Voiko sähköpostimarkkinoinnin jo saatella hautaan?

Olen usein kuullut mainittavan, ettei kukaan enää lukisi sähköposteja. “Miksi meidän kannattaisi lähettää sellaisia?” Tätä kannattaa harkita, sillä oikein hyödynnettynä sähköpostimarkkinointi on yritykselle edullinen ja varsin tehokas markkinointikanava.

Oikein toteutettu sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas tapa lisätä myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä. Sitä tulee kuitenkin tehdä suunnitelmallisesti ja sisältöihin kannattaa panostaa. Sähköpostimarkkinointi kohdennetaan pääasiallisesti jo olemassa oleville asiakkaille, ja juuri siinä sen voima piileekin. On huomattavasti edullisempaa ja helpompaa saada pidettyä jo olemassa oleva asiakas kuin hankkia uusi.

Sähköpostimarkkinointi on myös yksi edullisimmista markkinointimuodoista. Maksullisten sähköpostimarkkinoinnin työkalujen edullisimmat versiot kustantavat noin 16 eurosta ylöspäin kuukaudessa. Tähän kuuluu yleensä myös keino tehdä automatisointeja ja lähettää viestejä asiakaskäyttäytymisen, esimerkiksi avausten tai klikkien, perusteella. Ilmaisiakin työkaluja on tarjolla, mutta niissä on usein varsin rajatut toiminnallisuudet.

12 tärppiä tehokkaaseen sähköpostimarkkinointiin

  1. Aikatauluta lähetykset. Homma jää helposti tekemättä ja muiden kiireiden jalkoihin, ellei sinulla ole suunnitelmaa/aikataulua.
  2. Mieti sisällöt etukäteen. Keskity miettimään sisällöt tarkasti. Vain kiinnostavia viestejä avataan ja luetaan.
  3. Älä spämmää. Lähetä uutiskirjeitä riittävän harvoin ja tarpeeksi usein.
  4. Aktivoi. Arvonnat, erikoistarjoukset, kyselyt ja muut sisällöt toimivat aina hyvin.
  5. Panosta kuviin. Tee kirjeestäsi visuaalisesti houkutteleva.
  6. Muista ytimekkyys. Pidä tekstit selkeinä ja ohjaa lukemaan lisää nettisivuiltasi.
  7. Kehitä otsikointeja. Testaa, opi ja pyri keksimään herätteleviä otsikoita.
  8. Hyödynnä Preheader. Kirjoita Preheader-kenttään otsikkoa tarkentava tai muuta sisältöä kuvaava lisäotsikko.
  9. A/B-testaa. Testaa otsikoita ja sisältöjä. Hiljalleen opit, mikä toimii parhaiten.
  10. Seuraa lukuja. Klikit, avausprosentit ja peruttujen uutiskirjelupien määrä ovat tärkeimmät luvut.
  11. Kohdenna. Älä lähetä kaikille kaikkea vaan pyri segmentoimaan ja kohdentamaan oikeanlaista sisältöä oikealle kohderyhmälle.
  12. Kerää aktiivisesti lupia sähköpostimarkkinointiin ja muista GDPR. Lupia voi kerätä tehokkaasti myös maksetun mainonnan keinoin.

Jos tarvitset apua tehokkaaseen ja tulokselliseen sähköpostimarkkinointiin, voit kääntyä puoleemme. Me CTA:lla teemme tarvittaessa kaiken puolestasi – sisällöistä lähtien.

Ellen Nokkala. Markkinointistrategisti, joka uskoo sähköpostimarkkinoinnin olevan hengissä ja voivan hyvin vielä pitkään.

Tilaa uutiskirje