CTA:n avulla vaikuttavaa markkinointia Riikinnevan kiertotalousalueen toimijoille

Riikinneva on Leppävirralla toimiva kiertotalousalue, joka on ainutlaatuinen vihreän siirtymän onnistuja Itä-Suomen alueella. Kyseessä on hiilinegatiivisuudestaan tunnetun Leppävirran kunnan sekä teollisuusalan osaajan, Varkauden kaupungin omistaman Navitas Kehitys Oy:n vetämä hanke, jonka keskeisiä toimijoita ovat Keski-Savon Jätehuolto Llky, Riikinvoima Oy sekä Varkauden Aluelämpö Oy.

Suomi on vihreän siirtymän edelläkävijä, ja Riikinneva on osoitus tästä. Alue on kotimaan mittakaavassa ainutlaatuinen, sillä vastaavaa kiertotalousaluetta ei Suomesta löydy.  Toiminta perustuu vihreisiin arvoihin, ja nähtävillä on vihreän siirtymän tarjoama potentiaali; esimerkiksi jätteenpolttolaitokset nähdään nykyään arvokkaina raaka-aineiden lähteenä. Tietoisuuden kasvaessa myös vihreiden investointien määrä kasvaa. Tämä voidaan havaita esimerkiksi Elinkeinoelämän keskusliiton julkaisemasta dataikkunasta, jossa investointien jakaumaa voidaan tarkastella lisäksi maantieteellisesti.

Brändi ja markkinointisuunnitelma kuvaamaan vihreää keskittymää

Riikinnevan brändin rakentaminen sekä markkinointisuunnitelman luominen luotettiin Call To Actionille keväällä 2022. CTA valikoitui projektiin Navitaksen toteuttaman kilpailutuksen kautta, ja tavoitteena oli rakentaa vakuuttava, houkutteleva sekä arvoja vastaava kuva Riikinnevasta, jolla tavoitetaan potentiaalisia uusia toimijoita alueelle.

– Odotimme markkinointikumppanilta asiantuntijuutta ja kykyä toimia tarkan aikataulun mukaisesti. Halusimme tehtävään laadukasta työtä tekevän ja uskottavan toimijan, kertoo Navitaksen toimitusjohtaja Jouko Laitinen.

Projekti lähti liikkeelle ripeästi, ja koska mukana oli monta tahoa, oli tärkeää määrittää sopivat toimintamenetelmät. Esimerkiksi kaikkien läsnäoloa vaativat osiot mietittiin tarkoin, ja muilta osin työskenneltiin työryhmässä, jonka tulokset esiteltiin jälkikäteen yhteisesti. Sitoutuneet toimijat toivat työhön ainutlaatuisia näkökulmia, ja rohkea näkemysten jakaminen edisti yhteistä tavoitetta. Kokonaisuus pysyi näin hallittuna läpi projektin.

Onnistunut yhteistyö

Yhteistyön tuloksena syntyi brändikäsikirja sekä yksityiskohtainen markkinointisuunnitelma. Brändikäsikirjassa määriteltiin brändin strategiset sekä visuaaliset elementit ja markkinointisuunnitelma rakennettiin siten, että alueen toimijat voivat hyödyntää sitä myös itse markkinoinnin toteuttamiseen. Tarkan suunnitelman avulla tuetaan selkeää ja yhtenäistä viestintää. 

Brändityön ja markkinointisuunnitelman tekemisen jälkeen havaittiin tarve Riikinnevan kotisivujen luomiselle; sellaiselle toimijoiden yhteinen alusta, jolla voidaan edistää alueen toimintaa sekä keskinäistä yhteistyötä. Sivut rakennettiin tehdyn brändikäsikirjan ja markkinointisuunnitelman mukaisesti, ja lopputulos oli kaikille mieluisa. 

– Yhteistyö CTA:n kanssa sujui ripeästi ja kustannustehokkaasti. Lopputulos oli odotustemme mukainen, ja olemme tyytyväisiä tehtyyn työhön. Tämä hyödyttää jokaista mukana olevaa toimijaa, kertoo Leppävirran kunnan elinkeinoasiamies Antti Tulila

– Olemme tyytyväisiä työn tulokseen. CTA täytti antamamme reunaehdot toteutukselle ja asiantuntijat saivat nopeasti kiinni tavoitteista. Molemminpuolinen ymmärrys heijastui koko projektiin, Laitinen kiittelee.

Projektin lopputuloksena saatiin kaikkia miellyttävä ja hyödyttävä kokonaisuus, jonka avulla Riikinnevan toimintaa voidaan edistää. Hyvin tehty työ on huomattu myös laajemmin. 

– Lukuisat asiakkaat ovat antaneet hyvää palautetta erityisesti juuri Riikinnevan brändin visuaalisesta ilmeestä, CTA:n myyntijohtaja Sami Lappi kertoo.

Vihreää tulevaisuutta kohti

Riikinnevan tulevaisuus näyttää hyvältä. Vihreät ratkaisut kehittyvät maailmalla kaiken aikaa, ja myös Riikinnevan toiminnassa ollaan ottamassa suuria kehitysaskeleita. Alue on laajentunut koko Keski-Savon yhteiseksi toiminnaksi, ja Laitisen mukaan tämä on vasta alkusysäys laajalle yhteistyölle. – Yhdessä tekemällä saavutetaan valtavaa hyötyä, sillä kukaan ei pysty tekemään kaikkea yksin.

– Haluamme saada alueelle yhä enemmän vihreän siirtymän toimijoita. Alueen toimintaa kehitetään jatkuvasti, jotta voimme hyödyntää sen tarjoaman potentiaalin. Tämä näkyy esimerkiksi viritteillä olevista biokaasun-, vedyn-, aurinkosähkön ja tuulivoiman tuotantohankkeista, Tulila kertoo.

Arvoja kuvastava brändi ja tehokasta markkinointia

Jos yrityksesi kaipaa brändin luomista tai kirkastamista sekä markkinoinnin suunnittelua, ota yhteyttä Samiin, niin lähdetään rakentamaan juuri teille sopivia ratkaisuja!

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735 | [email protected]

Varaa tapaaminen Samin kanssa täältä.