Mummon tarinoiden innoittama tarkkasilmäinen ihmisten lukija

Call To Actionin uutena sisältösuunnittelijana on lokakuussa aloittanut Sanna-Mari Mäkinen, eli tuttavallisemmin Sannis. Sanniksen värikäs elonpolku kirjoittajaksi Kuopioon on kierrellyt aina Kajaanin, Jyväskylän, Rovaniemen, Helsingin kuin Grönlanninkin kautta. Suurena innoittajana kirjoittamiseen on toiminut lapsena mummon kanssa vietetty aika.

”Mummo oli sellainen vanhan kansan ihminen, jonka kertomuksista välittyi kova elämä, toisista huolta pitäminen ja se, mikä elämässä on lopulta merkityksellistä, eli pienet, aidot asiat. Erityisesti juuri aitous ja rehellisyys viehättävät minua sekä tietynlainen oikeamielisyys. Aika paljon tässä meidän ajassa on ulkokultaista!”

Sannis kertoo halunneensa aina ymmärtää ihmistä, ympäristöä ja ympäröivää yhteiskuntaa kokonaisuutena, jonka seurauksena vuodet Helsingin yliopistolla opiskellessa tuli hyödynnettyä tehokkaasti eri tiedekunnista kursseja napsien. Elämä erityisesti pohjoisella pallonpuoliskolla on aina ollut kiinnostavaa ymmärrettävää, ja aiheen pariin Sannis pääsikin jatkaessaan Lapin yliopistossa, jossa opinnot veivät syvemmälle arktisuuteen erityisesti kestävyyden ja matkailun näkökulmasta.

”Opiskelujen myötä tapasin viimein itseni kolmen kuukauden harjoittelusta Grönlannin pääkaupungista Nuukista. Tuolloin sain eräs ilta tiedon, jonka mukaan kaksi suomalaista monitoimimurtajaa oli juuri palaamassa Luoteisväylän valloitukselta Nuukin satamaan. Kaikki tällainen on luonnollisesti hurjan kiinnostavaa, ja niin otin reippaana tyttönä yhteyttä varustamoon – ja seuraavana päivänä pääsin mukaan Grönlannin pääministerin aluskierrokselle tutustumaan suomalaiseen osaamiseen. Yksi asia johti toiseen, ja valmistuttuani vierähtikin valtionyhtiön viestinnässä nelisen vuotta.”

Ensimmäisessä tiimipalaverissa Sannis lauloi Megadethia

Omia polkuja kulkevalle sattuu ja tapahtuu, ja Sannis kertookin nauttivansa juuri tästä ennustamattomuudesta. Yhdeksi tällaiseksi spontaaniksi teoksi voitaneen luonnehtia koronavuoden ikeessä syntynyttä päätöstä muuttaa perheen kanssa Helsingistä Kuopioon. Kuopion leppoisa ilmapiiri oli vahva vetovoimatekijä, mutta mielessä siintivät myös Kuopion tarjoamat työskentelymahdollisuudet. Pian Linkkarissa, tuolla työelämän Facebookissa, Sanniksen huomion kiinnitti CTA:n toimari Aki Karkulahti, ja loppu on historiaa.

”Akista välittyvä rentous ja omaan maailmankuvaani sopivat tietyt ihmisläheiset arvot kertoivat omaa kieltään myös CTA:sta. Haluan tehdä vastuullista markkinointia. Uskon rehellisen tarinan voimaan ja aitouteen, sillä ulkokultaisuudella ei nykypäivänä pötkitä pitkälle missään. Minulle on tärkeää, että CTA ja myös meidän asiakkaamme luottavat rehellisyyteen, ja onkin ollut ilo huomata, kuinka esimerkiksi vastuullisuusteemat halutaan nostaa sisällöissä ja markkinoinnissa esiin.”

Myös CTA:n vanhat konkarit tunsivat löytäneensä oikean ihmisen, kun Sannis, ehkäpä valtionhallinnon ilmapiiristä juuri vapautuneena, päätyi ensimmäisessä yhteisessä tiimipalaverissa kajauttamaan ilmoille hieman Megadethia. – Tarkkaa ja vastuullista työtä on hauskempaa tehdä, kun taustalla on samanhenkinen porukka, jonka kanssa voi olla oma itsensä”, pohtii Sannis myhäillen uusia hengenheimolaisiaan.

