Sosiaalisen median hyödyt – miksi markkinoida sosiaalisessa mediassa?

Kuvittele itsesi keskelle kiireistä kaupunkikuvaa. Tarkkaile ihmisiä. Mitä näet? Lähes jokainen bussia odottava tai kassajonossa seisova selaa Facebookia, tykkäilee Instagram-kuvista, snäppää, nauraa Youtube-videoille. Yrityksesi täytyy mennä sinne, missä asiakkaat ovat. Nykypäivänä tuo paikka on sosiaalinen media. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksellesi kanavan, jota pitkin asiakkaille on mahdollista viestiä nopeasti ja vuorovaikutteisesti. Mitkä ovat sitten sosiaalisen median hyödyt ja kuinka yrityksen markkinointi tulisi sitten rakentaa?

Some-markkinoinnilla ammut maaliin, jos vain toteutat sitä tavoitteellisesti

Jotta yrityksesi voisi menestyä sosiaalisessa mediassa, täytyy markkinoinnin olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Satunnaisten julkaisujen jakaminen eri some-kanavissa on melkoista hakuammuntaa ja napakymppiin on vaikea osua. Sen sijaan pitkäjänteinen ja suunnitelmallinen sosiaalisen median markkinointi tuottaa tulosta.

Sosiaalisen median markkinointi tulee siis aloittaa strategian luomisesta. Miksi ja miten yrityksesi toimii sosiaalisessa mediassa? Aloita tavoitteista: mitä haluat saavuttaa markkinoinnilla somessa? Asetettujen tavoitteiden tulee olla tarpeeksi konkreettisia sekä mitattavia. Kuinka mittaat tavoitetta: “Me halutaan lisää myyntiä”? Et nimittäin voi oikein sanoa, milloin tavoite olisi saavutettu. Mutta jos muotoilet tavoitteen esimerkiksi näin: “Myynti kasvaa 10 % 4 kuukaudessa”, saat itsellesi konkreettisia lukuja, joita voit mitata ja vertailla.

Ostajapersoonilla kohdistat markkinointisi oikeille asiakkaille

Somemarkkinoinnin kohdentaminen oikein on mahdotonta, jos emme tunne asiakkaitamme. Siksi on tärkeää analysoida potentiaaliset ostavat asiakkaat ennen markkinoinnin aloittamista. Luo yrityksellesi ostajapersoona eli ihanneasiakkaan profiili. Määrittele asiakkaasta ainakin seuraavat tiedot:

  • Ikä
  • Sukupuoli
  • Sijainti
  • Kiinnostukset
  • Keskeinen ongelma, johon hän hakee ratkaisua

Ostajapersoonan avulla ymmärrät asiakkaitasi paremmin. Tiedät, miten asiakkaasi ajattelevat ja mitä he tarvitsevat. Tuntemalla ostajasi osaat räätälöidä viestisi heitä varten.

Sosiaalisen median kanavien kirjo voi hämmentää

Tavoitteiden asettamisen ja oman yrityksesi kohderyhmän määrittelyn jälkeen on aika tutkia missä sosiaalisen median kanavissa viestimällä tavoitteet voidaan saavuttaa. Missä omat potentiaaliset asiakkaat ovat ja millainen julkaisumuoto sopii yrityksellesi parhaiten?

Monet yritykset tekevät virheen luodessaan yritykselle käyttäjätilit jokaiseen sosiaalisen median kanavaan. Jos somettaminen on yritykselle uutta, on sen mahdotonta pitää kaikki kanavat aktiivisina. On siis parempi aloittaa yhdellä tai kahdella some-kanavalla ja lisätä niitä tarpeen ja osaamisen mukaan.

Yleisimpiä yritysten käytössä olevia some-kanavia ovat: 

Suosituimmissa kanavissa asiakkaat ovat jo paikalla, mutta samalla se tarkoittaa, että kanavat ovat myös hyvin kilpailtuja. Mieti siis tarkkaan missä yrityksesi kannattaa olla esillä.

