Viisauden alku ei ole markkinoinnin pelko

Markkinointitoimiston toimitusjohtajana olen kohdannut erilaisia milteipä pelkoon rinnastuvia tiloja, jotka kuin varkain estävät yrityksiä markkinoimasta palveluitaan. Nämä usein tiedostomattomatkin pelot voivat asettua tukkeeksi kehitykselle, vaikeuttaa menestystä ja taannuttaa liiketoiminnan kasvua. Varsinkin näin taantuman keskellä pelon alkulähteille olisi tärkeää päästä, ja tähän koetan tarjoilla apuja tässä blogissa.

Pelko ei tietenkään ole vain huono ja ei-toivottava tunne, sillä kautta aikojen se on suojannut ihmiskuntaa tuntemattomilta uhilta ja muulta potentiaalisesti vaaralliselta. Myös markkinointiin liittyvät pelot voivat juontaa juurensa monista syistä: kulttuurisista ja taloudellisista tekijöistä, henkilökohtaisista tilanteista, negatiivisista kokemuksista tai yksinkertaisesti vain puutteellisesta ymmärryksestä markkinoinnin toimintamekanismeista ja siitä, miten ja millaista lisäarvoa sillä on mahdollista saavuttaa.

Pelko on inhimillistä, ironista ja absurdiakin, mutta epävarmuuden voi voittaa

Keskeinen pelon aihe on epävarmuus markkinoinnilla saavutettavista tuloksista. Monet epäröivät investoida markkinointiin pelätessään, etteivät näe toivottuja tuloksia samalla, kun sekä rahallinen ja ajallinen panostus menee kankkulan kaivoon. Tämä voi johtaa välttelemään markkinointia, investoimaan siihen suhteellisesti aivan liian vähän tai tekemään DIY-hengessä sen bare minimum.

Toinen pelko liittyy yhteistyöhön markkinointia tekevien tahojen kanssa. Ironista kyllä, moni tuntuu pelkäävän, että yhteistyö markkinointitoimiston kanssa paljastaa omat, puutteelliset markkinointitaidot. Tämä huoli on tietysti turha ja jopa absurdi, sillä me markkinoinnin ammattilaiset tiedostamme tämän. News flash – markkinointiapua hankitaan usein nimenomaan uupuvan markkinointiosaamisen tueksi!.

Ja sitten on vielä kolmaskin pelko, joka liittyy osittain onnistuneella markkinoinnilla saavutettuun näkyvyyteen – altistaahan tämä niin positiiviselle että negatiiviselle palautteelle. Pelko arvostelusta ja julkisesta kritiikistä voi estää markkinoimasta aktiivisesti, vaikka ikuinen totuus on, ettei kaikkia tarvitse saati pidäkään miellyttää. Tanakka usko oman tuotteen, palvelun ja osaamisen kysyntään riittää!

Kaikkien näiden huolien takana voi osaltaan usein vaikuttaa epävarmuus yrityksen omasta identiteetistä, joka on omiaan johtamaan epäröintiin myös markkinointitoimenpiteiden suhteen. Selkeän ja vahvan brändi-identiteetin määrittäminen tai sen kirkastaminen auttaa viestimään yleisölle tehokkaasti.

Viisauden alku on asioiden tolan tunnustaminen

Markkinointiin liittyvät pelot on mahdollista voittaa. Tämä vaatii reflektointia, sillä yrityksissä on ensin sisäisesti tunnistettava ja tunnustettava tilanne. Avoin ja mahdollisimman objektiivinen keskustelu sekä ymmärryksen lisääminen markkinoinnin periaatteista ja hyödyistä auttavat hälventämään epävarmuutta. Yksin ei kuitenkaan tarvitse pärjätä, sillä apua löytyy!

Mikäli markkinointi tuottaa päänvaivaa hyvistä yrityksistä huolimatta, tuo yhteistyö ammattitaitoisen markkinointitoimiston kanssa tarvittavaa tukea ja asiantuntemusta. Yhteistyön voimin markkinointia uskalletaan lähestyä luottavaisemmin.

Parhaimmillaan yhteistyö markkinoinnin ammattilaisten kanssa on yrityksen tulevaisuuteen investointi, joka voi tuoda mukanaan uusia näkemyksiä, innovaatioita ja sitä paljon haluttua menestystä. Se ei ole uhka, vaan mahdollisuus oppia ja kasvaa. Olkaamme yhdessä vahvempia.

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, ja tällä samalla tropilla helpottaa myös markkinoinnin pelko. Me CTA:lla autamme mielellämme,

Aki Karkulahti

Tilaa uutiskirje