Sinnikäs ihminen tekee mitä lupaa

Sanniksen luovan työn vastapainona ja voimanlähteenä toimii perhe, kotoilu ja kuntoilu. Periksiantamattomuus näkyy aktiivisessa tekemisessä, ja erityisesti kodin remontointi ja sisustaminen maadoittavat vilkkaan mielen. – Uppoudun muotojen ja värien maailmaan vähän kuten kirjoittaessani, ja useinkaan en silloin kuule tai näe, mitä ympärillä tapahtuu. Kyse on varmaan jonkinlaisesta matemaattisesta transsista palasten loksahdellessa loogisille paikoilleen ja onnistumisen tunteen täyttäessä mielen, Sannis pohtii.

Tietynlainen sinnikkyys Sannikseen on kuulemma leivottu jo lapsuudessa. Hänen mielestään sanojen arvo määrittyy siinä, kuinka tanakasti antamiensa lupausten takana kykenee seisomaan. Samat lainalaisuudet pätevät myös kirjoittamisessa ja sisällöntuotannossa, sillä asiakkaalle ei voi toimittaa mitä sattuu ja milloin sattuu.

”Onhan sisällöntuotanto lähes aina hieman tuskainen prosessi, olkoonkin että rakastan kirjoittamista. Onneksi työtä ja luovaa prosessia ohjaa lähes aina aikataulu. Viimeistään lähestyvä deadline takaa inspiraation ja sytyttää sen lampun, joka valaisee edessä leijuvan kokonaisuuden. Sitten vain – Simsalabim! – uppoudun kirjoittamiseen, ja ulkoinen maailma katoaa. Haluan, että voin aikataulussa pysyen toimittaa asiakkaalle kommentoitavaksi sellaisen tekstin, johon olen tyytyväinen. Siis timanttisen – tai ainakin hyvin lähelle!”

Sannis kertoo haastattelutilanteissa keskittyvänsä kuuntelemaan haastateltavaa mahdollisimman tarkalla korvalla, jotta sisällöntuotanto ja viesti asiakkaille saataisiin hiottua tarkalleen tarvetta palvelevaksi. Tässä Sannis kokee erityisen hyödyllisenä laaja-alaisen koulutustaustansa ja kykynsä hypätä lukijan saappaisiin. Tukea työhön löytyy myös CTA:n Timo Jakolan vetämältä jatkuvan markkinoinnin tiimiltä.

”Sisällöntuotanto kytkeytyy meillä vahvasti löydettävyyteen hakukoneissa. Tuotetusta sisällöstä halutaan saada mahdollisimman paljon irti, ja kullakin sisällöllä tulee olla jokin tarkoitus, miksi se tuotetaan. Sannis on todella hyvä lisä markkinoinnin tiimiin, koska hän ymmärtää sekä lukijalle kohdistetun kiinnostavan, luovan tekstin merkityksen että hakukoneiden asettamat vaatimukset löydettävyydelle. Nyt saadaan entistäkin parempaa ja tehokkaampaa sisältöä asiakkaidemme markkinointiin”, Timo Jakola kiteyttää.

Haluatko osuvan ja purevan sisällön?

Sannis on hypännyt CTA:n sisällöntuotannon vauhtiin ketterästi ja tehokkaasti. Parin ensimmäisen viikon tekstisisällöt ovat esimerkiksi vaihdelleet kansainvälisten suuryhtiöiden Savoon houkuttelemisesta ja teknologiateollisuuden asiantuntija-artikkelien kirjoittamisesta aina maataloustoimijoiden koulutuksiin liittyvien palvelukuvausten laatimiseen.

”Sanniksesta huokuu rakkaus erilaisia tekstejä kohtaan. Töissä tämä näkyy vastuuna kirjoittamisesta ja tiedonhankinnasta, eikä kenelläkään jää epäselvyyttä siitä, etteikö hommat olisi hoidossa. Tämä poistaa pienen kivenmurikan sekä itseni että asiakkaiden harteilta. Sannis osaa myös sisällöntuotannossa keskittyä olennaiseen ja löytää tärkeimmät seikat nopeasti, mikä on ensiarvoisen tärkeää markkinoinnin maailmassa. Lopulliset tekstit ovat kiinnostavia, rehellisiä ja asiakkaiden näköisiä”, CTA:n toimitusjohtaja Aki Karkulahti kiittelee.

Jos haluat Sanniksen rakentamaan sisältöjä myös sinun tarpeisiisi, ole yhteydessä myyntijohtajaamme Sami Lappiin. Sami kartoittaa tarpeesi ja rakentaa yhdessä Sanniksen kanssa sopivan kokoisen ehdotuksen timanttisen (tai ainakin hyvin lähelle!) nettisivutekstin, tarinan tai palvelukuvauksen laatimisesta. Sannis tuottaa sinulle tarvitsemasi sisällöt sovitusti ja jämptisti.

Sami Lappi
Myyntijohtaja
0400 219 735
[email protected]

Tilaa uutiskirje