Sisältö on kuningas!

Sosiaalisessa mediassa kaikkein tärkeintä on laadukas ja kohdeyleisöäsi aidosti kiinnostava sisältö. Jos et julkaise aktiivisesti, et voi saada näkyvyyttä. Sosiaalisen median strategiaan kuuluu olennaisesti määritellä, mistä aihepiireistä yrityksen somessa halutaan viestiä. Muista, että sisältö tuotetaan asiakkaita, ei yritystä varten. Mieti siis, mitä asiakkaasi haluaa sosiaalisessa mediassa nähdä. Tarjoa hyötyä, älä vain tyrkytä tuotteitasi. Herätä keskustelua: kysy, älä totea.

Sosiaalisessa mediassa voidaan tuottaa niin sanottua orgaanista sisältöä tai maksettua mainontaa. Sisältö voi olla esimerkiksi:

  • Kuvia
  • Tekstiä
  • Videota
  • Animaatiota
  • Live-videota

Rytmitä sisällöntuotanto ja viestintä 

Suunnitelmallinen some-markkinointi vaatii aikataulutusta. Säännöllisen julkaisutahdin ylläpitämiseen voidaan käyttää erilaisia julkaisukalentereita, joihin merkitään mitä julkaistaan, missä ja milloin. Älä heitä laadukkaaseen sisältöön käyttämääsi aikaa hukkaan jakamalla sisältöä vain kerran. Hyödynnä sisältöä useampaan otteeseen ja jaa sitä eri kanavissa eri aikoina. Suunnittele myös, kuinka usein sisältöä tulee jakaa kussakin some-kanavassa näkyvyyden maksimoimiseksi.

Sosiaalisen median hyödyt call to action kuopio

Julkaisukalenteri viikon julkaisuihin

Miksi käyttää rahaa sosiaalisen median markkinointiin?

Sosiaalisen median sisältöä voidaan tuottaa lähes ilmaiseksi. Periaatteessa maksat vain käyttämästäsi ajasta. Orgaanisen sisällön näkee käytännössä maksimissaan kuitenkin ainoastaan se yleisö, joka jo seuraa kanaviasi somessa. Nykyään kaikki sosiaalisen median kanavat ovat niin täynnä sisältöä, että seuraajienkaan on mahdotonta nähdä kaikkia julkaisemiasi viestejä. Maksetuilla mainoksilla tavoitat ihmisiä laajemmin. Voit kohdentaa tarkemmin yleisölle, jonka haluat tavoittaa. Saat lisää näkyvyyttä somekanavan sisällä ja lisää liikennettä yrityksesi kotisivuille.

Lohkaise siis markkinointibudjetistasi rahaa myös some-markkinointiin ja jaa se eri kanaviin.

Yhteenvetoa

Hyödynnä sosiaalista mediaa yrityksesi markkinoinnissa tarjoamalla seuraajillesi aidosti mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä. Räätälöi viestintä kohderyhmää kiinnostavaksi ostajapersoonan avulla.

Maksimaalisen näkyvyyden saavuttamiseksi rytmitä julkaisut eri some-kanavissa ja hyödynnä myös maksullista sisältöä. Somemarkkinoinnin käynnistyttyä on tärkeää, että seuraat ja mittaat saatuja tuloksia. Näin voit tehdä markkinointiisi tarvittavat korjausliikkeet tai lisätä pökköä pesään taaten menestyksekkään sosiaalisen median markkinoinnin myös jatkossa.

Sosiaalisen median markkinointi ei ole ydinfysiikkaa, mutta se vaatii kunnollisen suunnitelman ja aikaa. Me Call To Actionilla näemme, että yritysten on tärkeintä tuoda esiin oman alansa asiantuntemus. Älä siis enää murehdi, miten ehdit työsi ohella somettaa. Me teemme sen puolestasi.

Ota yhteyttä ja laitetaan some laulamaan!

Tilaa uutiskirje

Avaa keskustelu
Tarvitsetko apua?
Moro! Kuinka voimme auttaa?