Miksi ravintolasi tarvitsee kotisivut?

Miksi hankkia omat kotisivut? Sehän on vain yksi kulu ja taakka lisää. Varsinaisen liiketoiminnan ja juoksevien asioiden hoitamisessa on jo ihan tarpeeksi kiirettä. Asiakkaita käy kiitettävästi, lisää tilauksia ei enää mahdu. Tai no tokihan niitä asiakkaita saisi tulla lisääkin, mutta onhan meillä jo facebookit ja muut ilmaiset sosiaalisen median kanavat käytössä, siellä voidaan julkaista aina viikon lounaslistat ja menu. Sitä paitsi somen pyörittäminen vie sekin oman aikansa. Miksi ihmeessä haluaisin ristikseni vielä erikseen päivitettävät kotisivut.

1. Oma alusta

Omien kotisivujen avulla kävijät tulevat sinun hallitsemallesi alustalle. Facebookin ja Instagramin kaltaiset sosiaalisen median palvelut kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti. Yrityksesi näkyvyys ja sen toiminnallisuudet ovat täysin riippuvaisia näiden palveluiden muutoksista. Esimerkiksi Facebookin algoritmimuutosten myötä yritysten on entistä hankalampi tavoittaa yksityishenkilöitä ilman maksullista mainontaa. Omat kotisivut luovat vahvan jalansijan, jolla ravintolasi seisoo tukevasti vaikka somealustat miten muuttuisivat.

Sosiaalisen median palveluissa pystyt luomaan julkaisuissa käytettävien valokuvien avulla asiakkaille kuvaa yrityksestäsi, mutta lopulta alusta määrää aina kuvien muodon, fontin ja värimaailman. Omat kotisivut toimivat yrityksesi visuaalisena lähettiläänä, sillä ne saavat näyttää juuri siltä kuin haluat. Esimerkkinä toteuttamamme Panzan kotisivut, jotka ilmentävät samaa fiilistä, joka ravintolassa paikan päälläkin vallitsee.

ravintola panzan kotisivut call to actionin toteuttamana
panzan kotisivut

Toisaalta sosiaalisen median alustat kuten Facebook toimivat hyvänä liikenteen lähteenä sivustollesi. Esimerkiksi Facebookin julkaisuista ihmisiä voidaan ohjata linkkien avulla suoraan haluamallesi sivulle, tekemään toivottuja toimenpiteitä kuten varaamaan pöytävarauksen tai liittymään uutiskirjelistalle.

Informatiiviset kotisivut ovat hyvää asiakaspalvelua. Oman kotisivusi kautta asiakas saa kaiken tarvitsemansa tiedon: à la carte -listat ja lounasmenut, pöytävaraustilanteen, aukioloajat ja yhteystiedot. Voit myös kertoa tarkemmin esimerkiksi käyttämistäsi raaka-aineista, toiminta-ajatuksistasi tai arvoistasi. Mitä enemmän asiakas ravintolastasi tietää, sitä painavammat perusteet hänellä on tehdä valintansa.

2. Kotisivut auki 24/7

Internet on auki aina, joten omat kotisivut toimivat sinun myyntiedustajanasi vuorokauden ympäri, 365 päivää vuodessa. Kuka tahansa mistä tahansa voi vierailla sivustollasi. Myyntialueesi on rajaton: voit houkutella ravintolaasi kävijöitä maailman kaikista kolkista.

3. Näkyvyys hakukoneissa

Kun ihminen on kiinnostunut jostain asiasta, hän yleensä etsii siitä ensimmäisenä tietoa Googlesta. Ravintola ilman kotisivuja ei Googlesta löydy eikä siten pysty tavoittamaan kuin murto-osan potentiaalisista asiakkaistaan. Hakukonenäkyvyyden merkitys asiakasluottamuksen rakentamisessa on yhä suurempi. Omat kotisivut ovat osoitus siitä, että otat asiakkaasi tosissaan ja haluat palvella heitä mahdollisimman hyvin.

Aamupäivällä lounasaikaan monen vatsa kurnii jo siihen malliin, että sormet hakeutuvat näppämistölle hyvää ruokaa ja houkuttelevaa lounaslistaa etsien. Se, miten ylös yrityksesi sijoittuu hakukoneen hakusivulla, määrittelee, miten ihmiset löytävät ravintolaasi. Hakukoneoptimointi kannattaa siis ottaa osaksi ravintolan markkinointistrategiaa.

4. Ostamisen helppous

Päätös vierailla ravintolassa on ostopäätös. Siksi kotisivujen pitää ohjata kävijöitä kohti ostamista. Sivuston helppokäyttöisyys madaltaa ostamisen kynnystä. Selkeät pöytävarausnapit ovat välttämättömät. Jo pelkkä ajanvarauskalenterin näkeminen auttaa asiakasta. Mitä selkeämmät ja informatiivisemmat kotisivut, sitä varmemmin kävijän mielenkiinto herää.

Hyvät kotisivut kertovat kävijöilleen nopeasti kuka olet, mitä teet/tarjoat ja kuinka sinuun voi ottaa yhteyttä. Tämä auttaa kävijöitä saamaan perustiedot nopeasti ja vapauttaa myös sinun aikaasi kyselyiltä. Kun näet vähän vaivaa asiakasta hyödyttävän sisällön tuottamisessa, saat heidät sitoutumaan ja luottamaan ammattitaitoosi.

5. Kohdennettu markkinointi

Omien kotisivujen avulla voit hyödyntää myös kohdennettua markkinointia. Kohdennetulla markkinoinnilla tarkoitetaan markkinoinnin kohdentamista ihmisille, jotka ovat yrityksesi kohderyhmää. Kun kotisivusi ovat tikissä, voit kohdistaa niille potentiaalisten asiakkaidesi liikennettä somesta, hakutulossivuilta, uutiskirjeestä ym.

6. Tavoitteellisuus ja mittaaminen

Kotisivuille voidaan luoda selkeitä tavoitteita sekä mittareita. Tavoitteet asetetaan liiketoimintasi tueksi, kuten esimerkiksi pöytävaraukset tai lounassähköpostilistalle liittyminen.

Mittaamisen avulla voidaan lisäksi seurata asiakkaiden käyttäytymistä sivustolla: millä sivulla he viettävät eniten aikaa tai missä kohtaa sivustolta poistutaan. Näin saat tärkeitä tietoja sivuston kehittämiseen ja tavoitteiden saavuttamiseen.

Call To Action tekee yrityksesi näköiset kotisivut

Ravintolan pyörittäminen vaatii yrittäjältä kaiken liikenevän ajan. Siksi kotisivujen toteutus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Toteutamme useita kymmeniä kotisivuprojekteja vuosittain. Tiimillämme on yhteensä vuosikymmenten kokemus saittien suunnittelusta ja toteutuksesta.

Onko ravintolallasi vielä omia kotisivuja? Tarvitseeko nykyinen sivustosi päivitystä? Olipa tilanteesi millainen tahansa, me ideoimme parhaat ratkaisut, joilla ravintolasi verkkonäkyvyys on taattu ja palvelet asiakkaitasi niin hyvin kuin mahdollista.

Laita meille viestiä mitä kautta tahansa, niin katsotaan tilanne kuntoon.

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?
Powered by