Kuinka julkaista blogiteksti ja jakaa sitä somessa?

Kuten Timo aina jaksaa muistuttaa, sisällöntuotanto on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Jos aikoo joskus löytyä Googlesta, tulee nettisivuilla olla sisältöä, jota päivitetään ja uusitaan säännöllisesti. Suurin osa työstä alkaa vasta sisällöntuotannon jälkeen: jakelu, mainostaminen ja niiden suunnittelu. Sisältö ei automaagisesti päädy Googlen ensimmäisille sivuille kaikkien luettavaksi, vaan sitä tulee jaella siellä, missä lukijat ovat. Tänä päivänä se paikka on sosiaalinen media. Aloitetaan kuitenkin perusasioista eli blogin julkaisemisesta itse kotisivuille.

Pilko kokonaisuus osiin

Kun blogiteksti on valmis, keksi sille kuvaava otsikko. Pyri käyttämään otsikossa tekstin kannalta tärkeitä sanoja niin, että lukija ymmärtää heti mistä siinä on kyse. Ensimmäinen otsikko on aina h1 (heading 1 eli pääotsikko), jonka jälkeen tulee h2-väliotsikoita. Väliotsikot rytmittävät tekstiä ja kertovat lukijalle, mitä seuraavat kappaleet käsittelevät. Kysymysmuotoinen otsikko on usein toimiva, kunhan kysymykseen muistaa vastata selkeästi.

Jotta blogisi löytyisi Googlesta, käytä niitä avainsanoja, joilla uskot ihmisten etsivän ratkaisua ongelmaansa. Tärkeimmän avainsanan olisi hyvä löytyä jo otsikosta sekä sivun url-osoitteesta. Kumpi mielestäsi kuvaa tätä blogitekstiä paremmin: “/blogiteksti-29062018/” vai “/kuinka-julkaista-blogiteksti-jakaa-sita-somessa/” ? Älä kuitenkaan innostu avainsanojen kanssa vaan käytä yhtä sanaa vain muutamia kertoja tekstissä. Pyri löytämään synonyymeja, jotta blogi löytyisi Googlesta myös muilla oleellisilla hakusanoilla.

Hakukonenäkyvyyttä parantavat myös linkitykset saman aihepiirin sisältöihin. Muista siis linkata blogitekstistä sivustosi muihin blogeihin ja esimerkiksi palvelukuvaussivulle. Kuten huomaat, tästäkin blogista löytyy linkkejä muihin sisältöihin, jotka tuovat lisäinformaatiota. Älä laita linkkiä muodossa “Lue lisää täältä”, vaan käytä siinäkin sanoja, jotka kuvaavat linkin takana olevaa sisältöä. Voit myös ohjata lukijan jollekin toiselle sivustolle, jossa käsitellään samaa asiaa eri näkökulmasta. Jos kyseisellä sivustostolla on Googlen silmissä vahva auktoriteetti, parantaa se myös oman sivusi asemaa. Muista laittaa ulkoiset linkit avautumaan aina uudessa välilehdessä – on todella ärsyttävää, jos kesken lukemisen joutuukin jollekin vieraalle sivustolle.

Hyvä blogikirjoitus menee hukkaan, jos sitä ei jaella missään. Sosiaalisen median päivitykset kannattaa pitää mielessä jo kirjoitusvaiheessa ja kiinnittää huomiota kappalejakoihin. Yhdessä kappaleessa tulisi aina olla yksi pääpointti. Tämä myös helpottaa tekstin pilkkomista ja jakelua. Selkeästi jäsennellystä blogikirjoituksesta saa monta eri somepäivitystä. Ensimmäisessä päivityksessä voi hyödyntää johdantoa ja kertoa, mistä blogissa on kyse. Sen jälkeen blogi pilkotaan muutamaan osaan, ja jokaisessa päivityksessä kokonaisuutta lähestytään yhdestä näkökulmasta.

Esimerkiksi tämän käsillä olevan blogin erilliset some-julkaisut voisi tehdä sisällön pilkkomisesta, kuvien käytöstä ja somekanavien ominaisuuksista.

Kuvilla on vaikutuksensa blogin löydettävyyteen

Hyvä blogi sisältää myös tekstiä tukevia, visuaalisuutta ja lisäinformaatiota tuovia kuvia. Kuvan pitää aina liittyä tekstiin ymmärrettävällä tavalla eikä olla turhana täytteenä vain koska “tämä nyt on kiva kuva”. Riikka kirjoitti jo hyvän blogin kuvien tärkeydestä, mutta kerrataan vielä muutama asia.

Blogi tarvitsee artikkelikuvan, joka sopii yhteen tekstisisällön kanssa. Sen lisäksi kuvia kannattaa lisätä tekstin sekaan, sillä ne rytmittävät lukemista siinä missä väliotsikot ja kappalejaotkin.

Älä lisää liian isoja tiedostoja, jotta sivun latausaika pysyisi maltillisena. Muista nimetä kuvat oikein ja lisätä niihin alt-tekstit, jotka näkyvät, jos kuvat eivät jostain syystä lataudu. Hyödynnä näissäkin tärkeimpiä avainsanoja, äläkä lataa kuvaa suoraan kamerasta esimerkiksi nimellä “DSC_002”. Muista myös, ettei ääkkösiä kannata käyttää tiedostonimissä.

