Miksi hankkia markkinointipalvelut palveluntarjoajalta?

Yrityksen johto kohtaa usein haasteen yrittäessään päättää, kuinka sen tarjoamien palvelujen markkinointi tulisi toteuttaa. Usein päädytään ratkaisuun seuraavien vaihtoehtojen välillä:

  1. kokeillaan tehdä markkinointia itse tai
  2. palkataan tehtävään uusi työntekijä tai
  3. hankitaan markkinointipalvelut palveluna.

Markkinointitoimistona me CTA:lla haluamme luonnollisesti pyyhkiä listalta ensimmäisen vaihtoehdon vain koska tiedämme, että resursseista aika ja osaaminen loppuvat yleensä jo ensikättelyssä. Vaihtoehtoihin 2. ja 3. liittyvät niihinkin omat etunsa ja haasteensa, mutta nyt keskitymme siihen, miksi markkinointipalveluiden hankkiminen voi olla kannattavampaa.

Markkinoinnin kumppani – vähän kuin yksisarvinen!

Markkinointipalveluja ostaessa yritys hyödyntää ulkopuolisen palveluntarjoajan ammattitaitoa markkinointistrategian, kampanjoiden ja/tai mainonnan hoitamiseen. Tämä säästää aikaa ja resursseja, sillä näin vältytään lisärekrytoinneilta ja henkilökunnan kouluttamiselta. Markkinointitoimiston monipuolisiin palveluihin ja laajan yhteistyöverkoston osaamiseen on helppo tukeutua aina tarvittaessa. Kokonaisen toimiston avuja harvoin löytyy yhdeltäkään in house -markkinointijohtajalta, ellei sitten katiskaan ole tarttunut sitä kuuluisaa markkinoinnin yksisarvista, josta moni puhuu, mutta harva on nähnyt!

Markkinointitarpeensa palveluna hankkimalla yritys saa lisäksi käyttöönsä innovatiiviset markkinointitavat ja uusimman teknologian. Markkinointi kehittyy alana nopeasti, ja kehitystä seuraava markkinointitoimisto auttaa asiakkaitaan hyödyntämään uusimpia trendejä. Hyötyä voidaan tarkastella kustannustenkin näkökulmasta; toimistot testaavat ja opettelevat uusimmat työkalut ja palvelut aina ennen niiden lisäämistä palveluvalikoimaan, mutta in house -henkilökunnan osaamisen kehittämisen maksaa yritys aina omasta pussistaan.

“Mutta ei meillä ole budjettia markkinoinnin ulkoistamiseen”

Vaikka markkinoinnin hankkiminen voi aluksi tuntua kalliilta, voi se todellisuudessa olla pitkällä aikavälillä kustannustehokkaampi ratkaisu kuin oma markkinointitiimi. Kun yritys ostaa markkinointipalvelut, vältetään henkilöstöön liittyvät kustannukset, kuten palkat, eläkemaksut, lomarahat ja muut henkilöstökulut. Rahan lisäksi yritys säästää myös aikaa, joka muuten olisi käytetty markkinointitiimin rekrytointiin, koulutukseen ja johtamiseen.

Kolikolla on tottakai aina kääntöpuolensakin. Pienempien yritysten on tehtävä strateginen päätös sen suhteen, lähteäkö toteuttamaan markkinointi itse, jolloin esimerkiksi vuodeksi markkinointiin budjetoitu 1000–3000 € voidaan satsata puhtaasti vaikkapa somemainontaan, vai onko kannattavampaa käyttää puolet rahoista osaamisen ostamiseen asiantuntijalta. Omaa osaamista ja pitkäjänteisyyttä ei kannata päätöksen hetkellä ainakaan yliarvioida, ja omalle ajallekin kannattaa pyrkiä muodostamaan realistinen hintalappu.

“Meiltä löytyy jo taitava markkinointipäällikkö”

Vaikka omaa markkinoinnillista osaamista sisäisesti jo löytyisikin, hyötyy yritys ulkoistetusta markkinoinnista, sillä kun markkinointitoimiston ideat ja innovaatiot yhdistetään yrityksen sisäiseen tietotaitoon mm. brändistä ja asiakaskunnasta, kehitetään toimivia markkinointistrategioita kustannustehokkaasti. Ulkoistaminen ei tarkoita kontrollin menettämistä, sillä markkinoinnin kumppani toimii yhteistyössä etsien parhaita ratkaisuja molemminpuoliseen menestykseen.

Ulkoistetun markkinointikumppanin erikoisosaamista ja resursseja voidaan hyödyntää myös projektikohtaisesti. Jos yritys haluaa esimerkiksi kehittää verkkosivustonsa hakukoneoptimointia, voi se ulkoistaa SEO-tarpeensa vankkaa kokemusta tästä hankkineelle toimistolle ja hoitaa kaikki muut markkinointiprojektit omalla ydinosaamisellaan.

Yhdistämällä ulkoistettu markkinointipalvelu ja oma markkinointitiimi voidaan saavuttaa optimaalinen tasapaino tehokkuuden, innovaatioiden ja kustannusten välillä. Tärkeintä on varmistaa, että yhteistyö toimii saumattomasti ja että molemmat osapuolet ymmärtävät toistensa vahvuudet ja heikkoudet. Kun asiakas loistaa, loistaa myös markkinointitoimisto.

Lopuksi

Yrityksessä tulisi aina arvioida tarkasti, mikä on sopivin vaihtoehto markkinoinnin toteutukseen. Markkinointipalveluiden hankkiminen voi olla resurssitehokas tapa useille yrityksille, mutta se ei välttämättä sovi kaikille. On tärkeää harkita huolellisesti yrityksen tarpeita, resursseja ja budjettia ennen päätöksentekoa.

Jos yrityksessänne on päädytty markkinoinnin hankkimiseen palvelukumppanilta, tutustu CTA:n markkinoinnin tiimiin ja soita myyntijohtajallemme Sami Lapille!

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735 | [email protected]

Varaa tapaaminen Samin kanssa täältä.

Tilaa uutiskirje