8 tapaa kasvattaa näkyvyyttä Instagramissa 2020-luvulla

Mikä neuvoksi kun postaukset eivät löydä yleisöään ja seuraajamäärät junnaavat paikallaan?

Instagramin toimintamalli oli aiemmin hyvin erilainen. Näkyvyyttä oli helpompi saada, kun kaikkien seurattavien tilien postaukset näytettiin kronologisessa järjestyksessä. Seuraaja siis näki postauksen takuuvarmasti, jos vain selasi uutisvirtaa riittävän pitkälle.

Vuoden 2016 paikkeilla toimintamalli kuitenkin muuttui. Instagram otti käyttöön algoritmin, jonka myötä näytettävä sisältö alkoi perustua käyttäjän omaan käyttäymiseen. Kenen julkaisuista hän tykkää, mitä kommentoi, kenen kanssa viestittelee? Esiin nousevat ne tilit, joiden kanssa käyttäjä on vuorovaikutuksessa. Algoritmin tarkoituksena on näyttää jokaiselle käyttäjälle mahdollisimman mielenkiintoista sisältöä ja saada heidät pysymään alustalla mahdollisimman pitkään. Kaikille postauksille ei näkyvyyttä siis riitä.

Instagramin algoritmia voi kuitenkin käyttää hyödykseen oman tilin näkyvyyden kasvattamisessa. Seuraavassa 8 vinkkiä.

1. Kasvata tarinoiden näyttökertoja

Instagramin algoritmi perustuu julkaisuun sitoutumiseen. Mitä enemmän postaukseen sitoudutaan (tykkäykset, kommentit, jakamiset, tallennukset), sitä useampi sen näkee. Sama pätee myös tarinoihin, joihin Instagram tarjoaa useita eri osallistavia ominaisuuksia kuten visoja, kyselyitä ja kysymyksiä. Käyttäjien reagoinnit kasvattavat sitoutumista ja algoritmi buustaa tarinaa yhä useammalle käyttäjälle.

Jos edelliset tarinat ovat poistuneet eikä uusia ole julkaistu 24 tuntiin, kannattaa lisätä heti ensimmäiseen uuteen tarinaan jokin osallistava ominaisuus. Ihmisten reagoidessa postaukseen saavat myös seuraavina julkaistut tarinat lisää näkyvyyttä.

Instagram-tarinoihin voidaan lisätä seuraajia aktivoivia elementtejä, kuten kyselyitä.

2. Kannusta seuraajia vierailemaan profiilissasi uudestaan

Mitä enemmän uusi kuva tai video saa kommentteja ensimmäisten tuntien aikana, sitä enemmän se saa näkyvyyttä. Kaikkiin julkaisun saamiin kommentteihin on hyvä myös kommentoida takaisin.

Kommenteista ei kuitenkaan kannata samalla tykätä vaan odottaa myöhempään hetkeen, 3‒4 tunnin päähän tai jopa seuraavaan päivään. Kommentin jättänyt saa tykkäyksestä ilmoituksen, joka toimii ikään kuin muistutuksena ja saa kommentoijan suurella todennäköisyydellä palaamaan kuvaan ja profiiliin. Kahden tilin välinen vuorovaikutus on Instagramin algoritmille signaali, että tilit ovat toisilleen tärkeitä. Tästä eteenpäin algoritmi tulee nostamaan uudet postaukset kommentoineen käyttäjän uutisvirtaan eli feediin.

3. Seuraa hashtageja

Instagram-käyttäjän seuratessa eri hashtageja avainsanoja sisältävät postaukset nousevat feediin. Tärkeiden avainsanojen kautta voidaan löytää olennaisia tilejä, jotka postaavat samaan toimialaan ja aihepiireihin kuuluvaa sisältöä. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää isompiin tileihin, jotka käyttävät näitä yritykselle olennaisia hashtageja. Heillä on isompi seuraajakunta, joka on selvästi kiinnostunut aiheesta.

Miten sitten päästä käsiksi näihin seuraajiin? Kommentoimalla tilien postauksiin. Instagramin algoritmi tulkitsee tästä kommentin tuomasta vuorovaikutuksesta, että nämä kaksi tiliä tuntevat toisensa. Etenkin pienempiä tilejä ns. palkitaan suhteesta isompiin tileihin ja kommentti nostetaan esiin kommenttiosiossa. Kun isomman tilin seuraajat näkevät postauksen ja selaavat kommentteja, he törmäävät muihin tileihin, jotka suurella todennäköisyydellä vastaavat heidän mielenkiinnon kohteisiin. Esiin nostettu kommentti saa heidät vierailemaan profiilissa, ja kun sisältö vastaa aiheita, jotka heitä kiinnostavat, he seuraavat tiliä.

