Työharjoittelu Call To Actionilla

Viime syksynä tein päätöksen, että aion valmistua tradenomiksi kolmessa vuodessa. Jotta saavuttaisin tavoitteen, tulisi ammatillisen harjoittelun olla suoritettuna ennen kolmannen lukuvuoden alkua. Ja koska harjoittelun tarkoituksenahan on oppia juuri itseä kiinnostavia asioita, aloin etsiä tietoa kuopiolaisista markkinoinnin ammattilaisista. Sopivia vaihtoehtoja ei löytynyt kovinkaan montaa, joten hakuprosessi tyssäsi siihen. Talvella aloin taas selata Kuopion yritysluetteloa ja päädyin puolivahingossa sivustolle, jonka etusivulla komeili kuva hauesta. Siinä vaiheessa en edes tiennyt, mitä termi call to action tarkoittaa – tiesin vain, että Call To Action oli etsimäni yritys.

”Uskon, että näistä 3 kuukaudesta Call To Actionilla on enemmän konkreettista hyötyä kuin kolmesta opiskeluvuodesta.”

Nyt on heinäkuu lopuillaan ja olen ollut lähes 2 kuukautta harjoittelijana mitä parhaimmassa työympäristössä. Täällä harjoittelija ei opettele keittämään kahvia, vaan pääsee osaksi oikeita projekteja ja asiakastapaamisia. Pelkästään kuuntelemalla ja tarkkailemalla oppii joka päivä jotakin uutta, eikä tyhmiä kysymyksiä tarvitse pelätä, sillä jokaiseen pulmaan löytyy kyllä vastaus. Toimistolla vallitsee aina rento ilmapiiri, mikä välittyy myös asiakkaille. Kun kengät jätetään eteiseen ja toimistokoira Olga on ovella vastassa, tulee väistämättä kotoisa olo ja ideoita uskalletaan ehdottaa puolin ja toisin.

Harjoitteluni ensimmäisenä päivänä osallistuin Sawosta maailmalle -tapahtumaan. Tapahtuma oli hyvää harjoitusta verkostoitumiseen, sillä tapahtumaan osallistui vain muutamia tuttuja Savoniasta, ja kuusi tuntia on melko pitkä aika viettää yksin. Toimistollakin tapaan joka viikko monia uusia ihmisiä, kun osallistun uusien ja vanhojen asiakkaiden workshopeihin. Vaikka eri yrityksillä onkin erilaiset tavoitteet, täytyy ensin löytää vastaukset kysymyksiin kenelle, miksi, mitä ja miten. Vasta sen jälkeen voidaan ryhtyä konkreettisiin markkinointitoimiin.

Paljon uuden oppimista

Koska sisältömarkkinoinnissa hakukoneoptimoinnilla ja sosiaalisen median kanavilla on tärkeä rooli, olen oppinut niistä paljon uutta. Etenkin WordPressin Yoast SEO -työkalu ja Facebook Business Manager ovat tulleet tutuiksi kuluneiden kahden kuukauden aikana. Facebook-mainokset ovat edullisia ja kannattavia, kun voidaan määrittää valmiiksi erilaisia yleisöjä ja testata mainosten toimivuutta etukäteen. Hyvänä esimerkkinä on uudelleenmarkkinointi, eli valitaan yleisö niistä, jotka ovat jo joskus vierailleet jollakin yrityksen mainostamaan tuotteeseen liittyvällä sivulla. Näin ei tuhlata mainosrahoja näyttämällä mainosta myös niille, joita aihe ei kosketa ollenkaan.

Parhaiten olen kuitenkin oppinut kuinka.fi -sivuston kautta. Siinä yhdistyy monta osa-aluetta ja olenkin saanut melko vapaat kädet sisällöntuotantoon, julkaisutoimintaan sekä Facebookin päivittämiseen. Päivät vierähtävät nopeasti, kun ideoin ja kirjoitan uusia artikkeleita ja jaan niitä Facebookissa. Google Trends -työkalu auttaa löytämään haetuimpia aiheita ja näyttää ajankohdat, jolloin tietoa etsitään. Facebook-päivitykset kannattaakin ajoittaa niihin hetkiin, kun käyttäjät ovat aktiivisia verkossa ja ennakoida tulevia tapahtumia.

Tähän asti työharjoitteluni on siis ollut erittäin onnistunut kokemus ja seuraavan kuukauden aikana opin vielä paljon lisää mm. kuvankäsittelystä ja Google Adwords -mainonnasta. Uskon, että näistä kolmesta kuukaudesta Call To Actionilla on enemmän konkreettista hyötyä kuin kolmesta opiskeluvuodesta.

Anniina Viinanen, työharjoittelijana (nykyisin ei enää harjoittelijana, vaan töissä) Call To Actionilla, opiskelijana Savonialla

Tilaa uutiskirje