyllä, tarvitaan)

Uusi kumppani tarvitsee käyttöönsä markkinoinnin kannalta relevantit tunnukset ja käyttöoikeudet, ja tähän reipas toimisto toimittaakin kattavat ohjeet lähtökohtaisesti automaattisesti.

Hyvillä ohjeillakin on syytä varautua käyttämään tilannekuvan selvittelyyn ja päivittämiseen hieman aikaa, sillä kokemuksesta tiedämme kertoa, että saattaa muuten joskus olla konstikasta. Ja kun vaivan näkee, on samalla syytä poistaa oikeudet kaikilta, joilla tileille tai niiden sisältämään dataan ei ole tarvetta päästä. Tämä koskee myös sovelluksia

Tiilien toimivuus ja yhtenäisyys kannattaa myös heti tsekkauttaa kumppanilla. Tämä on samalla luonteva hetki aloittaa keskustelu markkinointikanavien tuloksellisuudesta.

Ja sitten – kääritään hihat!

Näillä suuntaviivoilla markkinointikumppanuuden käynnistäminen sujuu jo aika mukavasti, ja samalla myös tulevalle vuodelle asetetut tavoitteet ovat askeleen tai kaksi lähempänä toteutumista.

Jos haluat kuulla lisää siitä, kuinka yrityksesi strategisten tavoitteiden toteutumista voidaan tukea markkinoinnin keinoin, kerron mielelläni lisää.

Aki Karkulahti
Toimitusjohtaja
Yrittäjä
040 832 9176
[email protected]

Tilaa uutiskirje