4. Tee seuraajista “kannattajiasi”

Seuraamansa Instagram-tilin postauksia säännöllisesti kommentoivat näkevät uudet postaukset aina ensimmäisenä. Molemminpuolinen kommentointi, julkaisuista tykkääminen ja yksityisviestien lähettäminen rakentavat ja ylläpitävät sidettä sekä algoritmin että seuraajan mielessä. Mitä sitoutuneempia seuraajat ovat, sitä suuremmalla todennäköisyydellä he suosittelevat tiliä eteenpäin.

Mitä enemmän sitoutuneita seuraajia, sitä useampi ihminen näkee uuden postauksen ja suosittelijoiden määrä kasvaa. Julkaisujen sisältöjen on siis hyvä kannustaa kommentoimaan, jotta vuorovaikutussuhde pääsee rakentumaan.

5. Kirjoita pidempiä kuvatekstejä

Instagramin algoritmi seuraa alustalla KAIKKEA mahdollista, myös kuvatekstin “…lisää” -nappia, joka näkyy postauksessa silloin kun teksti ei mahdu pariin lauseeseen. Kun useampi käyttäjä klikkaa koko kuvatekstin auki, algoritmi saa signaaleja, että sisältö on käyttäjien mielestä kiinnostavaa ja sitä kannattaa näyttää isommalle yleisölle.

Lisäksi pidemmät kuvatekstit antavat mahdollisuuden kertoa yleisölle enemmän, mikä jo itsessään toimii sitouttavana tekijänä.

6. + 7. Ajoita julkaisu oikealle hetkelle ja houkuttele seuraajia postaukseesi

Julkaisuajankohta vaikuttaa merkittävästi postauksen saamaan näkyvyyteen. Uusi sisältö ei menesty, jos se julkaistaan silloin kun kukaan ei ole paikalla. Julkaisun ensimmäinen tunti nimittäin määrittelee, kuinka hyvin postaus tulee menestymään. Tunnin aikana postausta näytetään sitoutuneimmille seuraajille. Jos tykkäyksiä tai kommentteja ei tule, ei postaus kerää näkyvyyttä. Jos taas julkaisuun reagoidaan tunnin aikana hyvin, tulee Instagram näyttämään postausta vielä seuraavan parin tunnin ajan uusille ihmisille.

Oikean julkaisuajankohdan löytymiseen on pari konstia. Ensimmäinen on Instagramin livelähetys. Livelähetyksen aloitusnäkymässä kerrotaan aktiivisena olevien seuraajien määrä. Tämän avulla voi tarkastella, milloin seuraajia on eniten paikalla.

Toinen tapa löytää sopiva julkaisuhetki on tarkastella yritystilillä kävijätietoja, jotka löytyvät Instagram-profiilin bion alta kohdasta “Kävijätiedot”. Analytiikasta löytyy osio, joka kertoo päiväkohtaisesti aktiivisimmat ajat eli milloin tilin seuraajia on eniten paikalla.

Noin puoli tuntia ennen uuden kuvan tai videon julkaisua kannattaa käyttää hetki aikaa muiden käyttäjien julkaisujen kommentointiin. Tämä herättää tilien huomion ja saa käyttäjät vierailemaan profiilissa uuden postauksen hetkellä. Näin sisältö saa enemmän näkyvyyttä.

Muiden postauksiin kommentoinnin tulee kuitenkin olla aitoa. Kommentointi kannattaa unohtaa, jos sen tekee vain ja ainoastaan oman näkyvyyden kasvattamiseksi. Hyvä sääntö on, että kommentti on vähintään muutaman sanan lause, ei koskaan pelkkiä hymiöitä tai yksittäinen sana

8. Tavoittele julkaisun tallentamista

Aiemmin Instagram-postauksen menestyksen avain oli tykkäysten määrä: paljon tykkäyksiä kerännyt kuva sai lisää näkyvyyttä. Uusimpien algoritmipäivitysten myötä asiaan on tullut muutos ja nykyään arvokkain mittari on julkaisujen tallennukset.

Algoritmin mittarit tärkeysjärjestyksessä vuonna 2021:

1. Tallennukset
2. Jaot
3, Kommentit
4. Tykkäykset

Instagramiin pitää siis luoda sisältöä, jonka tallentaminen tuo seuraajille lisäarvoa. Tällaista sisältöä voivat olla esimerkiksi ruokablogien reseptit, muoti-tilien inspiraatiokuvat tai matkailualalla vierailukohteet ja ravintolavinkit.

Tarvitsetko apua Instagramin hyödyntämiseen maksetussa mainonnassa tai ylipäätään sosiaalisen median kanavien haltuunotossa?

pia komulainen

Pia Komulainen
Digimarkkinoinnin asiantuntija
050 563 6492
[email protected]

Tilaa uutiskirje