Älä unohda blogin metatietoja

Jos käytät WordPressiä, suosittelen asentamaan siihen ilmaisen Yoast SEO -lisäosan. Sen avulla voit helposti muokata blogin metatietoja eli vaikuttaa siihen, mitä Googlen hakutulossivulla lukee. Voit muokata blogin otsikkoa ja lisätä noin 160 merkkiä sisältävän kuvauksen. Tämä on siis kätevä tapa tehdä blogista houkutteleva ja herättää googlaajan mielenkiinto.

Social-kohdasta voit myös muokata Facebookissa ja Twitterissä käytettäviä jakolinkkejä. Niihin voit otsikon ja kuvauksen lisäksi valita myös haluamasi kuvat, mutta muista tässäkin käyttää oikean kokoisia kuvia. Facebookissa suositus on 1200 x 628 px ja Twitterissä 1024 x 512 px.

Wordpress Yoast SEO lisaosa metatiedot
Yoast SEO-lisäosan avulla blogin metatietoja on helppo muokata. Metatiedoissa määritellään, mitä blogista kerrotaan Googlen hakutulossivulla; esimerkiksi SEO-otsikko ja metateksti eli kuvaus.

Facebook tarjoaa hyvän työkalun metatietojen tarkistamiseen. Sen avulla näet, miltä blogisi näyttää jaettuna linkkinä. Jos päivität myöhemmin esimerkiksi artikkelikuvan, muista käydä syöttämässä työkaluun uudet tiedot, jotta ne päivittyvät myös Facebookin muistiin. Ahkeran twiittaajan kannattaa tarkistaa metatiedot myös Twitterin tarjoamasta työkalusta, Card validatorista.

Blogin jakaminen eri sosiaalisen median kanavissa

Blogitekstin julkaisemisen jälkeen on jakelun aika. Tärkeintä on löytää ne kanavat, joissa lukijat ja asiakkaat ovat. Kanavien ominaisuuksiin täytyy kuitenkin kiinnittää huomiota. Ei ole yhdentekevää mitä mihinkin kanavaan jakaa ja miten. Myös ajankohdalla on merkityksensä.

Facebook

Facebook on somekanavista yleisin, ja siellä lukijoiden tavoittaminen on suht helppoa. Facebookiin blogin voi jakaa suoraan jakolinkkinä tai lisätä kuvan ja laittaa linkin tekstin sekaan. Muista käyttää kappalejakoja myös somepäivityksissä, sillä etenkin mobiilissa yhtenäinen pitkä teksti uuvuttaa lukijan. Emojit ovat enemmän kuin tervetulleita! Muista myös aktivoida lukijaa kysymyksillä ja kehotuksilla. Mitä enemmän saat tykkäyksiä ja kommentteja, sitä paremman näkyvyyden julkaisut saavat. Ilman tykkäyksiä julkaisut tavoittavat yleensä vain noin 10 prosenttia sivun tykkääjistä. Testaa eri viikonpäiviä ja kellonaikoja, sillä jotkut selaavat Facebookia aktiivisesti arki-iltoina toisten keskittyessä somettamiseen viikonloppuisin.

Twitter

Twitterin 280 merkin raja hankaloittaa blogin jakamista, sillä tuohon merkkimäärään ei kovin pitkää kuvausta mahdu. Twitteriin kannattaakin tehdä useita julkaisuja ja käyttää aina yhtä mahdollisimman rajattua näkökulmaa. Hashtagit ovat näkyvyyden kannalta isossa roolissa, joten muista lisätä blogiin liittyviä avainsanoja, joita uskot ihmisten seuraavan.

LinkedIn

LinkedInin sanotaan olevan yritysmaailman Facebook. Luonnollisesti blogia tulee jakaa myös siellä. Yritysten julkaisujen näkyvyys on huomattavasti heikompaa kuin yksityishenkilöiden. Siksi blogia kannattaa todellakin jakaa myös omalle henkilökohtaiselle verkostolle. LinkedInin algoritmi suosii julkaisuja, joissa ei ole linkkejä. Olet varmasti törmännyt lauseeseen “Linkki löytyy kommenteista”. Kerro siis asiasi julkaisussa ja laita linkki kommenttina – näin julkaisusi tavoittaa enemmän ihmisiä. Viikonloput ovat huono ajankohta näkyvyyden kannalta, sillä ihmiset eivät selaa bisnesmaailman juttuja niin aktiivisesti. Sama koskee myös maanantaita uuden viikon tuodessa mukanaan uusia kiireitä.

Instagram

Instagram on blogin jakelun kannalta haastava kanava, sillä julkaisusta ei voi suoraan klikata lukemaan koko sisältöä. Vaihtoehtoja on kaksi. Voit joko kehottaa lukijaa vierailemaan profiilissasi ja klikkaamaan siellä olevaa linkkiä tai mennä Instagramin ehdoilla ja tyytyä viestimään alustan sisällä. Mieti silloin, mitkä ovat blogin pääpointit ja tiivistä ne julkaisuun. Instagram on ensisijaisesti kuvapalvelu, joten panosta laadukkaisiin kuviin ja muista, että harva jaksaa lukea pitkiä tarinoita.

Google My Business

Yritykset voivat nykyään jakaa uutisia myös Googlen postauksina, jotka siis näkyvät yrityksen tiedoissa, kun sitä haetaan Googlesta. Tähän voit lisätä kuvan ja lyhyen, noin 100 merkkiä pitkän kuvauksen. Kannattaa siis hyödyntää kuvan tilaa ja laittaa siihen esimerkiksi blogin otsikko.

Haluatko sisällöillesi parhaan mahdollisen näkyvyyden? Ota yhteyttä:

Tilaa uutiskirje