Google Analytics -kävijäseurantaohjelmisto uudistuu

Lukemattomilla sivustoilla kävijäliikenteen eli web-analytiikan seuraamiseen käytettävä ilmainen ohjelmistopalvelu Google Analytics on saanut jo tovi sitten rinnalleen neljännen version, joka tulee syrjäyttämään aiemman version vuoden 2023 heinäkuussa. Jotta verkkoseuranta, liikenteen analysointi ja näistä rakentuva markkinoinnin mittaaminen olisivat mahdollista jatkossakin, ei ohjelmiston uuden version käyttöönotossa kannata aikailla.

Mikä on Google Analytics 4?

Google Analytics 4 tarjoaa markkinoinnin avuksi parempia, koneoppimiseen perustuvia työkaluja mm. mahdollistamalla aiempaa kattavamman näkymän asiakaspolkuun myös eri laitteiden ja alustojen välillä. Vilkas keskustelu evästeiden käytön ja käyttäjien tunnistamisen rajoittamisesta on luonut paineita kävijäseurannan ja datan luotettavuudelle ja ollut osaltaan vaikuttamassa siihen, että nyt kehitystyön keskiössä on ollut sivuvierailijoiden yksityisyys. Tämä mahdollistanee ohjelmiston hyödyntämisen osana markkinointia tulevaisuudessakin.

Koneoppiminen ja ennustavat mallit tarjoavat jatkossa tärkeää tietoa trendaavista aiheista kävijädatassa, ja ohjelmisto myös ilmoittaa näistä automaattisesti. Googlen Analyticsin uusin versio auttaa markkinoinnissa tarjoamalla enemmän ja parempaa dataa asiakkaiden verkkokäyttäytymisestä. Laadukkaampi data mahdollistaa tehokkaamman kohdennuksen, josta markkinointia tekevien yritysten lisäksi hyötyvät myös kohderyhmä eli kuluttajat.

Miksi tästä pitäisi kiinnostua ja mitä tämä tarkoittaa yrityksille?

Jos yrityksesi on aktiivisesti läsnä verkossa, seuraat todennäköisesti jo sivustosi kävijäanalytiikkaa Universal Analytics -ohjelmistolla. Mikäli et vielä ole paneutunut pian vanhentuvan ohjelmiston tarjoamaan dataan syvällisemmin, kannattaa alkavan vuoden 2023 ensikuukausien aikana ottaa askeleet analytiikan hyödyntämiseksi.

Ottamalla käyttöön kävijäseurantapalvelun uusimman version varmistat datan käytettävyyden yrityksesi markkinoinnissa myös jatkossa. Mikäli olet tottunut käyttämään aiempaa Universal Analyticsia, antaa uusimman version käyttö vanhan rinnalla aikaa opetella uutta hallintapaneelia sekä vertailemaan uutta ja vanhaa dataa. Näin olet valmis viimeistään vanhan version lakatessa toimimasta.

Universal Analytics lakkaa keräämästä ja käsittelemästä uutta dataa heinäkuun alussa 2023. Data kerätään ainoastaan uusille GA4-tileille. Vanhat raportit ja aiempi data ovat nähtävissä tämän jälkeenkin, mutta tarkkaa tietoa tiedon säilymisestä ei toistaiseksi ole.

Miten uusi Google Analytics 4 eroaa aiemmasta Universal Analyticsista?

  • Tilin rakenteesta ei jatkossa löydy näkymiä omaisuuksien alta, vaan dataa kerätään datastriimeillä yhden omaisuuden alle
  • Datan kerääminen verkkosivuilta ja sovelluksista auttaa ymmärtämään paremmin asiakaspolkua
  • Kaikki kerätty data perustuu nyt tapahtumiin (aiemmassa käyttäjän istuntoihin)
  • Erilaisten toimintojen helpompi mittaaminen yksittäisiltä käyttäjiltä
  • Käyttäjien parempi yksityisyys ja yksityisyyden hallinta (mm. evästeetön mittaus)
  • Ennustavien mallien käyttö markkinoinnissa
  • Suoraviivaisempi konversioseuranta
  • Loogisemmat nimeämiskäytännöt – konversiot ovat nyt tavoitteiden sijaan konversioita (!)

Uusi analytiikka käytössäsi asennuspäivästä lukien

Dataa alkaa kerääntymään uuden analytiikan kautta asennuspäivästä lukien, eikä sitä voi analysoida takautuvasti. Googlen mainostiliin yhdistetty Universal Analytics ei tarjoa enää jatkossa markkinointikampanjoihin dataa hyödynnettäväksi. Tieto konversiotapahtumista ja Universal Analyticsin yleisöjen käyttö eivät ole enää mahdollisia. Markkinoinnin jatkuvuuden ja tehokkuuden kannalta on siten tärkeää, että tietoa saadaan jatkossa uuden analytiikan kautta ja se, ettei tähän tule katkoksia.

Google Analytics 4 on tiukemmin integroitu Google Adsin kanssa. Uudella analytiikalla on mahdollista saada näkyviin sekä verkkosivujen että sovellusten sisällä tapahtuvat konversiot kanavista, kuten Google Ads, Youtube, Facebook tai Googlen orgaaninen haku. Näin saadaan parempi kokonaiskuva markkinoinnin tehokkuudesta eri alustoilla ja laitteilla.

Parempaa markkinointia koneoppimisen avulla

Uusi Google Analytics hyödyntää koneoppimismalleja datan parantamisessa ennustamalla käyttäjien – siis asiakkaittesi – käyttäytymistä. Ennustemittareiden avulla saat entistä parempaa tietoa asiakkaistasi ja pystyt rakentamaan yhä vaikuttavampaa markkinointia kohdeyleisöllesi. Hyödynnettäviä ennusteita on useita:

  • Oston todennäköisyys. Todennäköisyys, että viimeisen 28 päivän aikana aktiivinen käyttäjä konvertoituu ostavaksi asiakkaaksi seuraavien 7 päivän aikana
  • Käytön lopettamisen todennäköisyys. Todennäköisyys, että kuluneen 7 päivän aikana aktiivinen käyttäjä ei ole enää aktiivinen seuraavien 7 seuraavan päivän aikana.
  • Ennustetut tulot. Arvio siitä, odotettavissa tuloista seuraavien 28 päivän kaikista ostoskonversioista käyttäjältä, joka on ollut aktiivinen 28 edeltävän päivän aikana.

Kuulostaako hyvältä? Mitä siis kannattaa tehdä seuraavaksi?

Mikäli sivustollasi ei ole vielä lainkaan käytössä analytiikkaa, kannattaa Google Analytics 4 ottaa käyttöön ASAP. Jos sivustollasi taas on käytössä vanhempi Universal Analytics, ota Google Analytics 4 käyttöön sen rinnalle. Uusinta versiota käyttöönottaessa kannattaa samalla varmistaa, että sivustosi evästeasetukset ja -ilmoitukset ovat ajantasaiset. Uuden analytiikan käyttöönoton yhteydessä myös evästeasetukset on hyvä päivittää.

Me autamme!

Mikäli tarvitset apua ilmaisen Google Analyticsin käyttöönotossa, me autamme!

Ota yhteyttä, mikäli olet epävarma siitä, hyödyntääkö sivustosi jo analytiikkaa, tai mikäli tahdot vain jutella analytiikan roolista markkinoinnissa. Me kerromme, kuinka kannattaa edetä!

Tilaa uutiskirje